זכות הירושה של בן/בת זוג

זכות הירושה של בן/בת זוג – בחוק הירושה ישנם סעיפים המסדירים את זכות הירושה של בן/בת זוג של מי שהלך לעולמו. למרות התייחסות זו בחוק לא פעם נדרש בית המשפט לתת דעתו לסוגיות הנוגעות לחלק מן העיזבון המגיע לבן הזוג שהותיר המנוח אחריו, סוגיות כאלה מתעוררות על רקע האופן בו מחולקות בין בני זוג הזכויות ברכוש משותף, אי בהירויות בכל הנוגע למי נחשב בן זוג, זכות לנכסים וממון מכוח קשר האישות (כתובתה של אישה למשל) ועוד.

אספנו עבורכם מידע מועיל אודות זכות הירושה של בן/בת זוג אולם נקדים ונאמר כי אין בכוחו של המפורט מטה להחליף ייעוץ משפטי מקצועי.

החופש לקבוע אופן חלוקת העיזבון

עיקרון בסיסי בדיני הירושה בישראל הוא החופש לקבוע בצוואה את האופן בו יחולק הרכוש והממון שמותיר אחריו אדם עם פטירתו מן העולם. השאיפה היא לכבד את רצון המת באופן מדויק ככל האפשר. עם זאת, מובן שישנם מקרים בהם לא ניתן לבצע חלוקת העיזבון כפי שקבע המנוח בצוואתו. כך למשל כאשר החלוקה פוגעת בזכויות בן/בת הזוג לרשת. לפיכך, חוק הירושה קובע כי מנכסיו וממונו של מנוח יועברו תחילה לבן הזוג הנותר אחריו כל המגיע להם מכוח חוק יחסי ממון (לזוגות שנישאו משנת 1974ואילך) או מכוח חזקת השיתוף (אצל זוגות שנישאו לפני 1974) או מכוח הסכם ממון בר תוקף שערכו בני הזוג ביניהם.
כעיזבון בר חלוקה יחשב רק הרכוש שנותר לאחר שקיבל לידיו בן הזוג את כל שהיה מקבל לו נפרדו בני הזוג בעוד שניהם בחיים.

חשוב להסדיר העברת הזכויות ברכוש המשותף

לא אחת קורה שבן הזוג הנותר ממשיך להשתמש בנכסים משותפים שנים רבות לאחר פטירתו של בן זוגו (למשל, דירת מגורים הרשומה על שם בן הזוג שנפטר ראשון). עם פטירתו של בן הזוג השני עשויה להתעורר על רקע כזה מחלוקת בין יורשים.
כך למשל יורשיו של בן הזוג שהלך לעולמו ראשון עשויים לטעון כי לבן הזוג השני לא היה כל חלק בנכסים כאלה או אחרים ולכן אין לכלול אותם בעיזבונו. לאור זאת חשוב מאוד לא להתמהמה בהסדרת העברת הזכויות ברכוש משותף ועל ידי כך לתחום במדויק את הרכוש והממון שיש לכלול בעיזבון של מי שהלך לעולמו ראשון כמו גם מה עיזבונו של בן הזוג שנפטר שני.

מי נחשב לבן זוג לו זכויות ירושה בהתאם

עניין נוסף שעורר מחלוקות שונות הקשורות בזכות הירושה של בן/בת זוג הוא הקושי המתעורר לעתים לקבוע מי ראוי שיחשב כבן זוג לו יש להעניק זכויות ירושה אלה. חוק הירושה קובע כי מי שהיה נשוי למנוח בעת פטירתו ייחשב כבן זוג אולם קביעה זו רחוקה מלהיות סוף פסוק שכן, לשם דוגמה, מה דינם של בני זוג שלא הסדירו גירושיהם אולם חיו בנפרד שנים רבות תוך שכבר לא חלקו ביניהם כל רכוש משותף. ככלל, ידועים בציבור נחשבים כזוג נשוי לכל דבר ועניין, כולל בכל הקשור לזכות בן/בת הזוג לרשת.

גביית כתובה

נשים רבות אינן ממשות זכותן זו אולם חשוב לדעת כי לאישה נשואה זכות לקבל כתובתה במקרה של גירושין כמו גם כאשר בן זוגה הולך לעולמו. את הסכום שנקבע בכתובה תקבל האישה מן העיזבון, דהיינו ממה שנותר לאחר שכבר קיבלה את כל המגיעה לה מכוח היותה בת זוגו של המנוח. הכתובה היא זכות הרובצת כחוב על גבי העיזבון (בדומה לחוב שהותיר אחריו המנוח אותו יש לפרוע בטרם יחולק העיזבון בין היורשים).

משרד עורך דין רן רייכמן מתמחה בדיני ירושה. באמתחתנו ניסיון עצום בטיפול בחלוקת עיזבון לפי חוק הירושה כמו גם לפי צוואה. הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל עניין הנוגע לצוואות, זכות הירושה של בן/בת זוג או כל עניין אחר הקשור בדיני ירושה. משרדנו יוכל להעמיד לרשותכם עורך דין מן המובילים בארץ בתחום זה.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטי

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: