התנגדות למינוי מנהל עיזבון

כאשר אדם נפטר, יהיה צורך למנות נציג אישי לניהול עיזבונו. אם נערכה צוואה, הנציג האישי יהיה בדרך כלל מנהל העיזבון שימונה על פי הצוואה (בכפוף לחריגים מסוימים, לדוגמה, אם למנהל העיזבון הנקוב כבר אין יכולת). אם אין צוואה או מי שמונה כמנהל עיזבון אינו יכול לפעול או שלא מונה מנהל עיזבון, ימונה מנהל לפי רשימה מוגדרת של מועמדים זכאים. בדרך כלל, מנהל עזבון יבצע את תפקידו כראוי. יחד עם זאת, ייתכנו מקרים שבהם נהנה או שותף/מנהל עזבון סבורים שאין לאפשר למנהל/ה עיזבון לקבל הענקה או, אם כבר עשו זאת, להסירם כנציג אישי. לבית המשפט יש סמכות לעבור על נציג אישי לטובת אחר לניהול העיזבון מטעמי אי התאמה. יש לו גם סמכות להדיח מנהל עיזבון מתפקידו. תמשיכו לקרוא על – התנגדות למינוי מנהל עיזבון.

 

התנגדות למינוי מנהל עיזבון
התנגדות למינוי מנהל עיזבון

איזה פעולות ניתן לעשות בעת התנגדות למינוי מנהל עיזבון?

כאשר אדם יוצר צוואה, הוא או היא בוחרים באדם לנהל את העיזבון. אדם זה ידוע כמוציא לפועל של העיזבון. במקרים מסוימים אדם זה מכונה הנציג האישי של העיזבון. עם מותו של האדם, ימנה שופט צוואה את המוציא לפועל הנקוב בצוואה. למרות שההוצאה לפועל חייבת לפעול לטובת כל מוטב על פי הצוואה, המוטב אינו בוחר במוציא לפועל ולכן אינו יכול לפטר אותו. זה מעלה את השאלה – מה יכול מוטב לעשות אם אינו מסכים לבחירתו או לפעולותיו של מנהל העיזבון? דרך הפעולה העיקרית של המוטב לבחור באפשרות של התנגדות למינוי מנהל עיזבון היא הגשת התנגדות למנהל העיזבון. התנגדות למינוי מנהל עיזבון תתבסס בדרך כלל על שני טיעונים שונים. בטענה הראשונה, נהנה יכול לטעון כי מנהל העיזבון חסר יכולת לנהל את העיזבון, ולכן אינו צריך לשמש בתפקיד. הטיעון השכיח השני מתמקד בפעולות מנהל העיזבון, וקובע כי מנהל העיזבון עשה דבר שלא היה לטובת המוטבים. בכל מקרה, על המוטב להגיש התנגדות למינוי מנהל עיזבון ולהביא הוכחות במשפט. מה אתם יכולים לעשות אם אתם מתנגדים למנהל העיזבון? ובכן, ישנן פעולות רבות ושונות שתוכלו לנקוט אם אתם חושבים כי התנגדות למינוי מנהל עיזבון מתאימה במקרה שלכם. תתחילו בהסתכלות על הצוואה האמתית. תוודאו שהצוואה מפרטת את האדם ששמו כמבצע. יתר על כן, תבדקו אם הצוואה בפועל תקפה על פי חוק. אם הצוואה לא תבוצע כהלכה, אזי היא תבטל את תוקף מנהל העיזבון. יש לשקול האם מנהל העיזבון פעל נגד טובת הנהנים בניהול העיזבון. זה יכול לקרות כאשר מנהל העיזבון פועל בצורה לא ישרה או משתמש בתפקיד כדי להועיל לאינטרסים שלו. אם יש לכם הוכחה לפעולות כאלה, אזי שופט צוואה עשוי לפסול את ההוצאה לפועל. תבדקו האם למנהל העיזבון אין יכולת לקיים את הצוואה. אם יש לכם הוכחה שלמנהל העיזבון יש אי כושר גופני או נפשי חמור, או שביצע פעולה המונעת ממנו לבצע את התפקידים כהוצאה לפועל, אזי שופט צוואה רשאי להדיח אותו. השלב האחרון הוא פנייה לעו"ד מנוסה כדי להגיש את התנגדות למינוי מנהל עיזבון. לאחר ההגשה, עורך הדין יכול לייצג אתכם גם בדיון.


התנגדות למינוי מנהל עיזבון – מה עושה מנהל העיזבון?

מנהל העיזבון הנקרא גם הנציג האישי לוקח אחריות על הטיפול בכל העיזבון. זה כולל –  מציאת כל המסמכים הכספיים השייכים לאדם שנפטר.  שליחת העתק מתעודת הפטירה לארגונים המחזיקים בכספו של הנפטר. תבקשו ממנו אישור על שווי הכספים המוחזקים במועד הפטירה וגובה ההכנסה שהתקבלה במהלך שנת המס האחרונה עד למועד הפטירה. כמו כן תבקשו ממנו להקפיא את חשבונות הבנק כדי שאף אחד לא יוכל להוציא כסף ללא הסמכות החוקית הנכונה. הכנה ושליחה של המסמכים הנדרשים על ידי מרשם הצוואה ומכס הכנסה ומכס. פתיחת חשבון בנק מטעם העיזבון. לחשב את סכום מס הירושה המגיע ולתשלום. לברר פרטים על כספים המגיעים לעיזבון. הכנת רשימה מפורטת של הרכוש, הכסף והרכוש והחובות בעיזבון. לברר פרטים על כספים שחייב האדם שמת. כאשר ניתנו צוואה או כתבי מנהל, גביית כספים השייכים לעיזבון מבנקים, חברות ביטוח, קרנות פנסיה ומאגודות בניין.  תשלום חובות, הוצאות ושכר טרחה, כגון שכר טרחת עורך דין ושכר טרחת צוואה. חלוקת העיזבון, כפי שנקבע בצוואה או על פי כללי הצוואה. אם נראה כי אין די נכסים בעיזבון לכיסוי מסים, הוצאות, חשבונות והתחייבויות אחרות, יש לפנות לייעוץ של עורך דין. ניהול עיזבון חדל פירעון יכול להיות מסובך. מס והטבות – כשמישהו נפטר, חשוב לסדר את הקצבאות, המס והביטוח הלאומי בהקדם האפשרי. יכול להיות שיש לשלם מס, או שהעיזבון שלהם עשוי להיות חייב במס בחזרה. אתם צריכים לספר למשרד המס, ולכל משרד ממשלתי ששילם קצבאות לאדם שנפטר, על מותו. עליכם לעשות זאת בהקדם האפשרי לאחר המוות. תלוי היכן התגורר האדם שנפטר, ייתכן שתוכלו לספר למספר שירותים ממשלתיים על המוות באיש קשר אחד באמצעות שירות ספר לנו פעם אחת.


לסיכום

מנהלי עזבון ומנהלים רבים פועלים ללא עורך דין. עם זאת, אם העיזבון מסובך, עדיף לקבל ייעוץ משפטי. אתה תמיד צריך לקבל ייעוץ משפטי אם, למשל:

תנאי הצוואה אינם ברורים

חלק מהעיזבון יעבור לילדים מתחת לגיל 18

האדם שמת השאיר כסף או רכוש בנאמנות

האדם שמת היה בעל קרקע או רכוש בחו"ל

האדם שמת היה בעל עסק

סביר להניח שכל אחד יחלוק על הצוואה.

את שכר הטרחה ניתן לשלם מהעיזבון.


לסיכום

אם תחליטו לכתוב צוואה בעזרת עורכי הדין שלנו, עליכם לחקור היטב את כל חוקי המדינה החלים, במיוחד חוקי הירושה הזוגית, רישום הצוואה ודרישות העדים. עליכם גם לכתוב את כל הרעיונות שלכם בצורה ברורה ככל האפשר, שכן אי בהירות הקטנה ביותר בצוואה עלולה לבטל אותה. זה יעניק לך שקט נפשי גדול יותר ויחסוך לכם כסף. ועל כן, חשוב שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנחנו מתמחים בתחום התנגדות למינוי מנהל עיזבון.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: