הסכם חלוקת רכוש

להתגרש זה לא תמיד הפתרון הטוב ביותר עבור בני זוג, ובמקרים מסוימים, אינו אפשרי. הסכם חלוקת רכוש מהווה חלופה אשר מאפשרת לכם ולבן הזוג שלכם לפצל את הנכסים שלכם וללכת לדרכים נפרדות, בעודכם נשואים. מוטב שפשוט תמשיכו לקרוא, כי עכשיו נתחיל לדסקס על – הסכם חלוקת רכוש.

 

הסכם חלוקת רכוש
הסכם חלוקת רכוש

מדוע צריך הסכם חלוקת רכוש?

הסכם חלוקת רכוש הינו הסכם כתוב בין בני אדם אשר שוקלים פרידה בקרוב, או לחלופין שכבר נפרדו, והוא יכול לשמש זוגות נשואים ורווקים כאחד. אם אתם ובן הזוג שלכם מתכננים להפוך את הפרידה לצמיתות, אבל אתם לא מעוניינים עדיין להתחיל בהליך רשמי כלשהו כמו למשל – הליכי גירושין או פירוק, או שאינכם יכולים לעשות זאת משום שאתם לא עומדים בדרישות החוק, אז אולי תרצה להתקשר בהסכם זה על מנת לקבוע את ההסדרים הכלכליים שלכם בינתיים. גירושין יכולים להיות תקופה לחוצה, גם כשהם נעשים ברוח טובה. בני זוג עומדים בפני המשימה לחלק בצורה הוגנת את כל הנכסים הזוגיים שצברו במהלך הזמן המשותף שלהם, כמו לדוגמה – בית המשפחה, חשבונות בנק משותפים ופנסיה. מיותר לציין שאם צד אחד לא יסכים כיצד יש לפצל את הדברים הללו, זה יכול להפוך את התהליך לגוזל עוד יותר זמן, יקר ומפרך. הסכם חלוקת רכוש עשוי להיות הפתרון.


מה זה בכלל הסכם חלוקת רכוש?

הסכם חלוקת רכוש הוא חוזה משפטי מחייב בין בני זוג הפותר את כל הסוגיות הנובעות מהפסקת הנישואין. ביכולתו של הסכם חלוקת רכוש להסדיר את חלוקת הנכסים והחובות ומזונות לאחר פרידה, משמורת ילדים וויתור על תביעות נגד צדדים שלישיים. משמע – הסכם חלוקת רכוש מנוסח היטב מאפשר לצדדים המתגרשים להסדיר ביניהם באופן פרטי את כל אותן סוגיות שבית משפט יכול להכריע בהן. היתרונות של הסכם חלוקת רכוש הינם רבים – זה הרבה יותר מהיר, עולה הרבה פחות, מאפשר גמישות ויצירתיות. הסכם חלוקת רכוש הוא מסמך המתאר את ההתחייבויות של בן/בת זוג זה כלפי זאת במהלך הפרידה. במקרה זה, פרידה משפטית פירושה שאתם ובן הזוג שלכם נפרדים בעיני החוק, במקום פשוט להיפרד ועדיין יש לכם התחייבויות משפטיות זה כלפי זאת, כבעל ואישה. עריכת הסכם חלוקת רכוש מציעה לכם מידה מסוימת של הגנה שכן, למרות שהוא אינו מחייב משפטית, הוא יכול לשכנע בבית המשפט, אם יתעוררו אי פעם מחלוקות בנושאי כספים, ילדים או במהלך הליכי גירושין בפועל בעתיד. זה באמת תלוי בבני הזוג אילו חובות רשומות בהסכם זה – היתרון הוא שהוא גמיש וכל עוד שני הצדדים מסכימים, זה יכול לכסות מנעד נרחב של תמורות. הסכם חלוקת רכוש יפרט לרוב מי יישאר בבית ויתרום למשכנתא, אילו זכויות יש לאדם השני בבית הזוגי (לכל בני הזוג יש זכות חוקית על נכסי בן זוגם, כולל הבית, לכן חשוב להכיר בכך כאשר מארגנים מי שומר על הבית), עם מי ילדיכם (אם בכלל) יגורו וכמה תחזוקה אתם או בן זוגכם חייבים לשלם.


מה אמור לכלול הסכם חלוקת רכוש?

הסכם חלוקת רכוש יכול לכלול כל מידע הרלוונטי לשני הצדדים בתום מערכת היחסים, ובדרך כלל מפרט את ההסדרים המוסכמים במהלך תקופת הפרידה. אלה יכולים לכלול:

  1. מה יהיו הסידורים לילדים, לרבות היכן הם יגורו, כיצד יבלו עם שני ההורים וכיצד יסופקו הצרכים הכלכליים שלהם.
  2. מה יעלה בגורל בית המשפחה, מי יגור שם ואם יימכר.
  3. כיצד יחולק כל רכוש אישי, למשל מכוניות או רהיטים.
  4. כיצד ישולמו חשבונות המשכנתא ומשק הבית וכיצד יחולק ההון העצמי בנכס.
  5. האם מי מכם מקבל תשלומי אחזקה ולכמה זמן.
  6. כיצד יטופלו חובות כדוגמת – הלוואות, משיכת יתר וחשבונות כרטיסי אשראי.
  7. מה קורה לכל חסכונות, השקעות, ירושה או נכסים פיננסיים אחרים שנרכשו במהלך הנישואין או הקשר הזוגי.


מה מכיל הסכם חלוקת רכוש?

הסכם חלוקת רכוש יכול וצריך לכסות את הפריטים הבאים, לפי העניין –

  1. קביעת לוח זמנים למשמורת ילדים, איך להתמודד עם חגים וחופשות, הצורך בהתאמות בעתיד וכל צרכים מיוחדים של ילדיכם או משפחתכם.
  2. קביעת תשלומים, משך ועילות הפסקת תשלומי תמיכה ומזונות לאחר פרידה.
  3. חלוקת מקרקעין, חשבונות בנק, חשבונות פרישה וחובות; וקביעת לוח זמנים ושלבים כיצד ומתי צריכים לקרות אירועים הכרחיים, לרבות מימון מחדש, תשלום חובות, החלפת כתבי פיטורים וניסוח וקבלת צווים לחלוקת חשבונות פרישה.
  4. חלוקה והעברת בעלות של עסקים בבעלות משפחתית.
  5. הגדרת זכויות לקבלת החלטות עבור הילדים, כולל גישה לרשומות רפואיות ובתי ספר, חינוך, נסיעות וכיצד לטפל במצבי חירום.
  6. איך תטפלו במיסים (כולל איך מגישים לפני הגירושין ומי יתבע את הילדים כתלויים).
  7. קביעת תשלומי מזונות ילדים, כיצד תטפלו בהוצאות הקשורות לילדים שאינן מתאימות למזונות ילדים, וכיצד לטפל בשינויי הכנסה עתידיים.


למה כל כך הרבה זוגות רוצים הסכם חלוקת רכוש?

עריכת הסכם חלוקת רכוש יכולה להיות תרגיל מועיל עבור שני הצדדים להתחייב, שכן הוא מתעד באופן רשמי את ההסדרים הכספיים שסוכמו ואת הצעדים שיש לנקוט. זה יכול לעזור למנוע אי הבנות בעתיד. יתרונות נוספים של הסכם פרידה כוללים:

  1. הסכם חלוקת רכוש עוזר להפחית את המתח, להימנע מהליכי משפט יקרים וממושכים, כך שניתן יהיה לפתור את העניינים בצורה יעילה יותר. זה גם יכול לעזור לזרז את הליך הגירושין אם סוכמו הסדרים מראש.
  2. לספק לכם את היציבות הכלכלית וזמן להרהר אם ברצונכם למסד את הפרידה שלכם בדרך של הליך גירושין.
  3. הסכם חלוקת רכוש מספק בהירות לגבי ההסדרים הכספיים המוסכמים, מכיוון שיכול להיות קשה להוכיח את התנאים של כל הסכם בעל פה שהושג.
  4. יודגש כי הסכם חלוקת רכוש אינו מחייב משפטית באופן אוטומטי כמו צו בית משפט. עם זאת, סביר יותר שהוא יאושר על ידי בית משפט אם הוא נערך כהלכה.


מה הן ההוראות הסטנדרטיות שצריך לספק הסכם חלוקת רכוש?

ישנן מספר הוראות סטנדרטיות שעל הסכם חלוקת רכוש לספק, כלהלן –

  1. הסכם סוחר חופשי – הוראה זו מאפשרת לכם להתקשר בחוזים ללא הסכמת בן הזוג שלכם ומבלי ליצור זכויות קניין כלשהן לטובתו. בזמן שאתם נשואים (גם אם פרודים), לבן הזוג שלכם יש עניין בעלות בכל נכס מקרקעין שאתם רוכשים, גם אם אתם רוכשים אותו על שמכם בלבד. בנוסף לכך, כל החובות של בן הזוג שלכם בזמן שאתם נשואים הם גם החובות שלכם בחלקם (זה כולל חובות רפואיים). הסכם סוחר חופשי מנתק את העניין הזוגי הזה ומאפשר לכם לתפקד באופן עצמאי מתאריך זה ואילך, עוד לפני שאתם מתגרשים.
  2. ויתור על תביעות עיזבון – בזמן שאתם נשואים, גם אם נפרדתם, יש לכם את כל הזכויות שמעניק החוק לבן זוג בחיים במקרה של מות בן הזוג השני. זה כולל את הזכות לקצבת בן זוג, הזכות לרשת את עזבונו של בן הזוג על פי צוואה קיימת או דיני הירושות, והזכות לשמש כמנהל עיזבון. הוראת ויתור חותכת זכויות אלו למועד חתימת הסכם חלוקת רכוש.
  3. הוראת שכר טרחת עורך דין – הסכם חלוקת רכוש צריך לכלול הוראה הקובעת שאם מי מהצדדים יידרש להגיש תביעה לאכיפת הוראות ההסכם, הצד המנצח בתביעה יכול לגבות את שכר טרחת עורך הדין שלו. הדבר מאלץ כל אדם לעמוד בהוראות ההסכם, גם מספר שנים לאחר חתימתו, כאשר הדברים יכולים להתחיל להרגיש פחות דחופים. גם כאשר שווי הסכסוך העומד בבסיסו קטן, שכר הטרחה של עורך הדין עבור תביעה לאכיפת ההסכם יכול להגיע לעשרות אלפי ₪; הידיעה שניתן לצמצם אותם משמשת להזכיר לצדדים את החשיבות של מילוי התחייבויותיהם.


לסיכום

אף אחד לא באמת רוצה לבלות זמן באולם בית המשפט אם הוא לא צריך, באופן הזה שאנחנו, עורכי הדין ננהל משא ומתן על פשרה בשמכם, מה שבדרך כלל יהיה הדרך הטובה ביותר לפתרון. ולכן תצרו עמנו קשר, כיוון שאנו מתמחים בתחום הסכם חלוקת רכוש.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: