חוק הירושה ללא צוואה

המון בני אדם לא יודעים מה קובע חוק הירושה ללא צוואה. הידעתם שישנם מקרים בהם גם אחים, נכדים וסבים זכאים לרשת? ואיך משפיע הדבר על חלוקת העיזבון של המוריש ועל הנתח לו זכאים בני הזוג? במות אדם עובר עזבונו ליורשיו, באופן הזה נקבע בסעיף 1 לחוק הירושה. על פי החוק, כאשר יש בנמצא צוואה שנערכה באחת מהדרכים הקבועות בדין כמו למשל –  בכתב יד, בפני עדים, בפני רשות או שכיב מרע (אדם הנוטה למות) –  נפנה לצוואה ונברר מי היורשים שנקבעו באמצעות המצווה. כאשר יש מצב שבו אין צוואה או לחלופין כאשר יש מצב שבו קיימת צוואה שאינה כוללת התייחסות לשאלה מה ייעשה בעיזבון, הווה אומר – ברכושו של המוריש או בחלק ממנו, עובר עזבונו ליורשיו בהתאם להוראות החוק. זה לא שאנחנו לא מספיק מעריכים את התבונה שלכם, ברור לנו כי אתם חכמים ונבונים, אבל באיזה עולם אנשים מבינים בכל תחום? תמיד יכול להימצא תחום שאתם לא ממש שוחים בו. ואם הגעתם עד לפה, כנראה שהנושא של חוק הירושה ללא צוואה זר לכם, וממש בא לכם לקבל תובנות חדשות עליו. אי לכך ובהתאם לזאת, טוב תעשו אם תקראו את הנאמר למן ראשיתו ועד לתומו, כי היום נדון בנושא חשוב של – חוק הירושה ללא צוואה.

חוק הירושה ללא צוואה
חוק הירושה ללא צוואה

מה בדיוק קובע חוק הירושה ללא צוואה?

כשמישהו הולך לעולמו ולא השאיר אחריו צוואה, כי אז קובע חוק הירושה ללא צוואה את זהות היורשים בירושה, על פי הדין. חוק הירושה ללא צוואה קובע שלושה ענפים מרכזיים של ירושה כאשר מחלקים ירושה בלי צוואה. בן או בת הזוג יורשים עם כל ענף, אולם חלקם בירושה בהיעדר צוואה שונה מענף לענף. באופן עקרוני, רק ענף אחד יורש. בעוד שקיימים יורשים בענף הראשון, הם יירשו את כל העיזבון, כאשר אין יורשים בענף הראשון, אבל יש יורשים בענף השני, הם מי שיירשו את כל העיזבון, ובאופן הזה גם בהיבט של הענף השלישי. ככלל, הענף הראשון הוא הענף של הצאצאים. כאשר קיימים צאצאים – אלו יורשים את מלוא העיזבון. החלוקה היא בין הצאצאים הישירים בשווה, כך שאם מי מהם אינו בין החיים בעת פטירת המצווה – יתחלק חלקו בין צאצאיו הוא וכיוצא בזאת. כאשר למנוח יש בן זוג בחיים וקיימים יורשים בענף הראשון – יירש בן הזוג מחצית מהעיזבון והמחצית השניה תחולק בין צאצאיו. בענף השני נכללים הורי המצווה והצאצאים שלו. ככל שאין אף יורש בענף הראשון, עוברים לענף השני. במקרה של הפעלת הענף השני – עזבונו של המוריש יחולק בין הוריו בשווה. ככל שהוריו של המת אינם בין החיים בעת פטירתו – יועבר עזבונו בחלקים שווים לצאצאי כל הורה שנפטר, מחצית לצאצאי אבי הנפטר ומחצית ולצאצאי האם הנפטרת. כשלנפטר בן זוג בחיים וקיימים יורשים בענף השני, אזי ככל שהיורשים הם הורים, יקבל בן הזוג מחצית וההורים מחצית וכאשר בנמצא רק אחים של הנפטר כלומר – צאצאי ההורים – יירש בן הזוג שני שליש מן העיזבון. הענף השלישי – הוא ענף הורי ההורים. ככל שאין אף יורש בענף הראשון ובענף השני – עוברים לענף השלישי. בענף השלישי חל עקרון דומה לזה החל בענף השני, כאשר עזבונו של המוריש מתחלק בין ארבעת הורי ההורים ובאם מי מהם אינו בין החיים עובר חלקו לצאצאיו. אף בענף השלישי יורש בן הזוג של הנפטר שני שליש מהעיזבון ואילו הורי ההורים וצאצאיהם – שליש. בן זוג – יורש כמפורט להלן. כמו כן, בתרחיש שבו אין בנמצא צאצאים או הורים – יורש בן הזוג אף את מלא הזכויות בדירה בו התגורר יחד עם המנוח בשלוש השנים האחרונות לחייו וכן את המיטלטלין המשמשים את דירת המגורים ומכונית הנוסעים. כאשר על פי דין לא קיימים יורשים, המדינה יכולה לרשת את העיזבון. היורשים בהתאם לחוק יכולים להגיש בקשה לצו ירושה לידי הרשם לענייני ירושות וצו זה מצהיר על הזהות של היורשים של הנפטר.


מה המובן של חוק הירושה ללא צוואה?

כאשר מישהו הולך לעולמו, ללא כתיבת צוואה, העיזבון שלו, משמע – רכוש, כספים או נדל"ן וכיוצא בזאת, יחולקו בין היורשים שלו, על פי כללי החלוקה של חוק הירושה ללא צוואה. חוק הירושה ללא צוואה קובע, כי בן הזוג של האדם שנפטר יירש את כל המיטלטלין המשותפים, הווה אומר – רכב, ריהוט וכיוצא בזה. בנוסף למיטלטלין, בן הזוג יירש לפחות מחצית מיתרת העיזבון. ישנם מקרים, שבהם בן הזוג יירש את כל הזכויות בדירת המגורים המשותפת, חרף קיומם של קרובי משפחה. אם אדם נפטר מבלי שכתב צוואה,  העיזבון שלו, משמע – כספים, נדל"ן, מיטלטלין, רכוש, זכויות וכיוצא בכך יחולק בין קרובי משפחתו, בהתאם לכללי חלוקה ברורים שנקבעו על פי חוק הירושה ללא צוואה. ידועים בציבור זכאים לרשת את בני זוגם כאילו היו נשואים, כל עוד אף אחד מהם לא היה נשוי למישהו אחר בזמן המוות.  בין היתר, חוק הירושה ללא צוואה קובע כי מי שהיה בן זוגו של האדם שנפטר, בזמן שהוא מת, יירש את כל המיטלטלין וכן לפחות מחצית מיתרת העיזבון. במונח בן זוג הכוונה לאדם שהיה נשוי למוריש בזמן שנפטר.


מה הוא סדר היורשים על פי חוק הירושה ללא צוואה?

וזה הוא סדר היורשים על פי חוק הירושה ללא צוואה – קודם כל, יורשים הם מי שהיו במות המצווה בן זוגו – את המיטלטלין של הבית, המכונית וחלק משאר העיזבון אשר נקבע על פי קרבתם המשפחתית של שאר היורשים.   כמו כן, חלוקת סדרי העדיפויות נעשית לפי ראשי האב, אליהם משתייכים בני המשפחה, בהתאם לכללים הבאים – ראשי האב מסודרים לפי סדר הזכייה על פי דין, באופן הזה שילדי המוריש ונכדיו קודמים להורי המוריש ואחיו, והורי המוריש ואחיו קודמים לסבי המוריש ודודיו. לא עוברים לראש האב הבא אם ישנם יורשים בראש האב שלפניו. סדר העדיפויות בתוך ראש אב הוא כזה, שקודם זוכה בירושה ההורה ורק אם הוא נפטר – יירש צאצאו.  סדר העדיפויות לפי ראשי האב יהיה, על כן כך – ילדי המוריש – אם הילדים נפטרו, יורשים צאצאיהם – נכדיו, ואם הם נפטרו – ניניו. הוריו של המוריש – יורשים רק אם הנפטר לא הותיר אחריו ילדים. אם ההורים נפטרו יירשו צאצאיהם – אחי המוריש, ואם הם נפטרו – אחייני המוריש. הורי הוריו של המצווה – קרי – סבים וסבתות – יורשים את הנפטר רק אם לא הותיר אחריו בן זוג, הורים או אחים. אם הסבים נפטרו, יורשים צאצאיהם – דודי המוריש, ואם הם נפטרו – בני הדוד של המוריש.


לסיכום

צוואות הן מסמכים רבי עוצמה שיכולים להשיג מטרות רבות; עם זאת, רוב בני האדם ממש אינם מבינים את הכוח או השימוש האופטימלי של צוואה ללא עזרתו של עורך דין צוואה. יצירת צוואה היא רק חלק אחד מתמונה הרבה יותר גדולה. שכירת עורכי הדין המנוסים שלנו תעזור לכם להבין מה צוואה יכולה ומה לא יכולה לעשות, לא משנה איך נראה מצב חייכם. מן הראוי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו מכיוון שאנחנו מתמחים בתחום חוק הירושה ללא צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: