הסתלקות מירושה וקבלת ירושה על ידי פושט רגל

הסתלקות מירושה וקבלת ירושה על ידי פושט רגל – אך טבעי הוא שאין לכפות על אדם קבלת נכסים או ממון בכל נסיבות שהן ובכללן גם כיורש הזוכה בחלק מעיזבונו של אדם שהלך לעולמו. יוצא אפוא שיש לאפשר ליורשים לוותר על חלקם בעיזבון, כולו או חלקו.

בחוק הירושה מוסדר מנגנון באמצעותו יכול יורש להימנע מלקבל נכסים או ממון המגיעים לו מכוח צו ירושה (כאשר חלוקת העיזבון מבוצעת בדרך של הורשה על פי דין) או מכוח צו קיום צוואה (כאשר מדובר בהורשה על פי צוואה תקפה שהותיר המוריש אחריו).  מנגנון זה מכונה "הסתלקות מירושה" והוא מעלה סוגיות שונות הנוגעות לאפשרות ניצולו לרעה, למשל על ידי מי ששקועים בחובות ומבקשים לקבל את חלקם בעיזבון בדרך עקיפה כך שלא ייפול לידי נושיהם.

ברבות השנים נידרש בית המשפט לתת דעתו על סוגיות כגון אלה, עורך דין פשיטת רגל ידע לקבוע אם יש מקום לנקוט בדרך של הסתלקות מירושה וכיצד ניתן לעשות זאת.

הסתלקות כללית והסתלקות ספציפית

תהא הסיבה להסתלקות אשר תהא חשוב לדעת שניתן לבחור בין הסתלקות כללית, בה המסתלק מוותר על כל חלקו בעיזבון ואינו מציין יורש אחר שיקבל חלק זה במקומו, והסתלקות ספציפית בה המסתלק מפרט על מה הוא מוותר ולטובת מי, הסתלקות ספציפית ניתן לבצע רק לטובת בן/בת הזוג, ילדיו או אחיו של הנפטר.
הסתלקות מירושה מבוצעת בדרך של הגשת תצהיר הסתלקות לרשם הירושות (או לבית המשפט במקרים בהם התעוררה מחלוקת הדורשת התערבותו). ההסתלקות נכנסת לתוקף החל ממועד הגשת התצהיר.

מתי עשוי יורש לבחור לוותר על חלקו בעיזבון

ייתכן ואתם תוהים מה עשוי להוביל יורש לבחור להסתלק (הסתלקות כללית או ספציפית) מחלקו בעיזבון. אם תשאלו עורך דין לענייני ירושה וודאי תשמעו על מקרים שונים בהם ההחלטה לוותר על ירושה נבעה ממגוון שיקולים. כך למשל ייתכנו מניעים רגשיים, יורש שאינו חש בנוח לקבל נכסים או ממון שהותיר המוריש אחריו, במקרים אחרים מדובר בשיקולים כלכליים, כך למשל כאשר היורש מיועד לקבל נדל"ן, מהלך אשר ישפיע על זכותו לקבל הטבות מיסוי שונות בעסקאות נדל"ן אחרות העומדות לפתחו.

ככל שהדבר נוגע לקבלת ירושה על ידי פושט רגל הרי שזכויותיהם של נושים גוברת על זכותו של אדם להחזיק בנכסים ו/או ממון שקיבל בירושה. ירושה שמקבל פושט רגל תתווסף לנכסיו המנוהלים על ידי כונס הנכסים וישמשו לפירעון חובותיו.

האם יכול פושט רגל להסתלק מחלקו בעיזבון

שאלה חשובה הנוגעת להסתלקות מעיזבון ולדיני פשיטת רגל כאחד היא האם יכול יורש לבחור להסתלק מחלקו בעיזבון כדי למנוע מכספים ו/או נכסים מליפול לידי נושיו. בית המשפט נידרש לא פעם לקבוע האם יש לאפשר הסתלקות מעיזבון של אדם השקוע בחובות כאשר החשש הוא שמטרת ההסתלקות אינה אלא מניעת מצב בו ישמשו כספים ו/או נכסים מן העיזבון לפירעון חובותיו. חשוב להיוועץ עם עורך דין לענייני ירושה כמו גם עם עורך דין פשיטת רגל המטפל בהליכים מול הנושים וההוצאה לפועל. ייתכנו מצבים בהם הסתלקות כזו תתאפשר ובלבד שניתן להראות שהיא מבוצעת בתום לב. במקרים בהם נעשה ניסיון הסתלקות משיקולים פסולים בית המשפט יקבע שההסתלקות בטלה.

יתרון חשוב להסתלקות מירושה הוא שהמסתלק אינו נחשב כיורש כלל. לעניין זה תיתכן חשיבות רבה למשל כאשר היורשים מעוניינים להעביר ביניהם זכות בנכס מקרקעין, אם יעשו זאת לאחר חלוקת העיזבון יחשב הדבר לעסקת נדל"ן והם יחויבו בתשלום המיסים הכרוכים בביצועה. מכיוון שמסתלק נחשב כאילו מעולם לא ירש הנכס מעולם לא היה בבעלותו ולכן אין מדובר בעסקת נדל"ן כלל.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטים:

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: