האם מנהלי העיזבון יכולים לשים יד על קופות הגמל של אמי המנוחה?

האם מנהלי העיזבון יכולים לשים יד על קופות הגמל של אמי המנוחה? – אמי נפטרה בשנת 2011. ב- 20 שנים האחרונות לחייה היה קרע בינה לבין אחי והיא בחרה להדיר אותו בצוואתה מרכוש בשווי מיליונים.

בשנת 2007 היא חתמה על צוואה בה היא מתירה לנו מתוך עיזבון הנאמן – 10 מיליון שקלים, סכום קטן של 100 דולר ואת כל השאר ציוותה לתרומה עבור חולי לב.

לאחר מותה, התעוררה מחלוקת בינינו לבין מנהל העיזבון ביחס לכספים שהצטברו ב- 2 קופות גמל של אמנו בסך 6 מיליון שקלים וביהמ"ש קבע כי מדובר בכספים שאינם חלק מהעיזבון ושאנחנו זכאים לקבל אותם.

מנהל העיזבון הגיש ערעור על התביעה והדגיש שאמנו ביטאה פעמים רבות את רצונה להדיר אותנו מכלל נכסיה והשאלה האם מנהלי העיזבון יכולים לשים יד על קופות הגמל? עו"ד רן רייכמן עונה:

ביהמ"ש לא בוחן האם צוואתה של אמך הינה מוסרית במובן הזה שהיא לא ציוותה לך ולאחיך כספים משמעותיים, או כמעט בכלל מהעיזבון, כי הכלל המנחה בחוק הירושה ע"פ סעיף 54 הוא שצריך לכבד את רצון המת.

ביהמ"ש יודע להתחקות אחר רצון המת ע"פ לשון הצוואה וע"פ רצונו של המצווה. אין מחלוקת במקרה שלך שאמך רצתה להנחיל את העיזבון לטובת צד ג' אבל השאלה מה דינם של הכספים בקופות הגמל?

הכספים בקופות הגמל שייכים למעשה לעמית בעודו בחייו והם מועברים ע"פ חוזה הביטוח של קופת הגמל למי שקבוע כמוטב. חוק הירושה קובע בסעיף 147 שאותם כספים לא נכללים כחלק מהעיזבון של המצווה.

למעשה, נראה שמנהל העיזבון לא צודק במקרה שלך וצריך לשים לב אם אמך בחרה להדיר אתכם כמוטבים מאותן קופות. אם היא לא בחרה לעשות זאת ואתם נשארתם כמוטבים, הוא לא יוכל לשנות זאת ואתם זכאים לכספים מקופות הגמל.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטים:

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: