הסכם ממון בנישואים שניים (פרק ב')

עומדים להתחתן בפעם השנייה? הפעם אתם יודעים שתוכלו לעשות זאת טוב יותר. להעניק יותר לבן הזוג, לשמור על הגחלת ולנסות להימנע מטעויות שנעשו ב"סיבוב הראשון" – הנישואין הקודמים.אחת הטעויות שכדאי לוודא שלא תעשו, גם אם עשיתם אותן בעבר, היא – דאגה לעתיד הכלכלי שלכם ושל הילדים מהנישואין הקודמים (ואולי גם הבאים).שמירה על האינטרסים והנכסים שצברתם מתבצעת בצורה הפשוטה ביותר ע"י עריכת "הסכם ממון". במאמר זה, נעמוד על תפקידו של הסכם זה, מהם ההבדלים העיקריים בין הסכם ממון בנישואין ראשונים להסכם ממון לאחר מכן? ואילו סעיפים חשוב לא לשכוח?

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא – מסמך מחייב משפטית, שנועד להסדיר את דרך החלוקה של הרכוש המשותף שלכם, במקרה שתחליטו להיפרד. בנוסף לחלוקת: הכספים, הבתים, הרכבים ושאר המטלטלין בבית, יש זוגות המוסיפים להסכם הממון גם סעיפים נוספים הקשורים: למשמורות על הילדים ולדמי המזונות המגיעים להם.

הסכם ממון בין בני זוג בפרק ב'

כאשר אתם עורכים הסכם ממון לפני נישואין שניים, אתם כפופים להסכמות שהיו מול בן הזוג הקודם. לדוגמה: אם היה הסכם ממון עם הבן הזוג הראשון שציווה כי חלק מהדירה בה אתם מתגוררים היום לאחר מספר שנים יהיה שייך לו – הסכם זה יהיה תקף עדיין לא תוכלו להשאיר דירה זו לבן הזוג הנוכחי.

כאשר עורכים הסכם ממון בפעם השנייה, יתכן ויש ברשותכם רכוש רב יותר מזה שהיה על שמכם בנישואין הקודמים. אם בזכות: ירושות שקבלתם, חסכונות, משכורות, פנסיות שהצטברו או כספים שקבלתם מבן הזוג הקודם. לכן, יש הנוהגים לציין כי לפני שמתחילים פרק ב' בחיי הזוגיות שלכם ונכנסים תחת החופה, חשוב לעשות הסכם ממון מסודר, בסיוע עורך דין לענייני משפחה המכיר את הכללים והחוקים הנוגעים לכספים שצברתם עד כה ותצברו בעתיד.

היתרון בעבודה מול עו"ד המכיר את הרגישויות השונות ואת הסעיפים שכדאי להוסיף לכל הסכם, במיוחד לאחר ניתוח מצבכם הזוגי והפיננסי האישי, הוא – שאתם יכולים לדרוש את המגיע לכם במקרה של פרידה מבלי לחשוש שתצטרכו להיכנס למאבק משפטי ארוך ויקר.

כאשר אדם נוסף עובד אתכם על הסכם הממון, אתם יכולים גם להוסיף סעיפים שחשובים לכם, מבלי שהדבר יהפך לוויכוח עם בן הזוג החדש. כאשר עורך הדין מנסח את ההסכם, הוא יכול להעלות את הסוגיות הרלוונטיות ולהצטייר בפני בן הזוג החדש כאדם אובייקטיבי הבונה הסכם הוגן, לטובת שני הצדדים.

טעויות שעושים בני זוג בגירושים שניים

העובדה שאתם מנוסים יותר, לא תמיד מונעת מכם להימנע משגיאות בתכנון הנישואין הבאים. לעתים, כאשר הנישואין הקודמים הסתיימו ברוח טובה (יתכן ואפילו לא הייתם צריכים להסתייע בשירותי עורך דין לענייני משפחה) אתם רואים את האפשרות לסיום היחסים באופטימיות יתרה. אם בן הזוג הקודם לא נלחם על: דירת המגורים, הפנסיה או הרכב, מדוע בן הזוג החדש שאתם כל כך אוהבים כעת יעשה זאת?

חשוב לדעת כי איש אינו יכול להבטיח שהדרך בה הסתיים הקשר בעבר, תהיה אותה הדרך בה יסתיים גם הקשר הנוכחי. בדרך כלל, כאשר בני הזוג בוגרים ומנוסים יותר, הם עשויים לחוש שבגירושין הקודמים לא עמדו על זכויותיהם ומתוקף כך להעביר חלק מהרגשות השליליים והנטייה להלחם על סעיפים פעוטים גם למאבק הגירושין השני שלכם.

תכנון מדויק של הסכם הממון יכול לחסוך הון

לפני שאתם ניגשים לעורך הדין לענייני משפחה ערכו רשימה של הנכסים שיש בידיכם כיום וכיצד הייתם מעוניינים שיחולקו במקרה של גירושין? למרות הסברה הרווחת, כי רכוש שהיה בידכם לפני הגירושין יישאר בהכרח בידכם גם לאחר הגירושין – חשוב לדעת כי לפעמים בית המשפט מחליט על חלוקה שווה. החלטה זו יכולה להתקבל על בסיס ניסיון לאזן בין משאבי בני הזוג (העיקרון על פיו פועלת חלוקת הרכוש כיום) או על מנת לאפשר לילדים להישאר בדירה בה הם מתגוררים כיום.

מה קובע – הסכם הממון או הצוואה?

הסכם הממון בין בני הזוג נועד להסדיר את הפרדת הרכוש במקרה של גירושין. אך, גם במקרה מוות בן הזוג המכונה "שורד" יכול להשתמש בו על מנת לקבוע את חלוקת הרכוש. במקרה שאדם השאיר צוואה אחריו יתכן ולצוואה יהיה ערך רב יותר על זה שבהסכם הממון. כיצד בית המשפט ידע לקבוע במקרה של מחלוקת איך לחלק את הרכוש?

אם בני הזוג המשיכו לגור תחת אותה קורת גג ולא היו פרודים, להסכם הממון יהיה פחות תוקף מאשר במקרה של פרידה. בנוסף, בית המשפט בוחן את התאריך בו נכתבה הצוואה מול התאריך בו נכתב הסכם הממון. לצד מבחנים אלה, כל דיון על חלוקת רכוש במקרה של פטירת בן הזוג יכול לכלול נתונים נוספים כמו: התחייבויות לאחד הילדים לקבלת דירה או רכוש או דבר מטלטלין, ערך רגשי שיש לרכוש כלשהו וכן סכום כסף שהשקיע בן הזוג השורד בנכס משותף. לדוגמה – אם בן הזוג השורד שילם על שיפוץ הדירה שהייתה בבעלות בן הזוג שנפטר, יתכן ויהיה זכאי לקבלה או לקבל את הסכום היחסי שהשקיע.

לקבלת יעוץ מקצועי לעריכת הסכם ממון לנישואים שניים ולייעוץ בכל נושא הקשור לדיני משפחה אל תהססו לפנות עוד היום למשרדו של עו"ד רייכמן בטלפון – 03-7524213

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: