הגנה על עיזבון קשישים עריריים מפני השתלטות במרמה

הגנה על עיזבון קשישים עריריים מפני השתלטות במרמה – חוק הירושה בישראל קובע שתי דרכים לפיהן עשויה להתבצע חלוקת עיזבון, האחת היא לפי צוואה תקפה שהותיר המוריש אחריו (דרך זו מכונה "הורשה על פי צוואה") ואילו השנייה, המכונה "הורשה על פי דין", היא חלוקה לפי הוראות חוק הירושה. במקרים של הורשה על פי דין, כאשר אין בנמצא צוואה תקפה, חוק הירושה מסדיר חלוקה בין יורשים טבעיים לפי עיקרון של מעגלי קרבה.
נשאלת השאלה מה עולה בגורל עיזבון של אדם ההולך לעולמו ללא שהותיר אחריו צוואה תקפה ובה בעת אין איש הנחשב יורש טבעי, בהתאם למוגדר בחוק הירושה.

המצב שתואר לעיל רחוק מלהיות תיאורטי בלבד. לצערנו ישנם לא מעט קשישים עריריים אשר הולכים לעולמם מבלי שמצאו לנכון לערוך מבעוד מועד צוואה המורה על אופן חלוקת עיזבונם.
מובן שמעיני המחוקק הישראלי לא נעלם הצורך להגדיר את אשר יש לעשות במקרים כאלה, בחוק הירושה סעיפים המורים כיצד יש לנהוג בהיעדר יורשים. מסתבר שישנם מי שבוחרים לנסות להערים על החוק ולהשתלט על עיזבונן של קשישים עריריים, עיזבונות העשויים להיות בעלי ערך נכבד לאור העובדה שבדרך כלל כלולה בהן דירת מגורים. בפסקאות הבאות תמצאו פירוט אודות האופן בו מבוצעות השתלטויות שכאלה וכיצד ניתן להתגונן מפניהן.

פרסום מטעם רשם הירושות מעורר תאבונם של נוכלים

חשוב לציין כי כל הליך של חלוקת עיזבון כולל גם פרסום ברבים מטעם רשם הירושות, זאת על מנת להעניק הזדמנות למי שסבורים שהחלוקה עומדת להתבצע שלא כדין לנקוט בצעדים לתיקון המצב. פרסום כזה, ברשומות ובעיתון יומי, מבוצע גם במקרים בהם המוריש לא הותיר אחריו צוואה או יורשים טבעיים. יוצא אם כן שאין כל צורך לתור אחר הזדמנויות להשתלט על עיזבונות "מיותמים", די במעקב אחר פרסומים מטעם לשכת הרשם לענייני ירושה.

גורלם של עיזבונות מיותמים

חוק הירושה קובע כי כאשר אין בנמצא יורשים כלל (לא לפי צוואה ולא לפי חוק הירושה) העיזבון עובר לרשות המדינה. דהיינו, הנכסים והממון ישמשו את כלל הציבור תוך שהאפוטרופוס הכללי יהיה אמון על הטיפול בהם.

במקביל לפרסום שתואר לעיל, רשם הירושות קובע פרק זמן (אשר בכל מקרה לא ייפול משבועיים) במהלכו ניתן לפנות כדי להשפיע על אשר עתיד להיעשות בעיזבון. בתוך פרק זמן זה ניתן להגיש התנגדות למתן צו קיום צוואה (במקרים בהם עומדת להתבצע חלוקה לפי צוואה), ניתן לטעון כנגד מתן צו ירושה (במקרים של הורשה על פי דין) וניתן גם לפנות בדרישה להיות מוכרים כיורשים טבעיים או כיורשים על פי צוואה.
בדיוק בנקודת זמן זו, לאחר פרסום אודות עיזבון העומד לעבור לרשות המדינה, יכול להתבצע ניסיון השתלטות בדרך של המצאת צוואה, העשויה להיות מזויפת או שהושגה מבעוד מועד בדרכים לא כשרות (במרמה, מאדם שלא היה צלול בדעתו, תוך הפעלת לחץ בלתי הוגן או איומים). אפשרות נוספת היא לנסות לקבל הכרה כיורש טבעי, להעיד על קשר דם (שאינו קיים הלכה למעשה) או לטעון לקיום מערכת יחסים של ידועים בציבור (ידועים בציבור יורשים ממש כמו בני זוג נשואים).

מקרים נוספים של השתלטות על עיזבונות של קשישים עריריים שהלכו לעולמם בוצעו בדרך של שימוש בלתי חוקי בנכסים במהלך התקופה בין רגע הפטירה ועד מעבר הנכסים לרשות האפוטרופוס הכללי, תקופה שאורכת לעיתים כמה שנים. כך למשל תוך כניסה לדירות העזובות, מכירת תכולתם, השכרתן ואפילו מכירתן.

עריכת צוואה אצל עורך דין לענייני ירושה

הדרך הטובה ביותר להתגונן מניסיונות השתלטות על עיזבונות של קשישים להם אין יורשים טבעיים היא לערוך מבעוד מועד צוואה שלא ניתן יהיה לערער על תוקפה. פניה אל עורך דין צוואות תבטיח עריכת צוואה בדרך שלא תותיר ספק באשר למה שעתיד לעלות בגורל העיזבון.

משרד עורכי דין רן רייכמן מתמחה בתחום דיני ירושה. הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל עניין הקשור בצוואות וירושות, נשמח לייעץ, לחלוק מן הידע והניסיון העצום שצברנו ובמידת הצורך להציע גם לכם ליווי משפטי מן הרמה הגבוהה ביותר.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטי

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: