האם אנחנו זכאים לרכוש את קרנות אמנו?

האם אנחנו זכאים לרכוש את קרנות אמנו? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה מתחום צוואות וירושות:

"שלום שמי אוולין מאילת, לפני מספר שנים אימי נפטרה. יש לי שני אחים נוספים ויחסנו עם אימנו ידוע לירידות ומורדות. אימי תמיד הייתה אישה קשה ונוטרת, ובצוואתה הורישה לי ולשני אחיי עשרות אלפי שקלים בלבד מתוך צוואה של מליונים – כעונש על כך שהתנהגנו במהלך השנים שלא בצדק. את שאר כספה הורישה למטרות שונות. ברשימת הכנסים שהיא מורישה היא לא כללה את קרנות הגמל וההשתלמות בהן נצבר סכום לא קטן. מנהל העיזבון טוען שהיא התכוונה להוריש לנו רק את הסכום שרשמה ולכן הקרנות לא שייכות לנו. אני חושב שאנחנו כשאירי בשרה, אמורים להיות היורשים. מה דעתך?"

צפו בקטע:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

אתה מתאר את המתח שקיים בין מה שקבעה אמך בצוואה בה למעשה היא נישלה אותך ואת אחיך לבין מה שנמצא באותן קופות וקרנות שהיו לאמך. קודם כל אני איש בשורה: מה שקבעה אמך בצוואה, ללא קשר לשאלה של מוסריות או לא, זו שאלה של רוצנה הפרטי, אבל אין בו כדי לקבוע לגבי מה שייעשה בכספים המוחזקים בקרנות, בקופות גמל, בביטוחים וכיוצא באלה.

בעניין הזה יש סעיף חוק ספציפי, סעיף 147 לחוק הירושה, אשר קובע שהכספים המוחזקים בכספי ביטוח, בקרנות ובקופות גמל אינם חלק מהעיזבון. המשמעות היא למעשה שגם אם אמך קבעה שאתם לא זכאים לעיזבונה ורכושה, ההוראה הזאת בצוואה אינה תקפה ואינה חלה לגבי הכספים בקופות.

מתי כן תהיה לזה נפקות? רק במקרה שבו, באותן קופות, יש הוראה ספציפית שבה החוסך או העמית באותה קופה קובע כי הכספים יילכו לפלוני או אלמוני או שילכו ליורשיו עפ"י הצוואה. בהיעדר אמירה מפורשת או התניה מפורשת כזאת של העמית, הכספים בעצם הולכים למוטבים שרושמים בתקנון. לכן במקרה שלך אתה צריך להגיש בקשה לפסק דין הצרתי שיצהיר שאתם היורשים ביחס לכספים בקרנות בכוח סעיף 147 לחוק הירושה ונראה כי הסיכוי שלכם לזכות בכך גבוהים. שיהיה בהצלחה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: