חלוקת ירושה ללא צוואה

כאשר אדם הולך לעולמו מבלי שהותיר אחריו צוואה, הוא מתואר כמת בצוואה, הווה אומר – עזבונו יחולק על פי כללי חלוקת ירושה ללא צוואה. באנגליה ובוויילס, יש מערכת חוקים סטטוטורית, ונאכפת אם נפטרתם בצום. העיזבון שלכם יחולק על פי מערכת הכללים הקבועה הזו, ללא קשר למה שהיו כוונותיכם בפועל, וזה אומר שאולי העיזבון שלכם לא יחולק בצורה שאתם מצפים או רוצים. בשל העובדה שהנושא של חלוקת ירושה ללא צוואה מורכב וחשוב ביותר, אנחנו ממליצים לכם מכל הלב והנשמה – אנא ממכם, תקראו את המאמר שלפניכם באופן יסודי, למן תחילתו ועד לסיומו, וכך יתגלה למול עינכם עולם ומלואו, עולם מסקרן ומאתגר, הנה כל מה שצריך לדעת על – חלוקת ירושה ללא צוואה.

 

חלוקת ירושה ללא צוואה
חלוקת ירושה ללא צוואה

מה המשמעות של חלוקת ירושה ללא צוואה?

אם של בבעלותכם קרקע או לחלופין נכס עם אדם אחר (אתם הבעלים המשותף), הדרך שבה הם מטופלים עבור ירושה תלויה באופן הבעלים שלכם – אם אתם הבעלים של הקרקע או הנכס כדיירים משותפים מועילים כאשר אתם נפטרים, הבעלים המשותף שלכם יירש באופן אוטומטי את החלק שלכם. אם אתם בעלי הנכס כשוכרים משותפים, הבעלים המשותפים שלכם לא יירש באופן אוטומטי את החלק שלכם בנכס, אבל הוא יטופל על פי הצוואה שלכם או על פי כללי הצוואה אם ​​אין לכם צוואה וזו תהיה למעשה – חלוקת ירושה ללא צוואה. הרכוש והכסף שירש בן הזוג שלכם באופן אוטומטי, על פי כללי הבעלות המשותפת לא יהיו חלק מהעיזבון המחולק על פי דין. אם נפטרתם ללא עיזבון והשארתם אחריכם ילדים, כללי העיזבון יחלקו את העיזבון באחת משתי דרכים שלהלן – אם יש לכם בן זוג בחיים או שותף אזרחי, חלק ממנו יעבור אליהם והשאר יחולק בין הילדים שלכם. אם העיזבון שלכם שווה מעט מדי, בן הזוג או השותף האזרחי שלכם ירשו את כל העיזבון שלכם והילדים שלכם לא יקבלו שום דבר. אם אין לכם בן זוג או שותף אזרחי בחיים, הילדים שלכם יקבלו את כל עיזבון. בשני המקרים הנ"ל חלק העיזבון שיחולק לילדיכם יחולק ביניהם שווה בשווה. אל תשכחו – שאם אתם פרודים, אבל עדיין נשואים או בשותפות אזרחית, בן הזוג שלכם או בן הזוג האזרחי שלכם עשויים לרשת, למרות שאתם כבר לא חיים ביחד. משמעות הדבר היא שהילדים שלכם אינם רשאים לרשת אף אחד מהעיזבון שלכם אם תמותו בלי צוואה.


מה המובן של חלוקת ירושה ללא צוואה למי שאינו נשוי?

אם אתם שבעי רצון מהאופן שבו כללי הערעור יחלקו את העיזבון שלכם, אז זה ממש בסדר – אולי זה לא משנה לכם. אך חוקי חלוקת ירושה ללא צוואה הללו אינם מאפשרים עזבון אחר לחברים, קרובי משפחה של חמות או ארגוני צדקה. גם אם אתם שמחים לחלק את הרכוש, הכסף והנכסים שלכם לפי סדר קרובי הדם שהכללים מכתיבים, הכללים לא מאפשרים לכם להשאיר פריט ספציפי לאדם או ארגון מסוים – באופן הזה שלא יכולתם לעזוב מתנה אישית או קרן נאמנות עבור אחיינית או אחיין מיוחדים אם היו לכם קרובי משפחה אחרים שנותרו בחיים גבוה יותר במסדר הניקור. כמו כן, תחשבו על חיית המחמד שלכם. אם בני המשפחה שלכם שנותרה בחיים לא יוכלו לעמוד בנטל של לגדל בעל חיים שאתם כל כך אוהבים, זה נבון לעשות סידורים לכך בצוואה שלכם, על מנת שחיית המחמד שלכם תטופל כראוי על ידי מישהו שהסכים להיות עם בן לוויה חדש. בנוסף לכך, בני האדם משתנים וחיים משתנים. מה שחשבתם שיהיה חלוקה הוגנת לפני כמה שנים אולי כבר לא יהיה המצב. בין אם ערכתם צוואה ובין אם לאו, חשבו על בדיקת החלטתכם כל חמש שנים וחשבו על השינויים באורח החיים ובמערכות היחסים שלכם. ערכו צוואה אם ​​עדיין לא עשיתם זאת, או תשנו את הצוואה אם ​​הנסיבות שלכם השתנו.


מה יקרה בעת חלוקת ירושה ללא צוואה כאשר לאחר  מכן מוצאים את הצוואה?

מה קורה אם תימצא מאוחר יותר צוואה לאחר חלוקת העיזבון על פי כללי הירושות? עסקינן אודות עניין מורכב, אבל בעיקרו של דבר, אם כבר חולק עזבונו של אדם שנפטר בצוואה, יהיה צורך לנהל מחדש את העיזבון בהתאם לרצונות במסגרת הצוואה. זה עלול לגרום לסיבוכים ולמחלוקות ויש לפנות לייעוץ משפטי הולם.


מה הוא חוק חלוקת ירושה ללא צוואה?

חוק הירושה, אשר נחקק בשנת 1965, מגדיר את סדר היורשים על פי דין בהיעדר צוואה. יורשיו של המנוח יכולים להיות בני משפחתו וקרוביו, אבל בהיעדר יורשים עזבונו של המנוח יועבר לידי האפוטרופוס הכללי היושב במשרד המשפטים. חשוב לדעת כי אם המצווה הותיר אחריו צוואה הרי חלוקת עזבונו תבוצע על פי החלוקה בצוואתו, אבל אם אין צוואה הירושה נקראת ירושה על פי דין, והעיזבון יחולק בין יורשיו של המנוח בהתאם למפתח הקבוע בחוק.


מה הוא סדר היורשים בחלוקת ירושה ללא צוואה?

שיטת הירושה במדינת ישראל מבוססת על קשר דם בין אבות לבנים, הווה אומר – היורשים הראשונים הם קרובי משפחתו של המצווה הקרובים אליו ביותר – כמו למשל – בן זוג, הורים, צאצאים וקרובי משפחה נוספים. כדאי לדעת כי גם קרובי משפחה שטרם נולדו אבל מועד לידתם חל בתוך שלוש מאות ימים מעת פטירתו של המנוח נכללים ברשימת היורשים האפשריים.  כמו כן, חוק הירושה קובע כי חלוקת העיזבון תבוצע באופן שווה בשווה בין בן הזוג של המוריש לבין ילדיו. על פי החוק יקבל בן הזוג מחצית מהירושה וילדיו יתחלקו שווה בשווה במחצית האחרת. אלמנת המוריש זכאית לקבל גם את המיטלטלין ומכוניתו הפרטית של המנוח, והיא זכאית לקבל גם את דמי כתובתה. במקרים מסוימים יכולה אלמנת המנוח לדרוש ולקבל מזונות מהעיזבון. על פי סעיף 55 לחוק הירושה זכותם של הידועים בציבור לקבל את חלקם בירושה בדיוק כמו בני זוג נשואים, בהיעדר צוואה, וכל עוד הם אינם נשואים לבן זוג אחר. אם היורש לא הותיר אחריו ילדים, כי אז העיזבון יחולק באופן שווה בין בן הזוג להוריו של המנוח או לאחיו ואחיותיו. במקרה והנפטר הותיר אחריו בן זוג ואחים החלוקה תתבצע לפי שני שליש לבן הזוג והיתרה תחולק שווה בשווה בין האחים.  ירושתו של אדם שהותיר אחריו רק בן זוג, ללא ילדים, הורים ואחים, יקבל בן הזוג את מלוא הירושה, כאשר שירושתו של מנוח ללא ילדים ובן זוג שהותיר אחריו הורים ואחים, הירושה תחולק בין הוריו לאחיו ואחיותיו. במקרה של מנוח שהותיר אחריו ילדים ללא בן זוג, ירושתו תחולק שווה בשווה בין ילדיו.


לסיכום

מיון עיזבון או חלוקת ירושה שבו אין צוואה הוא לפעמים מסובך. במיוחד אם לא ברור אילו נכסים היו למנוח, או שיש קשרים משפחתיים מורכבים המקשים על חלוקת העיזבון על פי כללי הירושות. במצבים מסוג זה, זה הגיוני לשקול להשתמש בעורך דין המתמחה בצוואה. על כן, תצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו מכיוון שרק אנחנו מתמחים בתחום של חלוקת ירושה ללא צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: