האם להמשיך להפריש לאחותי הסיעודית את דמי השכירות?

האם להמשיך להפריש לאחותי הסיעודית את דמי השכירות? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה, הנוגעת לצוואות וירושות:

"עו"ד רייכמן שלום רב, שמי אייל מרמת גן, אנחנו 4 אחים, אחותי הקטנה סובלת ממחלת נפש קשה והוריי היו האפוטרופוסים שלה במשך כל חייהם. הורי הורישו לי את המשק המשפחתי בתנאי שאחת מיחידות הדיור במשק תישמר לאחותי, ובנוסף עליי לשלם לה תשלום חודשי של 2,000 ש"ח. לפני שנתיים מצבה של אחותי החמיר והיא התאשפזה במוסד גריאטרי. אני ממשיך להפריש לה את התשלום החודשי על פי הצוואה, אבל מרגע זה שהיא לא גרה ביחידת הדיור. השכרתי אותה ואני נהנה מהשכירות. אחיי טוענים שאני צריך להעביר את שכר הדירה לחשבונה של אחותנו, למרות שהוא מלא וגדוש ואין לה צורך בכסף. מה דעתך?"

צפו בתשובתו של עורך דין משפחה רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

לדעתי התשובה היא יחסית פשוטה, והיא קודם כל חיובית – אתה אכן צריך להפקיד את הכסף לאחותך. הוריך, בעת עריכת הצוואה רצו להבטיח שאחותך המוגבלת שזקוקה לאפוטרופוס לא תיפגע. יובטחו לה שני דברים, ראשית תשלום חודשי קבוע, ושנית מדור לראשה. אתה קיבלת למעשה את הירושה במעמד של יורש בתנאי. חוק הירושה קובע, סעיף 45, 43 ו-44, כאשר מצווה למוריש זכויות בעיזבון, הוא יכול לצוות בתנאי. התנאי שבו אתה קיבלת את העיזבון הוא כפול. ראשית גם שתעביר תשלום חודשי לאחותך וגם שתדאג לה למדור, או שיחידת המשק תובטח לה.

לא צוין בצוואה כי יחידת המשק תובטח לה כל עוד היא גרה במשק או כל עוד היא מעדיפה לגור ולא לעזוב אותו. מדובר כאן בפרשנות לשונית של הצוואה. גם נתחקה אחר עומק דעתם של הוריך ונלך לאחר פרשנות תכליתית של הצוואה, נגיע להבנתי לאותה תוצאה – ההורשה ניתנה לך בתנאי שתדאג לאחותך. בנסיבות האלה נראה שאין מנוס ותצטרך להעביר את דמי השכירות לאחותך, גם אם היא לא גרה באותה יחידה.

אני רוצה לומר שבכלל לא בטוח שפעולת ההשכרה שביצעת, בלי לקבל היתר, היא פעולה כשרה ולדעתי דינה לביטול. פסק דין מאוד דומה ניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, כבוד השופט שילה אשר קבע כי במקרה כזה חלה חובה על המפקיר, הואיל והוא קיבל את ההורשה בתנאי, להפקיד את דמי השכירות לחסוי ולכן אני מציע לך להחזיר את הכספים ולהעביר אותם לטובת אחותך.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: