היעדר כשרות לצוות

היעדר כשרות לצוות – החוק במדינת ישראל קובע, כי כל אדם המעוניין להגיש בקשת התנגדות לצוואה, רשאי לעשות זאת, כפי שנחקק: "כל המעוניין בדבר רשאי להגיש התנגדות לרשם לענייני ירושה "(סעיף 67 לחוק הירושה). לאחר הגשת בקשת ההתנגדות, יבחן בית המשפט אם קיימת סיבה מצדקת לפסילת הצוואה. אי לכך ובהתאם לזאת, על אדם המתכוון להתנגד לצוואה לנמק היטב את סיבות ההתנגדות לצוואה.

אחת הסיבות בגינן בית המשפט עתיד לפסול צוואה ולהפכה לחסרת ערך מבחינה משפטית, הנה היעדר כשרות לצוות.

משמעות טענת היעדר כשרות לצוות הנה היעדר צלילות דעת של כותב הצוואה בשעת כתיבתה. להלן מספר מצבים וסוגיות הנוגעות לכשרות לצוות.

המצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה

החוק במדינת ישראל קובע כי "צוואה שנעשתה על-ידי קטין או על-ידי מי שהוכרז פסול-דין או שנעשתה בשעה שהמצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה – בטלה". (סעיף 26 לחוק הירושה). בשעה שדנים על מקרה בו המצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה, מתכוונים למעשה כי המצווה כלל לא היה מודע לכך כי הוא עורך צוואה.

טענה זו עולה לא אחת לדוגמא בשעה שעוסקים במצווים קשישים, אשר סובלים מאי אלו בעיות רפואיות. ככלל, חובת ההוכחה כי המצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה מוטלת על מגיש בקשת ההתנגדות לצוואה, כאשר העלאת ספקות וחששות גרידא אינה מספקת.

מחלת נפש – האם פוסלת צוואה?

יש שיופתעו לגלות כי צוואה אשר נכתבה ונערכה בשעה שהמצווה סבל ממחלת נפש, אינה פסולה מלכתחילה. ככלל, רק כאשר מחלת הנפש פגעה במצווה באופן בו רצונו החופשי נפגם, וכתוצאה ישירה מכך נכתבה ונערכה הצוואה בשונה מרצונו המקורי, ניתן לבטל את הצוואה. זאת ועוד, עילה נוספת בגינה ניתן לפסול צוואה הנה מחלת נפש אשר פגעה ביכולת של המצווה להבין כי המסמך עליו הוא חותם הנו צוואה. על כן, במצב בו המצווה סבל ממחלת נפש, על בית המשפט לבחון אם הוא היה כשיר לצוות.

בדומה לטענה לפיה המצווה לא ידע להבחין בטיב צוואה, חובת ההוכחה מוטלת אף במקרה דנן על המתנגד לצוואה. עליו להוכיח על ידי המצאת מסמכים רפואיים, כי מחלת הנפש ממנה סבל המצווה הייתה ברמה כזו שבעטיה הוא פירש את המציאות באופן מעוות, או שלא היה באפשרותו לנהל את ענייניו בצורה נורמטיבית. נוסף על כך, על המתנגד להראות כי קיים קשר סיבתי ישיר בין מחלת הנפש ותסמיניה לבין אופן ניסוח הצוואה ועריכתה.

מהו המועד שלגביו בודקים את כשירות המצווה?

כאמור, סעיף 26 לחוק הירושה קובע כי: "צוואה… שנעשתה בשעה שהמצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה – בטלה". מעיון בסעיף הנ"ל, ניתן להסיק מהמילים 'שנעשתה בשעה' כי המועד לבדיקת כשירות המצווה הוא שעת עשייתה, דהיינו מועד עריכת הצוואה בלבד, ותו לא.

 

סבורים כי המצווה לא היה כשיר לצוות? הגישו התנגדות באמצעות עו"ד

אם אתם סבורים כי בצוואה שלגביה הוגש צו קיום צוואה, המצווה לא היה כשיר לצוות – נטל ההוכחה הנו עליכם. כדי לגבש את הטענות ולהציגן בצורה הטובה ביותר בבית המשפט, ההמלצה הברורה היא להתייעץ עם עורך דין בעל ניסיון בהגשת התנגדויות לצו קיום צוואה.

ליצירת קשר עם המשרד: 03-7524213

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: