האם עקרות הינה עילה לגירושין?

האם עקרות הינה עילה לגירושין האם עקרות הינה עילה לגירושין? – על פי ההלכה, אולי גם על פי הלך הרוח המקובל, אחת המוטיבציות המרכזיות לנישואין היא הקמת משפחה. אולם, בעשור האחרון הולך ועולה שיעור הזוגות הפונים לטיפול רפואי בבעיות פוריות – ויש גם זוגות, מוערך שכ – 15% מכלל הזוגות, שלא מצליחים להוליד ילדים.

אין ספק, שההמתנה להריון וללידה, הנוחלת כישלון לאורך שנים, היא מסע כואב ועצוב, המשפיע לא רק על המצב האישי של כל אחד מבני הזוג אלא גם על הזוגיות. כאשר בעיית הפוריות נובעת מכשל אצל אחד מבני הזוג – האם עקרות מהווה עילה לגירושין?

עקרות כעילה לגירושין בהלכה היהודית

על פי ההלכה היהודית, לא ניתן לחייב בן זוג שאינו מעוניין להתגרש, להעניק גט כריתות לבן הזוג המעוניין לפרק את המשפחה. עם זאת, קיימות עילות המאפשרות חיוב במתן גט, גם במקרים בהם אחד מבני הזוג דווקא מבקש שלום בית. העילות מפורטות בנפרד עבור הגבר או האישה, ובעיות פוריות מצוינות כעילה לגירושין הן על בסיס בחירתו של הבעל והן על בסיס בחירת האישה (עוד עילות מפורטות לגירושין: אישה המפרה את מצוות הדת, אישה מורדת, מחלות ומומים של הבעל, חוסר נאמנות, ועוד).

אם כן, גם במקרים בהם יש מחלוקת בעניין הגירושין וצד אחד אינו מעוניין להיפרד, בעיות פוריות, בין מדובר בבעיות הקשורות לפוריות האישה או הגבר, אשר נמשכות מעל 10 שנים ללא תוצאות (כלומר ללא לידה), מהוות עילה מוצדקת לגירושין. מעבר לזאת, חל איסור הלכתי לגבר שעוד לא הוליד ילדים (או קיים את מצוות "פרו ורבו"), להתחתן עם אישה שלא תוכל להעניק לו צאצאים, כלומר, עם אישה עקרה.

בעיות פוריות בראי ימינו

כיום, בסביבה שהיא לפחות בחלקה חילונית בישראל, עילות לגירושין כמו "אישה מורדת" או אי קיום מצוות, לא תמיד מתארות את הלך הרוח שלנו ובעוד ניתן תמיד לאתר עילה לגירושין שתאפשר קיום הטקס ומתן גט בבית הדין הרבני, חשוב גם לבחון את איכות הקשר מעבר לבעיות הפוריות כמו גם אלטרנטיבות רבות נוספות לגידול ילדים (החל מתרומת ביצית, דרך אם פונדקאית, וכלה באימוץ) שיאפשרו לזוג לממש את חלום ההורות שלו. בזוגות המקיימים קשר תומך, חברי, אוהב ומכיל והמתמודדים עם בעיות פוריות – נדירים הם המקרים בהם עניין הפוריות עצמו מהווה העילה היחידה לפרידה (אם כי גם זה קורה, וזה בסדר).

גירושין על רקע בעיות פוריות

הליך הגירושין הוא הליך כואב, מתיש, ועמוס רגשות שלא את כולם קל להכיל, והוא גם מציג מורכבויות משפטיות וביורוקרטיות שללא קשר לעילת הגירושין, מכבידים על ההתנהלות לאורך הגירושין ולעתים גם לאחריהם.

חשוב, אם כן, להיעזר בשרותיו של עורך דין משפחה מקצועי ומנוסה, הבקיא בדיני הגירושין ואשר מסוגל אישית ומקצועית לייצג אתכם נאמנה, לעמוד על זכויותיכם ולדרוש אותן, כמו גם לדאוג להסכם גירושין שיאפשר לכם להתחיל את פרק ב' של חייכם ברגל ימין.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: