האם ניתן לשנות צוואה בגין לחץ על המצווה?

האם ניתן לשנות צוואה בגין לחץ על המצווה? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה מתחום צוואת וירושות:

"שלום עו"ד רייכמן, שמי אייל מלוד. יש לי שישה אחים. אבינו נפטר לפני כשנתיים והוריש את כל רכושו לאמי. לפני מספר חודשים גם אמי נפטרה ואת כל רכושה הורישה לאחינו הצעיר שמתגורר עמה. בבדיקות שערכנו התברר לנו כי מעבר לכל ספק, אחינו קבע עם עורך דין, הגיע אליו עם אמנו וישב שם בזמן שחתמה על הצוואה בפני עורך הדין, יחד עם שני עדים נוספים. אמנו אמנם הייתה צלולה ובהכרה מלאה, אבל אנחנו מרגישים כי הייתה תחת לחץ כבד והסכימה להוריש לו את דירתה, ובכך שינתה את צוואתה המקורית שחילקה את כל רכושה שווה בשווה בין כל האחים. האם נוכל לעשות משהו בנושא?"

צפו בקטע:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

נקודת המוצא של השאלה היא שאין מחלוקת שאמא שלך, כך לטענתך, הייתה צלולה. גם אין מחלוקת, לפחות לפי מה שאתם יודעים כרגע, שאין פגמים צורניים בצוואה – אין פה זיוף, אין טענה שבצוואה לא היו עדים. יש לכם טענה שמתמצאת למעשה בהשפעה בלתי הוגנת, או ליתר דיוק: מעורבות משמעותית מאוד של אחיך בעריכת הצוואה, שכן הייתה צוואה קודמת שבה כל הילדים קיבלו את חלקם בעיזבון בחלקים שווים והאמא שינתה את צוואתה לטובת האח האחר.

סעיף 35 לחוק הירושה קובע כי צד או נהנה עפ"י הצוואה, שנטל חלק בעריכת הצוואה, רואים אותו כמי שהשפיע באופן בלתי הוגן ולכן הצוואה פסולה. הפסיקה נותנת פירוש רחב מאוד לשאלה מי נטל חלק בעריכת הצוואה. העובדה שבמקרה הזה אין מחלוקת – אתה אומר 'ללא עוררין' ושיש לכם ראיות על כך – שאחיכם לקח את אמכם לעו"ד, ישב שם במשרד, שהה בזמן החתימה. כל אלה הם אינדיקציות לבית המשפט שממחישים שאחיך נטל חלק בעריכת הצוואה והיה מעורב בעריכתה. כל אלה יכולים להביא את בית המשפט למסקנה שעפ"י סעיף 35 לחוק הירושה, הצוואה פסולה.

אני רוצה גם לומר לציבור הצופים, שבתי המשפט רואים אפילו בנטילת חלק בתכנון הצוואה או בעריכתה, למשל: שיתוף אותו צד בטיוטות של הצוואה או אפילו משלוח הצוואה במייל לאחד מהילדים שרואים שהוא היה שותף בערכית הצוואה – כל אלה עשויים להיחשב כנטילת חלק בעריכתה ולהביא לפסילה. לאור הנתונים במקרה הזה, נראה שיש סיכוי, שיהיה לכם בהצלחה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: