טעויות נפוצות בעריכת צוואה

מעוניינים לערוך צוואה שתשקף את הדרך בה אתם מעוניינים שרכושכם יחולק לאחר מותכם? לפעמים לא נעים לחשוב על כך, אך כאשר אינכם בין החיים יתכן ויתגלעו סכסוכים משפחתיים כבדים שיכולים "לקרוע" את המרקם המשפחתי העדין. כאשר אתם עורכים את הצוואה שלכם, חשוב להימנע מטעויות או נושאים לא ברורים. אספנו עבורכם כמה מהטעויות הנפוצות שנמצאו בצוואות.

עריכת צוואה: האם הילדים עלולים לדרוש את הנכס בו התגוררתם?

אתם מניחים שדירת המגורים תישאר בידי בן הזוג שלכם לאחר מותכם. אך, על פי החוק בישראל החלוקה בין בני הזוג לילדים של הרכוש אם לא הייתה צוואה אחרת היא מחצית הנכסים לילדים (בחלוקה שווה ביניהם) ומחצית לבן הזוג. לכן, יתכן והאדם האהוב שליווה אתכם כל חייכם יישאר ללא קורת גג אם הילדים יחליטו להילחם על זכויותיהם. מה כדאי לעשות? לא להסתפק רק בעריכת צוואה עבורכם. כדאי לנסח צוואה הדדית בה אתם מורישים את הדירה קודם כל לבן הזוג ולאחר מכן עליו להורישה לילדים. תוכלו גם להתנות בצוואה כי לא ניתן יהיה למכור את הנכס והוא יהיה חייב לעבור על שם הילדים לאחר מות בן הזוג.

איך יודעים כי הייתם כשירים בזמן כתיבת הצוואה?

כיום, אחד מהנושאים הנבחנים בבתי המשפט הוא – מצב כשירותו המנטלית של כותב הצוואה בתאריך בה נכתבה. על מנת למנוע ספקות, נוספים לצוואות המודרניות מסמכים המעידים כי כותב הצוואה היה כשיר באמצעות חוות דעת שכתב פסיכיאטר. במידה ואדם מאושפז בבית החולים ואינו יכול לכתוב את הצוואה בעצמו קיימת חשיבות גבוהה יותר לקבלת חוות הדעת הרפואית, משום שהצוואה עשויה להיות כתובה על ידי אדם אחר וחתומה בחתימה נוטריונית. כמובן, שכל מסמך המעיד כי מבחינה מנטלית (גם אם לא פיזית) המצווה היה מסוגל לנסח את רצונו בבהירות בזמן שהותו בבית החולים, יכול לתמוך בזכות היורשים לממש את הצוואה.

מי יגדל את הילדים?

אם הילדים שלכם עדיין קטינים, ייתכן ולאחר מותכם הם יזדקקו לבית אוהב ולמשפחה שתמלא את כל צורכיהם. למרות שבמרבית המקרים אם בן זוג אחד נפטר, בן הזוג השני מקבל את המשמורת על הילדים. כמו כן, עשוי להיות מצב שבו שניהם כבר לא בין החיים. לכן, חשוב להוסיף לצוואה עצמה גם התייחסות לנושא זה. אם יש קרוב משפחה שאתם מאמינים שיוכל לטפל בילדים, דברו אתו לפני והוסיפו אותו כמשמורן במקרה שאינכם בין החיים.

אנסח את רצוני לבד – ללא סיוע עו"ד

החוק אינו מחייב אדם לחתום על צוואה בנוכחות של עו"ד או לנסח את הצוואה בסיועו. לכן, רבים מנסים את כוחם בניסוח הצוואה בעצמם. לעתים, ניסוח זה אינו ברור ומתגלעת מחלוקת הקשורה לניסוח מעורפל. לדוגמה – אדם שמעוניין לחלק את דירתו לשני הבנים הצעירים אינו משתמש בשמם המלא אלא כותב – "הנכס יחולק לשני הקטנים". רצוי להיעזר בשירותיו של עו"ד צוואות וירושות מקצועי המתמצא בדרך הנכונה ובשפה המקצועית של עריכת צוואה שתובן ללא ספק על ידי בית המשפט והיורשים עצמם.

לסיכום, עריכת צוואה מאפשרת לכם לפתור מראש מחלוקות עתידיות במשפחה ולשמור על הקשרים בין: הילדים, בן הזוג ושאר היורשים שלכם. תוכלו לדעת, כי כאשר אתם הולכים לעולמכם הרכוש שצברתם בעמל רב יחולק בדיוק כפי שרציתם. לכן, כדאי להימנע מטעויות קטנות כגדולות ולבצע את תהליך הניסוח של: הצוואה, אישור הפסיכיאטר לכך שאתם כשירים מנטלית לבצעה ותיעוד הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה בסיוע עו"ד מומחה.

לעריכת צוואה וייעוץ מקצועי בתחום אל תהססו לפנות עוד היום למשרדו של עו"ד רייכמן בטלפון 03-7524213

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטים

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: