המורכבות בניהול עיזבון שכולל משק חקלאי

המורכבות בניהול עיזבון שכולל משק חקלאי – כל אדם רשאי במותו להוריש את רכושו כראות עיניו, אבל ישנם כמה נכסים שהעברתם בירושה עלולה להתגלות כבעייתית. אחד מאותם מקרים הוא כאשר מדובר בסיטואציה של עיזבון שכולל משק חקלאי. הסיבה למורכבות בניהול עיזבון שכולל משק חקלאי היא שמדובר בנכס שאינו ניתן לחלוקה. פירוש המושג הוא שבלתי אפשרי לחלק את הנכס בין היורשים או שחלוקתו תגרום לירידה ניכרת מערכו, לדוגמה דירה.

אך במקרה של משק חקלאי שמועבר בירושה, החוק מעניק התייחסות מיוחדת. הסיבה לכך היא שחלוקה של משק חקלאי בין כמה יורשים עלולה לפגוע בכושר קיומו לפרנס משפחה המתקיימת מחקלאות.

התייחסות החוק לסיטואציה זו

סעיף 114 לחוק הירושה, שמתייחס ספציפית למשק חקלאי, קובע כי המשק הוא נחלה חקלאית ומהווה יחידה משקית אחת שאיננה ניתנת לחלוקה או לפיצול. הפיתרון שהחוק מציע הוא שיורש אחד בלבד יקבל לידיו את המשק, בתנאי שהוא מסוגל לקיימו. היורש שקיבל את המשק יפצה את היורשים האחרים אם שווי המשק עולה על המגיע לו מן העיזבון. הדבר דומה באופן חלקי למה שנקרא "בן ממשיך". ההגדרה השלמה של המושג "בן ממשיך" היא בן שבונה את ביתו בחלקה ליד בית ההורים, מעבד יחד איתם את המשק ועם מותם יחליפם כבעל המשק.

על אף שהחוק מציע את הפתרון לעיל, יש חיסרון משמעותי במדיניות זו מאחר שהיא מהווה, הלכה למעשה, גזירת הבלעדיות של מוסד "בן ממשיך" על הנכס המדובר. מדיניות זו עלולה לפגוע ביחסים בין בני המשפחה וליצור חיכוכים. היא סותרת את הרצון הטבעי של ההורים, כלומר בעלי זכויות המשק המקוריים, להוריש לילדיהם ולמשפחתם את חלקם מבלי לעורר מריבות וסערת רגשות שעלולות להוביל את כל המעורבים אל כותלי בית המשפט וליחסים עכורים מאוד ביניהם.

לסיכום, ניהול עיזבון שכולל משק חקלאי הוא מורכב מאוד מאחר ויש להתחשב בשני מישורים: הראשון הוא השאיפה שכל יורש יקבל את חלקו בירושה מבלי לעורר מריבות עליה, ומצד שני לשמור על המשק החקלאי כיחידה שלמה שכן הפרדתה בין מספר יורשים יהרוס את הפוטנציאל הכלכלי שגלום בה.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאיר

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: