הליך התנגדות לצוואה

פטירתו של אדם אהוב היא תקופה קשה למדי. התמודדות עם אבל והלחץ הקשור לסיום ענייניו של האדם האהוב קשה לרוב בני האדם. בסופו של דבר תצטרכו להתמודד עם קבלת מידע על תוכן הצוואה של בן המשפחה. לעתים, תוכן הצוואה יכול להיות הלם מוחלט עבורכם. או שנשארתם בחוץ לחלוטין, נוסף זר יחסית לצוואה, או  לחלופין שהצוואה שונה מאוד ממה שאמרו לכם שהיא תהיה. אם אחד מהמצבים הללו התרחש, אתם כנראה שוקלים ברצינות לערער על הצוואה, וכמובן לבחור בהליך של הליך התנגדות לצוואה. מאמר זה יספק מתאר בסיסי של האפשרויות שלכם ולמה אתם יכולים לצפות בדרך כלל אם תחליטו לערער על הצוואה. טוב תעשו באם תרצו לקרוא את המאמר הזה למן ראשיתו ועד לתומו, כי היום נדון בהרחבה על הנושא הבוער – הליך התנגדות לצוואה.

 

הליך התנגדות לצוואה
הליך התנגדות לצוואה

האם יש לבחור באופציה הליך התנגדות לצוואה בשל חוסר וודאות?

ערעור על צוואה, שמשקף הליך התנגדות לצוואה, יכול להוסיף חוסר ודאות לתקופה קשה ממילא; זה גם נושא שסביבו יש הרבה בלבול. החוק קובע את החשיבות של כיבוד רצונו של האדם שמת – גם כאשר זה לא בהכרח מה שבני משפחה וחברים מצפים לו. גם אם יש חלוקה מוזרה של העיזבון, כל עוד היא בהתאם למה שהאדם שנפטר רצה, אין זו עילה בדרך כלל לערער על צוואה. אך אם אתם חושדים שהצוואה אינה משקפת את כוונותיו האמתיות של המוריש, כמו גם שהצוואה לא בוצעה כהלכה, היא עשויה להיות פסולה וניתן לערער עליה ולפתוח כמובן הליך התנגדות לצוואה.  אם אין צוואה, או שהצוואה היחידה שקיימת נקבעה כפסולה, יחולק העיזבון (רכושו ונכסיו, לרבות רכושו, של מי שנפטר) בהתאם לכללי הצוואה – זהו היררכיה של קרובי משפחה המפרטת מי מקבל מה מעיזבון.


"מי יכול לבחור באופציה של הליך התנגדות לצוואה?

בית המשפט דורש שיהיה לכם משהו שנקרא עמידה, על מנת לערער על צוואה ולבחור באופציה של הליך התנגדות לצוואה. עמידה היא הדרך של בית המשפט לומר שיש לכם את הזכות החוקית לעתור לבית המשפט לדון בתלונה שלכם. עליכם להיות בעל מעמד על מנת להגיש תביעה משפטית. כדי לקבל את המעמד לערער על צוואה ולבחור באפשרות של הליך התנגדות לצוואה, עליכם להיות מוטב בעל שם (זה יכול להיות אדם או ישות) בצוואה הנוכחית או שאתם יכולים להיות מוטבים ששמם בגרסה הקודמת של הצוואה מאז הוחרג בצוואה הנוכחית. אנשים שנקראו בצוואה הנוכחית או הקודמת כמוטבים, מנהל עזבון או נאמן, כולם עומדים לערער על צוואה. דרך נוספת שיכולה להיות לכם עמידה היא אם אינכם מצוינים בשמכם בצוואה כלשהי אבל יש לכם קשר משפחתי עם הנפטר שהיה מזכה אתכם בירושה אילו המנוח היה נפטר ללא צוואה כתובה באמצעות דיני הירושות. כאשר מישהו נפטר ויש ירושות, בית המשפט קובע את חלוקת עזבונו על ידי התחקות אחר קשרי דם או משפטיים לצד הנפטר. במקרים מסוימים בית המשפט יכול לבחור להעניק מעמד לצדדים אחרים, כמו בני זוג לשעבר או קרובי משפחה לשעבר, בהתאם לעובדות ולנסיבות הסובבות.


מה קורה בעת התמודדות עם הליך התנגדות לצוואה?

התמודדות עם צוואה היא תהליך מורכב; אנחנו נעזור לזהות את הדרך הטובה ביותר להתמודד עם החששות שלכם לגבי קיום צוואה, כולל גישור, ובמידת הצורך, פנייה לבית המשפט ובחירה בדרך של הליך התנגדות לצוואה. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לקבוע שהצוואה נחתמה כראוי והוכחה כדי להפוך אותה לתקפה. אם אתם חושדים שאולי זה לא תקף, אתם יכולים לערער על הצוואה על בסיס תוקפה ולבחור באופציה של הליך התנגדות. כאשר מתקיימת הליך התנגדות לצוואה, מנהלי העיזבון נוקטים בדרך כלל בגישה ניטרלית ולכן הם אינם אחראים להוצאות המשפטיות אם יש חששות לגבי אופן הטיפול בעיזבון. המשמעות עשויה להיות שניהול העיזבון מתעכב באופן משמעותי בזמן שהצדדים המעורבים מנסים להגיע להחלטה ידידותית או עד שהנושא יוכרע בצו של בית המשפט.


מה הינן הסיבות לקיום הליך ההתנגדות?

קיימות שלוש סיבות כלליות שאתם יכולים לבחור בחלופה של הליך התנגדות לצוואה. שתי הסיבות הראשונות שהוסברו נחשבות בדרך כלל יחד, חוסר יכולת עדות והשפעה בלתי הוגנת.

  1. חוסר יכולת עדות – אתם יכולים לערער על הצוואה ולבחור בהיתכנות של הליך התנגדות לצוואה, בטענה שלנפטר חסרה היכולת הנדרשת לדעת מה הוא עושה. כל אדם מעל גיל שמונה עשרה ובעל נפש תקינה נחשב אוטומטית לבעל יכולת עדות. כדי לקבל את היכולת הנדרשת ליצירת צוואה שתוכל לשרוד אתגר, יש להראות שמי שיצר את הצוואה הבין מהו רכושו, שווי הנכס ויחסיו עם המוטבים. זה נשמע די פשוט כשאומרים כך, אך זהו תהליך ספציפי מאוד לעובדה על מנת לקבוע אם המנוח הבין באמת את הצוואה ומה משמעותה.
  2. השפעה בלתי הוגנת – אם יש אדם קרוב למנוח, מישהו שבילה אתו זמן רב לבדו לקראת סוף ימיו או שהייתה לו גישה אליו לפני שינוי הצוואה, עשויה להיות עילה לטענה שאינה הוגנת. המבחן להשפעה בלתי הוגנת מורכב מארבעה חלקים. בית המשפט יחפש את הדברים הבאים – האם המנוח היה חשוף להשפעה בלתי הוגנת? האם הייתה לנאשם אפשרות להפעיל השפעה בלתי ראויה? למשל, האם הנאשם היה מטפל ראשוני או שולט במנוח באופן מהותי כלשהו? האם הנאשם בנטייה להשפיע על המנוח? האם קיבל הנאשם את התוצאה הרצויה?
  3. חוסר גיבוש תקין – על פי רוב אם ניתן לערער על צוואה ולהגיש הליך התנגדות לצוואה בשל היעדר גיבוש תקין, פירוש הדבר שהצוואה חסרה את הפורמליות הנדרשות. יש מונחים שאינם ספציפיים מספיק, כמו לדוגמה – לא זיהוי ספציפי של מוטב. על הצוואה להיות חתומה על ידי המנוח בנוכחות שני עדים חסרי עניין. כולם חייבים להיות זה בנוכחות זה בחתימה. כל תוספות או שינויים בצוואה חייבים להיות עדים כראוי וחתומים עליהם, אחרת הם עשויים שלא לעמוד בבדיקה של בית המשפט.

אי פרנסת לא מכוון של ילדים שנולדו או מאומצים לאחר יצירת צוואה – אם ילד נולד או אומץ לאחר עריכת צוואה והצוואה לא עודכנה, רשאי בית המשפט להחליט כי הילד זכאי לחלק בעיזבון, אלא אם כן ניתן להוכיח שהמחדל היה מכוון. אם הילד היה מסופק בדרך כלשהי מחוץ לארבע פינות הצוואה (למשל מוטב ביטוח חיים), אזי ייתכן שתכולת העיזבון המטופלת בצוואה לא תחולק מחדש. בית המשפט יבחן את העובדות והנסיבות האישיות ויחליט.


לסיכום

אם אדם כתב צוואה לפני מותו, ניתן לשכור את עורכי הדין שלנו, ואנחנו נייעץ לצדדים המעורבים במנהל (המוציא לפועל והמוטבים). חובתם של עורכי הדין לענייני צוואה, במקרה זה, היא לנתח את הצוואה ולקבוע אם היא נחתמה או נכתבה בכפייה או בהשפעה בלתי הוגנת. לפעמים זה יכול להיות המקרה עבור חלק מהקשישים החיים עם דמנציה, שעלולים להיות מושפעים שלא כראוי מאנשים שרוצים להפיק תועלת מרצונם ומכספי ביטוח החיים שלהם. מכיוון שכך, אנא תצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנו מתמחים בתחום הליך התנגדות לצוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: