מחכים לדירה: המיסים הנלווים לנכסים שהתקבלו בירושה

מחכים לדירה: המיסים הנלווים לנכסים שהתקבלו בירושה – להוריכם או לקרוב משפחה הייתה דירה שאמורה לעבור אליכם בירושה. נשמע פשוט. אך מסתבר כי לעתים קרובות על מנת להעביר את הדירה על שמכם תצטרכו לשלם מס שבח, לחלוק את הדירה עם שותפים נוספים או להילחם בבית המשפט על זכויותיכם. במאמר זה נדון בקצרה על מספר סיטואציות נפוצות הקשורות למיסוי דירה שבעליה נפטר.

בישראל, היה נהוג בעבר להטיל מס ירושה על נכסים וכספים שהועברו מאדם שנפטר למוטביו אך בשנת 1981 הוחלט לבטל מס זה ממספר סיבות. ראשית, כפי שנטען לא אחת, הכספים והרכוש העוברים ידיים כבר מוסו בעבר ולכן לא יהיה נכון להטיל עליהם מס בשנית. הסיבה השנייה, קשורה דווקא לשיקולי בעלי ממון להעביר נכסים וכספים בין מדינות על מנת שהיורשים לא יצטרכו לשלם מס ירושה במדינות המטילות מס זה. כך, לדוגמה, אנו עדיין עדים לנכסים וממון המועברים למשפחות ישראליות במדינות מעבר לים לישראל, כאשר בעלי הנכסים מגיעים לגיל על מנת להימנע מתשלום מיסים אלה.

הטבה לבעלי נכס אחד: פטור ממס השבח

כאשר לנפטר יש דירה אחת בלבד בבעלותו, נכס בו התגורר כל חייו ואותו הוא מעביר ליורשיו, החוק פוטר את היורשים ממס שבח. הסיבה לכך היא שלו אותו נפטר היה מוכר את הדירה כשהיה חי לא היה משלם מס זה ולכן גם צאצאיו או יורשיו אינם מחויבים לשלם את המס. אך מה אם ליורשים עצמם יש כבר דירה אחת או יותר, האם יצטרכו לשלם מס שבח על דירה זו? מסתבר שלא. גם במקרה זה בא החוק להקל על היורשים וכמות הדירות בבעלותם אינה משפיעה על תשלום המס.

סוגיה נוספת שעולה בהקשר זה אם מה קורה כאשר היורש הוא אדם זר, חבר או מכר שאינו נמנה על צאצאיו של אותו אדם? במקרה זה מתבטל הפטור ועל אותו אדם לשלם מס שבח על הנכס כולו או על חלקו בנכס. אך מה אם למנוח הייתה יותר מדירה אחת?

למנוח הייתה יותר מדירה אחת? תשלמו יותר מס שבח

לו המנוח היה מוכר שירה שניה או שלישית בבעלותו הפטור ממס שבח לא היה מושת על הנכס. לכן, הן הצאצאים והן היורשים צריכים לשלם מס שבח על הדירה. כיצד יחושב מס זה? כאשר מחשבים את הרווח על מכירת הדירה מחסרים את שוויה של הדירה בעת המכירה ממחיר הקנייה שלה. לכן, כאשר הדירה עוברת בירושה ליורשים ערכה המקורי אינו נקבע בעת פטירת המנוח אלא בעת שרכש את הדירה. על מנת לדעת סכום זה נבדקות הרשומות המקוריות שתועדו בעת שרכש את הנכס ונבדקים שיפורים ותוספות שבוצעו בנכס המשביחים את ערכו – כך נקבע שווי הנכס המקורי.

סיטואציות משפחתיות בהן המס יחושב בצורה שונה

הסיטואציות שהוזכרו לעיל הן פשוטות יחסית, אך לעתים חלקות הנכסים יוצרת סיטואציות משפחתיות מורכבות הקשורות לאופי הנכסים שהשאיר המנוח ליורשיו כמו גם לדרך החלוקה ביניהם. לעתים נשארות שתי דירות וכסף מזומן המתחלק בין שלושה יורשים. יורשים אלה יכולים לבחור לחלק את הנכסים ביניהם בצורה ששני אחים יקבלו כל אחד נכס והאח השלישי יקבל סכום מזומן התואם לערכם של הנכסים.

כל עוד החלוקה מאוזנת בצורה שווה בין האחים ניתן לבצע חלוקה זו מבלי למכור את הנכסים ולהתחלק בממון שיתקבל ממכירתם וללא יצירת אירוע מס. מקרה מורכב נוסף הוא כאשר חלק מהאחים אינם שוהים בארץ, ובמדינה בה הם מתגוררים קיים מס ירושה הם צריכים לדווח על נכסים אלה ויתכן שייווצר אירוע מס במדינה זו.

לכן, על מנת להימנע מתוספת מס לנכסים מומלץ לתכנן את חלוקת הרכוש עוד בזמן שהמוריש בחיים על מנת להימנע מתשלום המס על ידי מוטביו. נציין, במאמר מוסגר, כי אם בעל הנכסים אינו מעוניין בחלוקה שווה בין צאצאיו ניתן להגדיר זאת במפורש בצוואה שכתב בימי חייו שתחסוך מחלוקות או אי הבנות בעתיד.

מאמר זה אינו משמש, כמובן, כיעוץ משפטי. כל סיטואציה בה תתקלו יכולה להיות שונה לחלוטין מאלה המוזכרות בכתבה ולכן מומלץ להיוועץ בעורך דין מקצועי המתמחה הן בדיני משפחה והן דיני מקרקעין. תוכלו לפנות למשרדו של עו"ד דן רייכמן לקבלת ייעוץ בסוגיות המשפטיות המורכבות המוזכרות בכתבה ובסוגיות נוספות הקשורות לדיני משפחה.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פר

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: