חוק הירושה וגירושין

מה קורה כאשר במהלך הגירושין נפטר אחד מבני הזוג?

חוק הירושה וגירושין

במהלך שנת 2012, הוגשה בקשה לצו ירושה על ידי אישה שבעלה נפטר באופן מפתיע. התנגדות לקיום אותו צו ירושה הוגשה על ידי אחיו של הנפטר, אחת הסיבות המפורטות בהתנגדות הוא הליך הגירושין בין השניים, כאשר הבעל נפטר לאחר אישור הסכם הגירושין בבית המשפט, אולם כשבעה ימים טרם תום הליך הגירושין בבית הדין הרבני. בני הזוג, אשר נישאו רק שלוש שנים קודם לתחילת הליכי הגירושין, חתמו על הסכם ממון ובו קבעו הפרדה רכושית ביחס לרכוש שנצבר על ידי כל אחד מבני הזוג טרם הנישואין. בפסקה תקדימית, קבע בית המשפט כי ניתן לקבוע בניגוד לחוק הירושה, כי במקרה זה תנושל האישה מעיזבון בעלה המנוח, וכי גם בלא עריכת צוואה כדין, ניתן לקבוע כי אשתו של המנוח אינה פועלת בתום לב ועל כן לא תזכה בחלקה בעיזבון המנוח.

בניגוד למקרה המתואר לעיל, חוק הירושה קובע בבירור כי אף אם זוג מצוי בהליכי גירושין, אלא אם הליכים אלה הושלמו – בני הזוג יורשים זה את זה, מתוך ההנחה כי אי אפשר לשלול שלום בית, גם לאחר הגשת בקשה לגירושין. הליך הגירושין הוא ארוך, והחיים צופנים בחובם הפתעות ואירועים בלתי צפויים – מה קורה במקרה בו חלילה נפטר אחד מבני הזוג במהלך הגירושין, והאם בן הזוג שנשאר זכאי לרשת אותו? על כך – במאמר שלפניכם.

גירושין וחוק הירושה – הפירוש המצומצם מתעלם מהמחלוקת בין בני הזוג

על פי חוק הירושה (התשכ"ה – 1965), כל זמן שבני הזוג הם נשואים (כלומר – כל עוד לא התגרשו סופית), בני הזוג הם היורשים הטבעיים אחד של השני, לצד הילדים, צאצאים, או הורים. באין צוואה כתובה לנפטר – במקרים של מות אחד מבני הזוג וקיום ילדים משותפים, יירש בן הזוג שנותר 50% מרכושו של הנפטר, ועוד 50% מן הרכוש יחולקו בין הילדים.

גם במקרים בהם בני הזוג נמצאים בהליכי גירושין, פירוש החוק המצומצם מאפשר ירושה של בן הזוג שנותר את בן הזוג שנפטר, מכיוון שבחלק מן המקרים, מושג שלום בית ובני הזוג מוותרים על הליכי הגירושין ובוחרים דווקא להמשיך ולחיות ביחד.

כפי שניראה בדוגמה שהובאה לעיל, במקרים מיוחדים, בהם ניתן לקבוע כי ננקטו פעולות בחוסר תום לב, כי הסיכוי לשלום בית היה קלוש, או כי הנישואין כבר לא היו תקפים (למשל במקרים של בני זוג חדשים או מגורים נפרדים, וכדומה) – ניתן להתנגד לקיום צו הירושה.

בהליך גירושין? יש רק דרך אחת להבטיח שבמקרה של מות, חלילה, עיזבונכם יחולק כרצונכם

החוק במדינת ישראל קובע כי בהינתן צוואה כתובה וקבילה, זכותו של כל אדם לקבוע כרצונו כיצד יחולק רכושו. למעשה, עריכת צוואה על פי דין היא הדרך היחידה לקבוע כיצד יחולק העיזבון במקרה, חלילה, של פטירה, בעיקר כאשר הרצון אינו עולה בקנה אחד עם חוק הירושה.

עריכת צוואה מאפשרת קביעה עצמאית של חלוקת העיזבון, כולל ביטול זכות הירושה של בן הזוג מעיזבון המנוח, במקרה של פטירה.

נציין, כי במקרה שהמנוח הותיר אחריו ילדים בני פחות מ – 18 שנים, תשלום המזונות עבורם יוגדרו כחוב של העיזבון, והם ינוכו מן העיזבון טרם חלוקתו על פי הצוואה.

עריכת צוואה מבטיחה חלוקת של הרכוש במקרה של פטירה, גם במקרים בהם לא מדובר בהליכי גירושין. מומלץ לערוך צוואה מוסדרת על מנת להבטיח כי כל עיזבון יחולק על פי דעתכם. לעריכה מקצועית וקבילה על פי דין של צוואה, מומלץ להיוועץ או להיעזר בשירותיו של עורך דין צוואות מנוסה.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטים:

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: