הסכם ממון לפני נישואין

הסכם ממון לפני נישואין – חתימה של בני זוג על הסכם ממון לפני נישואין הנו מומלץ לרבים וזאת למול העובדה שיש בו להבטיח מניעת מחלוקות בעתיד במקרה ובני הזוג מחליטים להתגרש ולפרק את החבילה. את הסכם הממון לפני נישואין חשוב לעשות בעזרת עו"ד לדיני משפחה המכיר תחום זה מקרוב. 

העלאת הרעיון על עריכת הסכם ממון לפני נישואין, מי מבני הזוג שיזם זאת, יכול לא פעם להציף מתיחות רבה וזאת למול התחושה שיש אצל בני הזוג שהעיסוק בחתימה על הסכם ממון לפני נישואין יש בו לשדר חוסר אמון של בן הזוג, בין אם באותה נקודת זמן ובין אם לגבי המשכיות הזוגיות שלהם לאורך שנים רבות.

עצם העובדה שעבור זוגות רבים, שרובם צעירים, המחשבה על עריכת הסכם ממון לפני נישואין נראית מיותרת וזאת למול תחושתם שעריכת הסכם ממון לפני נישואין רחוק מהמציאות הזוגית אותה הם מכירים והביטחון שיש להם בזוגיות אותה הם בונים. מנגד, יודעים עורכי דין ואנשי מקצוע בתחום, שאותו ביטחון שיש לבני הזוג אינו כזה המובטח תמיד להתקיים ולכן, מבחינתם, ההמלצה היא על עיגון הסכם ממון לפני נישואין על כל מקרה שלא יהיה.

יתרונותיו הבולטים

יתרונו הבולט של הסכם ממון לפני נישואין הוא בהיותו הכלי היחיד שיש בו להסדיר את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג באופן המוסכם עליהם ובדרך שהיא שונה כפי שהחוק קובע במקרה של גירושין. כידוע, במקרה של גירושין בני זוג שהתחתנו אחרי ינואר 1974 והחליטו על גירושין, חלוקת הרכוש שצברו, ביחד ולחוד בזמן נישואיהם, תהיה חלוקה שווה ותכלול בתוכה רכוש הנוגע לנכסי נדל"ן שברשותם, כלי רכב, קופות גמל, זכויות סוציאליות, תשלומי פנסיה ועוד.

הסדרה של הסכם ממון לפני נישואין באה לעשות סדר ולהיות גורם מאזן והוגן יותר במקרים בהם קיימים פערים כלכליים ניכרים בין בני הזוג, כשאחד מהם מגיע לאותה זוגיות עם נכסים ומעמד כלכלי שונה משל האחר. מכאן, הסכם ממון לפני נישואין בא להפיג חשש של בן הזוג ובני משפחתו, להם נכסים כלכליים משמעותיים, שהבחירה בבן הזוג האמיד איננה נעשית ממקום אינטרסנטי.

יתרון נוסף שיש בהסכם ממון לפני נישואין נוגע לעובדה שבאפשרות הסכם ממון לפני נישואין ניתן למנוע אקט של סחיטה של בן זוג אחד כלפי האחר במקרים בהם נישואיהם עולים על שרטון והם עומדים בפני הליך גירושין. הדבר קיבל ביטוי במקרים בהם זוגות שלא ערכו הסכם ממון לפני נישואין ואחד מבני הזוג היה מעוניין בגירושין, נוצר מצב שאותו צד המעוניין בגירושין הופך ל"סחיט" יותר ובכך וויתר על זכויות כלכליות ואף אחרות על מנות לזכות בגט המיוחל.

הסכם ממון לפני נישואין? לא רק! ניתן גם אחרי

חשוב כמובן לציין שהסכם ממון לפני הנישואין מהווה צעד אופטימלי עבור כל בני זוג העומדים למסד את הזוגיות אותה בנו. מעבר לכך, חשוב להכיר בעובדה שגם זוגות שכבר נישאו ורעיון הסכם ממון עלה אצלם כאפשרות, עדיין קיימת האפשרות בעריכת הסכם ממון לאחר נישואין אצל עו"ד לענייני משפחה. הסכם הממון הינו רלוונטי כמובן גם בין בני זוג הידועים בציבור (בני זוג החיים ביחד ומקיימים תא משפחתי אך החליטו לא להינשא או שנישאו במסגרת שאינה מוכרת על פי הדין בישראל) וכמובן זוגות חד מיניים.

על מנת שלהסכם ממון לפני נישואין יהיה תוקף משפטי יש לאשרו באופן רשמי לאחר חתימת שני בני הזוג. את האישור להסכם ממון לפני נישואין ניתן לעשות מול עו"ד נוטריוני הרשאי לאשרו ובכך לחסוך אישורם של רושם הנישואין במועצה הדתית שבה נרשמו בני הזוג, בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. במקרה והסכם הממון נחתם לאחר שבני הזוג נישאו, כאן יצטרך הזוג באישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: