הסכם ממון פרק ב'

אחד המקרים הכי שכיחים אשר בהם בני זוג מחליטים לערוך הסכם ממון הינו כאשר מתגבשת זוגיות פרק ב'. לזוגיות פרק ב' מגיעים בני הזוג שכבר חוו על בשרם מה שנקרא פרידה מבני זוג, צברו ניסיון טוב או רע של חלוקת רכוש, והם חפצים לפתוח דף חדש בלי לאבד את יכולת השליטה על החיים שלהם. הסכם ממון פרק ב', אשר נעשה בסביבה בטוחה, מסוגל להגביר כל תחושת ביטחון, או לחלופין לאפשר להיכנס לזוגיות ממקום של פחות חרדות ונקי. אנחנו לחלוטין מצפים ממכם שתקראו את המאמר שלהלן למן תחילתו ועד לסיומו, וכך יתגלו בפניכם עובדות מגניבות על – הסכם ממון פרק ב'.

 

הסכם ממון פרק ב'
הסכם ממון פרק ב'

למה משמעותי לערוך הסכם ממון פרק ב'?

משמעותי לערוך הסכם ממון אף בנישואין ראשונים, יחד עם זאת, עריכת הסכם ממון פרק ב' משמעותית ביותר בשל שלושת הגורמים הבאים – בהמון פעמים מגיעים לנישואין שניים עם ילדים מנישואין קודמים שיש לדאוג להם. קשר שני מגיע בדרך כלל בגיל מאוחר יחסית, לאחר שבני הזוג הצליחו לצבור רכוש מהעבר ואינם רוצים לבזבז או להפקיר את הרכוש הזה. כרכוש משותף. אתם למודי ניסיון מכך שיש חשש לפרידה, ומכיוון שכך מומלץ לתכנן מבעוד מועד איך היא תיראה לפחות מהבחינה הכספית כלכלית.


מה המטרה של הסכם ממון פרק ב'?

כולכם בוודאי כבר יודעים כי במציאות העכשווית שיעור הגירושין הוא גבוה ואם פעם היה זה חריג לראות זוגות בפרק ב', הרי שהיום זה נפוץ למדי. זוגיות פרק ב' טומנת בחובה אופי שונה לרוב מהזוגיות הראשונה, מכיוון שבני הזוג כבר למודי ניסיון מקשר הנישואין ובידם כלים טובים יותר כיצד לנהל קשר זוגי. בנוסף לכך, זוגיות פרק ב' מאופיינת גם בכך שבדרך כלל, יש לבני הזוג ילדים מקשר קודם והם הספיקו לפתח קריירה משגשגת ורכוש. במצב שכזה, כדאי מאוד לערוך הסכם ממון פרק ב', באופן הה שכל אחד מבני הזוג יוכל להגן על רכושו ולא פחות חשוב מכך, להגן על חלקם של הילדים ברכוש ולמנוע סכסוך כספי ביניהם לבין הזוג החדש בעת פרידה או פטירה.


מדוע לא מומלץ לוותר על הסכם ממון פרק ב'?

פרק א’ אולי לא היה זוהר כל כך כמו שהאמנתם שהוא יהיה, ושמא לא חשבתם בתחילת הקשר שהוא יגיע לסיומו בשלב כזה או אחר, אבל בכל זאת זה קרה. אף במידה ואלו היו גירושין בהסכמה ואף במידה שהיו גירושין חד צדדיים, החיים הוכיחו לכם שהם תמיד יכולים להפתיע ושצריך להתכונן לכל מקרה שיבוא, ולכן אתם ניגשים לפרק ב’ נבונים יותר. ברם, אל תטעו לחשוב שכעת החכמה הזו תעזור לכם לקיים זוגיות יציבה יותר, כשלפי הסטטיסטיקה במדינת ישראל, בשיעור של כשבעים אחוזים מהזוגות הנשואים בשנית מתגרשים. זה לא כי אתם חוזרים על אותן הטעויות, אלא פשוט מכיוון שפרק ב’ מורכב הרבה יותר מפרק א’, וגם הוא יכול ללמד אתכם רבות על החיים, על זוגיות ועל עצמנו. אם כן, במה עוזרת לכם החכמה שצברתם מהזוגיות הקודמת? באופן הזה שתדעו להתכונן לקראת אפשרות של גירושין בשנית, הפעם כמו שצריך.


מה התוקף של הסכם ממון פרק ב' בתרחיש של פטירה?

הסכם ממון פרק ב' נועד להסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של פרידה. במקרה של פטירה, חלים דיני הירושה, הגוברים על הסכם ממון פרק ב'. הווה אומר – בני זוג שרוצים בהפרדה רכושית, צריכים להביא בחשבון שבלי צוואה, ובמקרה של פטירה, הרכוש יתחלק בין בן הזוג לבין הילדים, ככל שישנם. לפיכך, אם מעוניינים בחלוקה אחרת, יש לערוך צוואה, נוסף להסכם ממון.


מה יקרה לנכסים או לרכוש במידה ולא חותמים על הסכם ממון פרק ב'?

במקרה ונכנסתם לזוגיות פרק ב' בחיים עם נכסים קודמים, לפי החוק היבש הם יישארו שלכם אף בלי עריכת הסכם ממון פרק ב'. ברם, כידוע, לכל כלל יש יוצא מן הכלל, וזה נכון במיוחד בתחום המשפט. אם לצורך העניין – היה בבעלותכם נכס, ומכרת אותו והכנסתם את הכסף ממכירתה לחשבון משותף, הרי שעכשיו הכסף שייך לשניכם, ובמקרה של גירושין תתחלקו בו שווה בשווה. אף מגורים משותפים בבית עשויים לגרום לבית המשפט להחליט שהייתה כוונה לשתף אותו. כמו כן, הכנסת דמי השכירות לחשבון משותף עשויה להוביל לטענה שהייתה כוונה לשתף את הבית. גם במקרה אחר שבו בן הזוג המליץ לכם רק על פעולות פיננסיות מסוימות בכסף שלכם, ייתכן שהוא יהיה זכאי לקבל חלק מהכסף שהרווחת כתוצאה מייעוץ שלהם במקרה של גירושין.


מה הן המטרות של הסכם ממון פרק ב'?

המון בני זוגות בוחרים בעידן המודרני, בנישואיהם הראשונים, או אם הם ידועים בציבור, לערוך הסכם ממון כדי להסדיר את הפן הכלכלי של מערכת היחסים ולמנוע סכסוך כלכלי במקרה של פרידה. הסכם ממון בפרק ב' לא שונה במהותו מהסכם ממון שנערך במסגרת הזוגיות הראשונה. אבל, פה המטרה הינה כפולה – גם למנוע סכסוך כלכלי בין בני הזוג היה וייפרדו וגם להגן על זכות הירושה של הילדים של כל אחד מן הצדדים. בנוסף לכך, בלי עריכת הסכם ממון פרק ב', במקרה של פרידה, זכויותיו של כל אחד מן הצדדים ברכוש שצבר, עלולות להיפגע, בשל קיומה של הלכת השיתוף. זאת באה לידי ביטוי לדוגמה בכל הנוגע לדירת מגורים, אז עולה עוד יותר הצורך לערוך הסכם ממון פרק ב'.


מה התרחיש של הסכם ממון פרק ב' במקרה שיש דירה?

בעוד שלאחד מבני הזוג יש נכס בבעלותו, יכול הצד השני לטעון לזכויות בה במקרה של פרידה, אף אם הוא נקנה עוד לפני שבני הזוג נפגשו. זאת בשל הלכת השיתוף הקובעת שגם נכס שנרכש לפני הנישואין, יכול להיחשב לרכוש משותף, בתנאי כי ניתן להוכיח בו כוונת שיתוף מצד בן הזוג. מכיוון שכך, ככל ובני הזוג התגוררו יחד בנכס שבבעלותו של אחד משני הצדדים, או כאשר הנכס הושכר והכנסות שכר הדירה שימשו למחייתם של הזוג, ניתן לומר כי חלה הלכת השיתוף על אותה דירה. בתרחיש שכזה, יוכל הצד השני לדרוש פיצוי כספי, אלא אם בני הזוג ערכו הסכם ממון פרק ב', אשר במסגרתו, הובהר כי הנכס ייוותר בבעלותו הבלעדית של הצד שרכש אותו.


האם ההסכם דומה להסכם ממון של נישואין ראשונים?

בעוד שעסקינן אודות נישואין ראשונים, בני הזוג עוד לא הספיקו לרוב לצבור רכוש רב, אז ההסכם בעצם בא להגן בעיקר על רכוש עתידי שיצברו הצדדים בשנות חייהם המשותפות. מאידך, כאשר עסקינן אודות פרק ב', אז בדרך כלל, בני הזוג מגיעים לקשר אמידים יותר, אז, מטרתו של הסכם ממון פרק ב' הינה להגן קודם כל על הרכוש הקיים שכבר צברו עד כה. כמו כן, בזוגיות פרק ב' יש לרוב לבני הזוג ילדים ועל כן הסכם ממון פרק ב' מתייחס גם אליהם וישמור על זכויות הירושה שלהם וימנע סכסוך כלכלי בינם לבין בן הזוג החדש. לשם עריכת הסכם ממון פרק ב', צריך לפנות לעורך דין המתמחה בדיני משפחה, אשר יבנה עבור בני הזוג הסכם ממון הוגן ומקיף, המתאים במדויק לנסיבותיהם. הסכם ממון יאפשר לבני הזוג לנהל חיי זוגיות שלווים בראש שקט, ללא חשש מפני עתידם הכלכלי.


לסיכום

אנחנו, בתור מומחים לדיני משפחה מגנים על לקוחותינו בבית המשפט לענייני משפחה או במהלך דיונים ומתעדים גם כל ניירת משפטית רלוונטית. לכן חשוב שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו כי רק אנחנו באמת מתמחים בתחום הסכם ממון פרק ב'.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: