הסכם ממון לאחר נישואין

בעוד שהסכמי ממון ידועים למדי, פחות אנשים מכירים את בן דודם המעשי לא פחות, הסכם ממון לאחר נישואין. בניגוד להסכמי ממון, שנערכים באמצעות שני מבוגרים המתכוננים לנישואין, הסכם ממון לאחר נישואין נערך בין בני זוג שכבר נשואים לקביעת גורל הנכסים, כמו למשל – רכוש אישי, מקרקעין, אינטרסים עסקיים, חשבונות פרישה, השקעות וחובות – בסיום נישואין, בין אם באמצעות מוות ובין אם באמצעות גירושין. אנחנו לגמרי מצפים ממכם לקרוא את המאמר הזה למן ראשיתו ועד לתומו, וכך תגלו הרבה דברים חדשים על – הסכם ממון לאחר נישואין.

הסכם ממון לאחר נישואין
הסכם ממון לאחר נישואין

מה זה בעצם הסכם ממון לאחר נישואין?

במילים פשוטות, הסכם ממון לאחר נישואין מאפשר לצדדים להתקשר בהסכם מחייב לחלוקת נכסיהם בעת הפרידה. הסכם ממון לאחר נישואין מהווה סוג של חוזה בין אדם אחד ובן זוגו הקובע את הסכמתם לפרידה כלכלית במקרה של התמוטטות נישואיהם או מערכת היחסים דה פקטו. ככל שייחשב תקף, אז יאכוף בית המשפט לענייני משפחה את ההסכם. הווה אומר – הצדדים אינם יכולים לפנות לבתי המשפט לענייני משפחה בבקשה להסדר רכוש או אחזקת בן זוג בניגוד לתנאי ההסכם שנחתמו על ידי הצדדים. הסכם ממון לאחר נישואין מספק שקט נפשי והגנה לזוגות חדשים שנכנסים למערכת יחסים חדשה דה פקטו. הסכם ממון לאחר נישואין הוא כלי הכרחי לתכנון פיננסי ותכנון הירושה. אם אין לך הסכם ממון לאחר נישואין במקום, כל אחד מהצדדים יכול לפנות לבתי המשפט לענייני משפחה בבקשה להסדר רכוש או אחזקת בן זוג.

מדוע בכלל להיכנס להסכם ממון לאחר נישואין?

זוגות נשואים מעטים אוהבים לחשוב על הסוף הפוטנציאלי של האיחוד שלהם, אך יצירת הסכם ממון לאחר נישואין היא צעד מעשי ויזום שיכול למנוע אי בהירות במקרה שבו נישואים מסתיימים מכל סיבה שהיא. הדבר נכון במיוחד כאשר לאחד מבני הזוג או לשניהם יש אחזקות פיננסיות מורכבות, או שהם בעלי עסקים קטנים. חלק מהזוגות יוצרים הסכמים לאחר נישואין כדי לצמצם סכסוכים פיננסיים פוטנציאליים במהלך נישואיהם. במקרים אחרים, הם נכנסים בזמנים של קושי זוגי כדי ליצור ודאות סביב הבעלות על עושר הפרט והמשותף. הסכם ממון לאחר נישואין מכסה מנעד נרחב של נכסים, ויש ליצור אותו בסיוע עורך דין הסכם ממון, וכן יועצים פיננסיים, עורכי דין מקרקעין ועורכי דין לתכנון עיזבון. סיבות ספציפיות ליצירת הסכם לאחר נישואין כוללות את אלו –

  1. לאחד נכסים זוגיים.
  2. לתפוס את מקומו של הסכם ממון כאשר אין מספיק זמן ליצור אחד כזה.
  3. לקבל החלטות פיננסיות בליווי מומחה בזמן ידידותי.
  4. לשמור או ליצור הפרדת נכסים – עסקים, נדל"ן וכיוצא בזאת.
  5. לפתור בעיות זוגיות מבלי לפנות לגירושין.

מה הערך המוסף של הסכם ממון לאחר נישואין?

יותר ויותר בני אדם רוצים להיות מסוגלים להחליט בעצמם כיצד להשתמש ברכושם ומה צריך לקרות לאחר פרידה. הסכם ממון לאחר נישואין יכול לשמש גם כדי להגן על רכוש שאנשים צברו לפני מערכת היחסים או הרכוש שהם הולכים לקבל כמו ירושה או מתנות ממשפחה. לעתים הסכם ממון לאחר נישואין משמש כדי להגן על הירושה של ילדים ממערכת יחסים ראשונה. התמוטטות מערכת היחסים גורמת בדרך כלל לכאב רגשי משמעותי אשר מחמיר בגלל הלחץ וחוסר הוודאות של אי הידיעה מה התוצאה הולכת להיות או מודאגים מהוצאת כסף על עורכי דין וזמן ניהול משא ומתן או ריבים על רכוש. חלק מהדברים שאנשים שעוברים פרידה מודאגים מהם הם להלן –

  1. איך אעמוד ברשותי לשלם את כל החשבונות?
  2. מי ישמור על בית המשפחה לשעבר?
  3. מה קורה לנכס להשקעה?
  4. איך האדם האחר יאפשר לגור במקום אחר?

גם מי שנפרד בידידות יכול לחוש חרדה ופחד ודיבור על מה שהולך לקרות לרכוש הוא לרוב אחד הדיונים הקשים והמלחיצים ביותר שיש למישהו בחייו. אם הפרידה אינה ידידותית אז זה אפילו יותר גרוע. כעס, צער ודאגה מחוסר ודאות יכולים להניע אנשים לקראת הליכים יקרים, קשים אך הכרחיים בבית המשפט. קיום הסכם ממון לאחר נישואין לא גורם לחלק הרגשי של פרידה להיעלם, אבל זה אומר שאין ריב על רכוש וכולם יודעים איפה הם עומדים. חשוב לציין שכל אחד יכול לקבל החלטות פיננסיות במהלך מערכת היחסים בידיעה מה ההשלכות אם יש פרידה וכך הוא יכול לעשות בחירות מושכלות.

אימתי מומלץ לשקול הסכם ממון לאחר נישואין?

עליכם לשקול להכין הסכם ממון לאחר נישואין אם אתם עונים בחיוב על אחת מהשאלות הבאות –

  1. הגעתם להסכמה כיצד ברצונכם לחלק את הנכסים לאחר הפרידה.
  2. האם התגרשת בעבר או נפרדת?
  3. האם יש לך כושר השתכרות טוב למדי?
  4. האם בבעלותכם נדל"ן משלכם?
  5. יש לכם ילדים ממערכת יחסים קודמת?
  6. האם יש לכם נכסים משמעותיים אחרים?
  7. האם אתם נהנים מאמון של ההורים שלכם?
  8. האם קיבלתם מתנות משמעותיות מההורים שלכם?
  9. האם אתם צפויים לקבל מתנות או ירושות משמעותיות בעתיד?

במה מתבטאים היתרונות של הסכם ממון לאחר נישואין?

הסכם ממון לאחר נישואין מקנה מגוון רחב של הטבות, לרבות אלו –

  1. מתן דרגת ודאות נוספת – הסכם ממון לאחר נישואין מעניק לבני הזוג יותר ודאות ושליטה במקרה של גירושין מאשר כללי ברירת המחדל החלים בחוק. אם יתקיימו גירושין, הצדדים יכולים לפחות לתכנן את הצעדים הבאים שלהם במידה מסוימת של ביטחון, במקום להתמודד עם ערימה של חשבוניות חשבונאיות ושאלות מתנשאות לגבי מי מקבל מה. אם בני זוג יגישו תביעת גירושין ללא הסכם ממון לאחר נישואין והתיק ימשיך לבית המשפט, השופט יהיה מחלק הנכסים האולטימטיבי. לעתים קרובות, ללא הסכם פורמלי, לא ניתן לקבוע זכויות על כל הנכסים או על אחוז מהם ללא סיוט חשבונאי יקר.
  2. שינוי אופי הרכוש – התקשרות בהסכם לאחר נישואין מאפשרת לבני זוג להסכים רשמית על אופיו (הבעלות) של הרכוש, והאם נכסים אלו יהיו רכוש קהילתי או רכוש נפרד. פעולה זו יכולה למנוע בלבול בעניינים כאלה ואף לתרום לצמצום חילוקי דעות עתידיים פוטנציאליים על ידי ביסוס הבנה מראש. זוהי גם דרך טובה לקבוע את הבעלות על רכוש שהועבר לבן זוג בודד לאחר הנישואין, מוענק לו במתנה או עובר בירושה.
  3. הגבלת זכויות בעיזבון בן זוג מוריש – בני זוג משתמשים בהסכם לאחר נישואין ככלי לתכנון עיזבון כדי לאשר את רצונם עם מותם, בדומה לצוואה או לנאמנות. זה יכול להיות מועיל במיוחד כאשר לאחד מבני הזוג או לשניהם יש ילדים מנישואים קודמים. הסכמים אלו יכולים לקבוע חלוקת נכסים מסוימים, לרבות רכוש קהילתי המשותף עם בן הזוג, כאשר מעורבים מספר צדדים. עורכי דין לתכנון עיזבון צריכים להיות חלק מתהליך זה כדי להבטיח שההסכם שלאחר הנישואין עולה בקנה אחד עם הצוואה או הנאמנות.

לסיכום

יש אצלנו שירות לקוחות אין שני לו. לעבור הליך משפטי יכול להיות מלחיץ ומרתיע ביותר, כך שעורך דין רגוע, אסוף ומקצועי כמו גם מבין הוא חיוני תוך כדי ביצוע עניין משפטי. עורכי הדין שלנו מעולים, באופן הזה שיש להם דרך נכונה עם אנשים והכי חשוב מניסיון אישי הם הכי טובים במה שהם עושים. מן הראוי שתצרו קשר מיד עם צוות עורכי הדין שלנו מכיוון שרק אצלנו מתמחים בתחום הסכם ממון לאחר נישואין.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: