הסכם גירושין ללא מזונות

נושא המזונות הוא נושא שהולך ומתפתח בשנים האחרונות, כאשרר ישנה מגמה מתפתחת המעדיפה מושגים כמו "משמורת משותפת" המייתרת את הצורך במזונות ילדים. בנוסף ישנו גם את תחום מזונות האישה שלא נכלל בחלק מהסכמי הגירושין, כך שבפועל התופעה של הסכם גירושין ללא מזונות היא תופעה מתפתחת וגדלה. על מנת לבחון את המצב שלכם יש לפנות לעורך דין המצוי בדיני המשפחה על בוריין, על מנת שייתן לכם מענה למקרה שלכם. עורך דין רן רייכמן מתמחה מזה שנים רבות בתחום הסכמי הגירושין, וישמח להעניק לך מענה אמין ומקצועי. מידע נוסף אודות תביעת מזונות רטרואקטיבית באתר.

אלימות כלכלית:

נושא המזונות עולה לא פעם בהקשרי אלימות כלכלית. בדרך כלל הסכם גירושין ללא מזונות זהו האינטרס של הבעל שמעוניין לשלם כמה שפחות מזונות לאשתו. מדוע אלימות כלכלית לא נכללת במזונות? למה מזונות לא מספיקים כדי לחסות גם את האלימות הכלכלית? כאשר יש חובת מזונות כלפי האשה והבעל לא מסכים לשלם את המזונות למרות פסיקת ביהמ"ש, אשה יכולה לתבוע את הבעל לפי דיני המשפחה.

במידה והאלימות הכלכלית מגיעה לידי הרעבה או שהבעל מסרב לתת חימום לבית, התביעה תהיה לפי דיני המשפחה תחת עילת המזונות.

מקרים בהם תביעת מזונות לא תעזור

  1. ישנם מקרים בהם בן הזוג מונע מהאישה דברים כמו שימוש בכרטיס אשראי שלא מתאימים למזונות.
  2. לפי הפסיקה מזונות נקבעים לפי רמת החיים של בני הזוג לפני שהיחסים עלו על שרטון. לעיתים רמת החיים של בני הזוג הייתה נמוכה מלכתחילה מתוך האלימות הכלכלית כלפי האשה. כלומר, הגבר לא הסכים לתת חימום בבית גם לפני שהיחסים עלו על שרטון ולכן אין לתבוע חימום מתוך המזונות. דיני המזונות עוסקים ברמת החיים שלפני היחסים התמוטטו ובאם רמת החיים של בני הזוג הייתה נמוכה קודם לכך, אין לדיני המזונות כיצד להועיל לאשה.
  3. ישנם מקרים שעקב עניינים דתיים המזונות נשללים כמו בגידה. (ואז עולה השאלה האם מדובר בהסכם גירושין ללא מזונות) כך גם אם יש לה תביעות מוצדקות בנוגע לאלימות כלכלית אינה יכולה להעלות טענות אלו על דרך דיני המשפחה.
  4. המזונות זה סעד שמוגבל בזמן- ניתן לקבל מזונות כל עוד בני הזוג נשואים. כמו כן, בד"כ ניתן לפסוק מזונות רק לעתיד, מעכשיו והלאה. כלומר, לא ניתן לקבל מזונות בצורה רטרואקטיבית. המזונות יתקבלו רק מיום מתן פסק הדין והלאה.
  5. שיעור הנזק- אם סכום מזונות נקבע לאור רמת החיים והבעל לא משלם זאת, אך בכל זאת הסכום לא יעלה או ירד. דרך דיני הנזיקין לא תהיה לנו מגבלה על סכום מסוים וכי הפיצוי יהיה על הנזק המלא של האלימות הכלכלית.
  6. מזונות ניתנים לנשים בלבד- אלימות כלכלית יכולה להיות גם כלפי גבר ולא יכול לתבוע דרך מזונות. לכן, יתבע דרך דיני הנזיקין, ולא כהסכם גירושין ללא מזונות.

 

יתרונות לתביעת המזונות

יש להדגיש כי מזונות לעיתים הם פתרון טוב לאלימות כלכלית.

  1. יותר קל להגיש תביעת מזונות מאשר תביעה נזיקית ואף יותר קל להוכיח תביעה זו.
  2. האגרה של תביעת המזונות נמוכה יותר מאשר תביעת נזיקין.
  3. בתביעת מזונות אין צורך בהוכחת נזק בשונה מנזיקין (אלא אם מדובר בעוולה ללא הוכחת נזק).

נראה כי דיני הנזיקין פותרים במעט את הבעייתיות שנוצרה בעילת המזונות. ישנן הצעות חוק שנותנות לנו את האופציה לתבוע בנזיקין בגין אלימות כלכלית ללא הוכחת נזק. יש להדגיש כי בעוולות ללא הוכחת נזק יש תקרת פיצוי (אלימות כלכלית- 120 אלף ₪).

 

כפיית אבהות:

דוגמא נוספת במסגרתה ניתן לגון בהסכם גירושין ללא מזונות זה נושא גניבת זרע. כאשר האשה לא מגלה שהיא לא משתמשת באמצעי מניעה ונולד ילד. נוצר מצב בו הגבר נהיה אב בעל כורחו. לעיתים האם חותמת חוזה עם האב שיוותר על חובותיו לילד. מדובר בחוזה לרעת צד ג'.

ישנה תביעה על עצם הולדת הילד שההורה לא רצה בו. הפתרון שנתנו בעולם הוא הוצאות על גידול הילד עד גיל מסויים, אך לילד יש גם צרכים נפשיים שההורה צריך להעניק לו ולכן על עצם ההולדה לא ניתן לתבוע. הפרקטיקה משלמת על גובה המזונות, האב ישלם מזונות לילד אך יתבע בנזיקין על אותו סכום. אמנם יש לדון בטובת הילד ולכן לא בטוח שתביעת הנזיקין על גניבת הזרע תתקבל. במקרה הזה ניתן לראות את הפרקטיקה של הסכם גירושין ללא מזונות, גם בזוג שבכלל לא היה נשוי.

נציג כדוגמא את פסק הדין נחמני: בני זוג שחיו יחד והאשה הייתה בטיפולי הפריה. היה בן בני הזוג קרע ולכן הם התגרשו. האשה נשארה עם האפשרות האחרונה להפריה מהזרע שלו. האב טוען כי לא רוצה להיות הורה בעל כורחו. על פניו הבעל יכול לבקש הסכם גירושין ללא מזונות.  הסיפור התחיל במחוזי והגיע לדיון נוסף בעליון. האשה טוענת כי בגין הפרת חוזה, ישנה הפרת חוזה מאחר ולא משלם על טיפולי הפוריות שנשארו.

האשה רוצה צו שתמשיך את טיפולי הפוריות ואילו האב רוצה צו להפסיק את הטיפולים כדי לא להיות אב בעל כורחו. עולה השאלה מה קורה האם הצו אינו רלוונטי? האם יש לפסוק פיצויים כדי לפצות על מה שהיה? לא ניתן לקבל צו קנייני ולכן לפחות שיינתן פיצוי. האמור מדגים עד כמה תחום דיני המשפחה עשוי להיות סבוך ומורכב, תוך שיש צורך להיות בקיא ומתמחה בתחום על מנת לדעת מה הדבר הנכון ביותר לעשות בכל מקרה ומקרה. גם הסכם גירושין ללא מזונות זהו נושא מורכב הדורש ידענות של עורך דין בקיא ומנוסה.

זקוקים לייעוץ? פנו לעו"ד רן רייכמן

הסכם גירושין ללא מזונות הוא בדרך כלל מטרתו של הגבר, שמעוניין לשפר את מצבו הכלכלי ולהתנער מהחובה עליו לשלם מזונות. כאשר מדובר במזונות ילדים, הרי שיש לשקול את הנושא בכובד ראש, היות ולא תמיד קל לבצע הסכם של משמורת משותפת, ולא כל הורה מסוגל לעמוד בהסכם שכזה. כאשר יד ילדים בתווך, אשר עלולים להיפגע, סביר כי השופט לא ימהר לאשר הסכם גירושין ללא מזונות, ולכן יש להיות מודעים לכך. משרדו של עורך דין רן רייכמן בעל ניסיון וותק רב בנושא הסכמי גירושין, תוך שצוות המשרד ישמח לתת לכם מענה לכל שאלה וחשש, וללוות אתכם כל הדרך על מנת להשיג את המיטב עבורכם.

החששות מפני הליך גירושין הם חששות לגיטימיים ומובנים, אך אסור לתת לחשש להוליך אותך. עומדים להיכנס בקרוב להליך גירושין? פנו עוד היום למשרדו של עו"ד רן רייכמן על מנת לקבל את כל המידע הנחוץ לכם לשם בחירת ההחלטות הנכונות ביותר עבורכם. התהליך עלול להיות מורכב ולא פשוט, אך עם צוות מקצועי ומנוסה במצבים שכאלה- אתם בידיים בטוחות. בתחום דיני המשפחה אלמנט הזמן הוא בעל חשיבות רבה מאד היות ואין "פתרון בית ספר" וישנם מהלכים רבים שכל צד יכול לבצע ולנקוט, ולכן חשוב שתפעלו במהירות ובאחריות, שכן להחלטות כעת עלולה להיות השפעה רבה על העתיד.

התקשרו עוד היום: 072-3955001

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: