ההורים תובעים: הכסף שהבאנו לרכישת דירה – הלוואה ולא מתנה

בעונה ה- 2 של התכנית פרקליטים עד הבית קיבל עו"ד לענייני משפחה רן רייכמן שאלה בנוגע למתן כספים על ידי ההורים לזוג שעבר הליך גירושין:

הכסף שהבאנו לרכישת דירה – הלוואה ולא מתנה

אני ובעלי התחתנו בשנת 2000 והתגרשנו בשנת 2013.
במהלך הנישואין הוריי סייעו לנו ברכישת הדירה וכיום הם תובעים מאתנו את השבת הכספים.
בזמנו הם נתנו לנו כ- 190,000 שקלים שמתוכם החזרנו להם כ- 70,000 ₪.
כעת, הם טוענים כי נתנו לנו את הכספים כהלוואה כי חששו שלא נוכל לעמוד בלוח הזמנים של התשלומים לדירה ואילו הגרוש שלי טוען שמדובר במתנה.
מה קובע הדין?

צפו בקטע: עו"ד רן רייכמן עונה:

שאלה כה שכיחה ופופולרית במאבקי גירושין ודיני משפחה.

יש חזקה הפוכה מבחינת ביהמ"ש במערכת של מתן כספים בין בני משפחה. כלומר, קיימת חזקה שאומרת שמערכת הכספים בין הורים לצאצאיהם או בני זוגם, מתן כספים דווקא לא מהווה הלוואה אלא מתנה ואכן הנטל להוכיח כי מדובר בהלוואה חל על ההורים שנתנו את הכספים.

במקרה הזה אנחנו למדים שאין הסכם בכתב בין ההורים שנתנו את הכספים לבין בתם והגרוש שלה ולכן, עליהם להוכיח שמדובר בהלוואה.

איך הם יכולים להוכיח זאת? אנחנו שומעים מנתוני השאלה כי למעשה בני הזוג התחילו להחזיר את הכספים – 70,000 ₪ מתוך 190,000 ₪.

בית משפט מנהל הליך ראיות במקרה כזה ובודק את יסודות ההלוואה. במקרה הזה בית המשפט יזמן אתכם לדין, ישמע הליך של ראיות ויהיה חובה להביא צדדים אחרים או ראיות שאכן מדובר בהלוואה.

הגרוש יצטרך למצוא הסבר שיניח את דעתו של ביהמ"ש על שום מה הוחזרו הכספים בסמוך לאחר שהם ניתנו.

בסוף הקטע, עו"ד רייכמן נותן טיפ קטן לצופים – בכל מקרה שבו הורים נותנים הלוואה לילדיהם, רצוי וכדאי לערוך מסמך בכתב שלא רק יגדיר את גובה ההלוואה אלא גם את תנאי ההחזר, ואם מדובר בנכס מקרקעין כדאי גם לרשום הערת אזהרה עליו להבטיח את ההלוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: