האם נושה יכול לדרוש חלק מצוואת האחים?

האם נושה יכול לדרוש חלק מצוואת האחים? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה מתחום צוואות וירושות:
"שלום עורך דין רן רייכמן, שמי עדי ויש לי שלושה אחים. אבינו נפטר לפני מספר שנים ואמנו נפטרה בחודש האחרון. אמי הותירה את כל כספה ואת דירתה לי ולאחיי שווה בשווה. בשנה האחרונה לחייה סעדתי את אמי לבדי, וסייעתי לה ככל שיכולתי. אחיי מסודרים כלכלית ואילו אני במצב כלכלי קשה מאוד. אחיי החליטו בניהם לוותר חלקם בירושה, ולתת לי ליהנות ממנה לבדי. אלא שמתברר שלאחד מאחיי יש חוב גדול ובעל החוב תובע כי הירושה תמומש כפי שנכתבה על מנת שהוא יוכל לגבות את החוב. האם הוא יכול למנוע מאיתנו לחלק את הירושה כראות עינינו? מה עלינו לעשות?"

צפו בקטע:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

התשובה היא – תלוי, כי אין לי מספיק אינפורמציה בשאלה. במסגרת סעיף 6 לחוק הירושה, ניתן לעשות הסכם חלוקה בין היורשים, כאשר הוא קובע שיורשים או חלק מהיורשים יכולים להסתלק מחלקם בעיזבון או בירושה לטובת יורשים אחרים.

בנתוני השאלה שלך, אתה מתאר את המתח בין זכותם של אחיך להסתלק מהירושה לטובתך, אל מול זכותו של הנושה של אחיך לקבל את חלקו בחוב ע"י הטלת עיקול על חלקו של אחיך בעיזבון. המתח הזה בין הזכות של הנושה לבין הזכות של האחים להסתלק מהעיזבון כבר נבחן בפסיקה, ונקבעה מעין נוסחה בפסיקה שאומרת שיש מירוץ בין הנושה לבין האחים או היורשים כאשר המבחן הוא אם ההסתלקות מהעיזבון נעשית לפני שהוטל עיקול ע"י הנושה או אחרי.

אם הסיטואציה היא שהאחים שלך מסתלקים מהעיזבון לטובתך והנושה של אחיך טרם הטיל עיקול על חלקו, לא תהיה חייב להחזיר את חלקו של אחיך בעיזבון – והעיזבון יוותר לך. אם היה מדובר בנושה מספיק זריז ומהיר שפנה לבית המשפט הגיב תביעת חוב, מכוחה הטיל וקיבל גם עיקול על חלקו של אחיך בעיזבון וטרם הספקת לקבל את חלקו – במקרה כזה העיקול יגבר. למעשה נפתח מירוץ משפטי.

בית המשפט קבע מבחן נוסף והוא מבחן תום הלב: הוא בודק האם ההעברה מהאח או מיורש אחד כלפי היורש האחר, נעשתה בתום לב. במקרה הזה אתה מתאר את מצבך הכלכלי, את העובדה שיש הסכמה בין כל האחים ושלא מדובר רק באח אחד שיש לו חובות שהעביר לך. אין פה ניסיון להתחמק מנושים ולכן נראה שגם המבחן של תום הלב יעמוד פה, ככל שהספקתם לעשות זאת לפני שהוגשה תביעת חוב – לא תצטרך להחזיר את החוב.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: