האם הקלטת רצון המצווה יכולה לשמש כצוואה לכל דבר ועניין?

האם הקלטת רצון המצווה יכולה לשמש כצוואה לכל דבר ועניין? – ישנן כמה דרכים לכתיבת צוואה שרובן מוכרות לנו, כמו למשל צוואה בכתב או צוואה בנוכחות שני עדים. לאחרונה עולה הסוגיה, לגבי הקלטת רצון המצווה, האם היא קבילה כצוואה בבית המשפט. למרות שהגישה המקובלת בעולם שלא ניתן להכיר בהקלטה כצוואה, אך ישנו ניתוח של דרישת הסעיף לקיומה של הצוואה אשר אינו דוחה על הסף את האפשרות הזאת. לרוב, תמלול נעשה ע"י חברות שמעניקות אישור מיוחד לביהמ"ש ולכן הוא ייחשב כקביל. ביהמ"ש העליון מכיר בהקלטה או הסרטת המצווה כפעולה אשר עונה על דרישת הכתב ואפשר למעשה לומר, כי עצם העובדה שניתן יהיה לזהות את קולו של המצווה או מראהו דין צוואה זו, הינה כדין צוואה בכתב. למרות שצוואה חייבת להיכתב בכתב ידו של המצווה והמצווה חייב לחתום עליה, אין זה מהווה מכשול כאשר המצווה, יוכל לנקוב את תאריך הצוואה ובמקום החתימה, יוכל המצווה לסיים את דבריו בהקלטה במשפט אשר יצביע על גמירות דעתו ורצונו שדבריו יהוו כצוואה תקפה.

מהבחינה הטכנית, תמלול שיחות, חייב לכלול את פירוט שמות הדוברים, את התאריך ואת השעה שבה הוקלטו הדברים, המיקום, המכשיר שממנו בוצעה ההקלטה וכדומה. כל זאת בכדי שניתן יהיה לחזור לקטעים מסוימים מהתמלול עצמו או להפנות את השופט אליהם.

הסתמכות על הוראות סעיף 25 לחוק הצוואות

כבר היה תקדים בארץ בתע"ז (תיק עיזבונות) אשר נשאלה השאלה לגבי תוקפה של צוואה בע"פ שנאמרה על ידי המצווה באמצעות שיחת טלפון לעד. ביהמ"ש הכיר בצוואה זו כאילו שנאמרה בפניו של העד. ביהמ"ש לענייני משפחה מסתמך תמיד על הכלל שקובע, כי יש לקיים את דבר המת ויש לעשות ככל שניתן על מנת לקיים את רצונו של המת. מתוך אימוץ כלל זה, וגם בהסתמך על סעיף 25 לחוק הצוואות- אין סיבה או מניעה לשלול צוואה שנעשתה בדרך זו, כצוואה תקפה.

למשל חברה העוסקת עם תמלול שיחות, והקלטת המצווה תהיה ברורה דיה, הקלטה זו, עשויה לשמש כראיה נוספת לקיומה של הצוואה, אשר נערכה בדרך חוקית אחרת לעריכת צוואה, אך אין היא יכולה לשמש כתחליף למנגנוני אימות הצוואה הנדרשים על פי חוק. ניתן למשל לצלם את החותם, כאשר הסרטת המצווה, תשמש ראיה לצלילותו, אך יש לצרף יחד עם ההסרטה מכתב מרופא, אשר מאשר את צלילותו ובריאותו של המצווה.

החשיבות לקיומן של דרישות פורמאליות וספציפיות להוכחת תקפות הצוואה על פי הקביעה בחוק

בעניין הדרכים לעריכת צוואה, יש לאמץ פרשנות מצמצמת ולא מרחיבה של צוואה, היות ובדיני צוואות, ישנה חשיבות גבוהה של דרישות פורמליות ספציפיות, להוכחת תקפות עריכת הצוואה על פי הקבוע בחוק. יחד עם זאת, על פי הפרשנות התכליתית, אין ליצור בחקיקה השיפוטית עוד דרכים לעריכת צוואות, בזמן שלא הוטלו בחוק מגבלות ולא נקבעו דרישות רשמיות אשר תתאמנה לצורות חדשניות מסוג זה.

אם ברצונכם להתייעץ, לגבי תמלול צוואה תוכלו להגיע למשרדו של עו"ד רן רייכמן שהא בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתחום צוואות וירושות ודיני משפחה בכלל. עוה"ד והצוות מנהלים תיקים מורכבים בתחום דיני משפחה. עו"ד רייכמן, מכיר היטב את הצורך ברגישות ומתן תשומת לב קפדנית לפרטים הקטנים ולכן, הוא מעניק שירות משפחתי מקצועי ללקוחותיו.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פ

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: