האם ניתן לבטל צוואה הדדית ומשותפת? עו"ד רן רייכמן עונה

האם ניתן לבטל צוואה הדדית ומשותפת? – ההורים שלי כתבו בשנת 2006 צוואה ובה חילקו את כל הרכוש ביני ובין אחותי באופן שווה.

לאחר מות אבי, אמי כתבה צוואה חדשה ובה אני היורש היחידי. אחותי עותרת לקיום הצוואה הראשונה, מה עלי לעשות כדי לקבל את הצוואה השנייה עו"ד רן רייכמן מסביר מהי צוואה הדדית:

צוואה הדדית הינה צוואה שעורכים אותה שני אנשים פרטיים (לא חייבים להיות בני זוג), שבה למעשה, ההוראות של מצווה אחד נעשות בהסתמך על ההוראות של המצווה האחר.

הם לא חייבים להיעשות באותו מסמך משותף, הם יכולים להיעשות בשני מסמכים נפרדים. אם הם מחליטים לערוך באותו מסמך משותף, מדובר גם בצוואה משותפת.

המחוקק עשה שינוי בחוק הירושה בשנת 2005 (תיקון מס' 12) בו למעשה הוא עשה שינוי של המצב המשפטי שהיה נהוג קודם לכן:

צוואות הדדיות שנערכו לפני שנת 2005, מקובל היה לפי הפסיקה שכל מקרה נבחן מסיבותיו ולכן ב-2005 בית המשפט בא ועשה סדר וקבע כי יש קושי לשנות צוואה משותפת או צוואה הדדית באמצעות צוואה מאוחרת.

בית המשפט עושה הבחנה האם הצד שמבקש לשנות את הצוואה ההדדית, מבקש לעשות זאת כאשר שני בני הזוג בחיים או לא.
אם שני בני הזוג בחיים, שולחים הודעה בכתב ואזי הצוואה ההדדית מבוטלת. אם מדובר במקרה שבו אחד מבני הזוג הלך לעולמו, לא ניתן לבטל את הצוואה ההדדית ומי שקיבל את חלקו של האחר חייב להחזיר למס את העיזבון של מה שקיבל.

במקרה של הצופה יעקב שהתקשר לתכנית "פרקליטים עד הבית", הצוואה משנת 2009 שנערכה על ידי אמך, נערכה למעשה לאחר שאביך הלך לבית עולמו. מדובר לאחר תיקון חוק 12 לחוק הירושה, ולכן אמך לא יכולה לתקן את הצוואה ההדדית וזאת אלא אם היא תחזיר לעיזבון את מה שהיא קיבלה מאביך.

צפו בקטע מהתכנית:

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פר

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: