הכללים שכדאי שתדעו בעריכת הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא חוזה משפטי בין שני בני הזוג בו מוסדרים האספקטים השונים הנוגעים לחלוקת הרכוש המשותף והתחייבויות עתידיות של בני הזוג. עורך דין משפחה רן רייכמן - צו הגנה

בהסכם גירושין הכללים שכדאי שתדעו בעריכת הסכם גירושין אספנו את החשובים שבהם אך כמובן רצוי להיוועץ בעו"ד מקצועי לענייני גירושין לפני חתימה על ההסכם המחייב.

תקפותו של ההסכם

הסכם הגירושין נכנס לתקוף מרגע שאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. עם זאת, תוקפו של ההסכם תלוי במספר ב של גורמים. הראשון, אם השתנו התנאים הבסיסיים שברקע חתימת ההסכם עשוי אחד מבני הזוג להגיש בקשה לבית המשפט לבטלו ולנסח הסכם חלופי. לדוגמה, במקרה שאחד מבני הזוג השתכר לאורך השנים האחרונות משכורת גבוהה ובעת החתימה על הסכם הגירושין עדיין היה מציג תלושי משכורת בסכום זה. לאחר עשור אותו אדם פוטר מעבודתו וכעת משכורתו נמוכה בחצי. לעומתו, בן הזוג השני שפיתח קריירה משגשגת ומקבל את דמי מזונות הילדים עשוי להיות יציב יותר כלכלית. לכן, בית המשפט עשוי לפסוק שינויים בסכום המזונות בעקבות שינויי ההכנסה.

חוסר הסכמה של הילדים לפגוש את ההורה השני

במקרים אחרים הורים לילדים המשלמים מזונות זוכים לעתים לכתף קרה מצד הילדים, כאשר פעמים רבות היחס הקריר נובע מניסיון של ההורה המשמורן להפריד בין הילדים לגרוש. במקרה כזה, בית המשפט עשוי לשנות את סכום המזונות המגיע לילדים. ההנחה העומדת בבסיס פסיקות אלה היא שהילד אינו יכול לדרוש מההורה להמשיך ולשלם כאשר אינו עומד בהתחייבויותיו לראות את האב. לכן, כאשר מנסחים הסכם גירושין חשוב להכניס גם את הסעיפים הנוגעים להסדרי הראייה עם הילדים. רצוי לתאם מועדים קבועים כמו ימים מסוימים בשבוע בהם הילדים נשארים ללון אצל בן הזוג שאינו משמורן, סופי שבוע בהם הילדים מבלים עם ההורה השני וכן לקבוע מה יהיו הסדרי הראייה בחופש הגדול או במקרה של יציאה לחופשה מעבר לים.

חלוקת הרכוש המשותף

כללים נוספים קשורים לצורת החלוקה של הרכוש המשותף בין שני בני הזוג. חלוקת רכוש לאחר שנים רבות של נישואין מהווה אתגר ממשי בפני השופט הנדרש להחליט האם כל אחד מהנכסים העומדים למבחן אכן שייך בצורה שווה לשני בני הזוג או שייך לאחד מהם. לדוגמה, נכס שהתקבל בירושה ונשאר לאורך השנים רק על שמו של בן הזוג שירש אותו עשוי להיחשב כרכוש פרטי אם לא הוכחה כוונת שיתוף לאורך השנים. לעומת זאת, אם שני בני הזוג מתגוררים בנכס זה לאורך זמן, או שבן הזוג שהנכס אינו רשום על שמו השקיע ממון רב בשיפוץ ובתחזוקת הנכס יתכן וחלק ממנו יוגדר כרכוש משותף.

האם בן הזוג רשאי לעבור להתגורר בחו"ל עם הילדים?

סוגיה נוספת העולה בעשור האחרון בבתי המשפט בשיעור גבוה יותר היא מצב בו אחד מבני הזוג מחליט לרדת מהארץ ולעבור למדינה זרה. מחד, אם ההורה המשמורן מחליט לעבור בן הזוג הנשאר בישראל עשוי לעמוד בפני אתגרים כלכליים וחוקיים לראות את ילדיו (כמו במקרה שלהורה השני אין ויזה לארה"ב). באותה מידה, הורה שאינו משמורן וחייב במזונות עשוי להפסיק לשלמן כאשר יעבור לחו"ל. נושאים אלה ואחרים חשוב להסדיר בצורה מפורשת בהסכם הגירושין על מנת למנוע מחלוקות עתידיות.

לסיכום, גירושין הוא שלב מורכב בחיים, הכולל אספקטים רגשיים כואבים לצד השלכות פיננסיות ארוכות טווח. לכן, חשוב לנסח את הסכם הגירושין בסיוע עו"ד משפחה מומחה המכיר על בוריים את האתגרים השונים בפניהם עשויה לעמוד המשפחה בעתיד הקרוב והרחוק.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: