ירושה לילדים בעלי צרכים מיוחדים

ירושה לילדים בעלי צרכים מיוחדים – הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים המעמידים במבחן את יכולתם לנהל את חייהם באופן עצמאי (תסמונת דאון, אוטיזם, שיתוק מוחין וכד') ניצבים בפני אתגרים רבים כאשר אחד המרכזיים שבהם הוא הצורך להבטיח את עתידם הכלכלי לאחר לכתם מן העולם של ההורים. כל עוד ההורים בחיים הם יכולים לוודא שכל צרכי ילדיהם מסופקים אולם השאלה היא מהו המנגנון היעיל ביותר שיבטיח שגם כשההורים ילכו לעולמם מצב זה יימשך.הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, במיוחד כאלה העשויים להיות פסולי דין למשך כל חייהם, אינם יכולים להסתפק בהורשה ישירה של נכסים וממון לילדיהם, כפי שעושים רוב ההורים ככולם, נדרשים מנגנונים אשר בכוחם לאפשר שימוש מושכל של הנכסים והממון שצברו ההורים במהלך חייהם כך שיטיבו את מצבם של ילידיהם בעלי המוגבלויות לכל אורך חייהם.

מן הסתם מובן שמדובר במנגנון הממנה אדם או גוף שינהלו את ענייניהם הכלכליים של הילדים, במאמר זה נתאר את שתי האפשרויות המקובלות על היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן, מינוי אפוטרופוס במסגרת הצוואה או לחלופין, מינוי נאמן.

חוסר וודאות לגבי כישוריו העתידיים של קטין בעלי מוגבלויות שכליות

הורים לילדים בעלי מוגבלויות שכליות מודעים היטב לצורך לטפל במשנה זהירות בנושא חלוקת עיזבונם ולכן הם נעזרים בשירותיו של עורך דין לענייני ירושה כדי לנסח צוואה אשר תבטיח שצרכי ילדיהם יסופקו.

אחד האתגרים הניצבים בפני עורך הדין האמון על ניסוח צוואה עבור הורים שכאלה הוא הקושי להעריך, במועד עריכת הצוואה, את מידת העצמאות אליה יגיעו הילדים ברבות השנים. מצב עניינים זה הוא ייחודי לילדים בעלי מוגבלות שכלית אשר לא ברור אם ומתי יגיעו למצב בו הם מסוגלים לנהל ענייניהם בעצמם, יש צורך לקבוע בצוואה דרכים לבחון יכולתם של הילדים לאורך השנים לאחר שנפטרו הוריהם כמו גם המשך התמיכה בילדים אלו לאחר אריכות ימיהם של הוריהם.

אפוטרופוס או נאמן

ההנחה הרווחת היא שככל שמדובר במי שאינם כשירים משפטית הדרך הטובה ביותר לטפל בענייניהם הכלכליים היא מינוי אפוטרופוס האחראי לדאוג לכל צרכי החוסה.

חשוב לדעת שמינוי אפוטרופוס אשר יכנס לנעלי ההורים לאחר פטירתם אינה תמיד הדרך הטובה ביותר ככל שמדובר בהורשת נכסים וממון לילדים בעלי מוגבלויות. מנגנון הנאמנות הוא דרך נוספת להתמודד עם אתגר הורשה שכזו ולעתים קרובות עשוי להיות עדיף על מינוי אפוטרופוס.

עורך דין לענייני ירושה חייב לקחת בחשבון את מכלול הנסיבות של כל מקרה ולייעץ ללקוחותיו בכל הקשור לבחירת המנגנון המתאים ביותר עבורם. לאחר שנעשית הבחירה יש ליישמה באופן מקצועי תוך מתן מענה לכל מצב העשוי להתעורר.

יתרונות מנגנון הנאמנות

נאמן יכול להיות אדם פרטי או גוף (כגון ארגון או חברה) הנאות לקבל על עצמו מינוי המתיר לו להחזיק ולנהל נכסים עבור אדם (או גוף) אחר. מנגנון הנאמנות משמש במגוון מצבים והוא עשוי להתאים מאוד גם ככל שמדובר בהורשה לילדים בעלי מוגבלויות שכליות.

מובן שהנאמן חייב להיות אדם עליו ניתן לסמוך אולם בה בעת ניתן לקבוע בצוואה את היקף סמכויותיו, מה יכול לעשות בנכסים, אם ייתן לילד קצבה חודשית, האם יוכל לשחרר כספים לפי הצורך ובהתאם להתפתחות כישוריו של הילד וכמה שיקול דעת יימסר לידי הנאמן באופן כללי.

מכשיר הנאמנות מאפשר גם קביעת דרכים להערכת יכולותיו של הילד וקביעת פעולות בהן יהיה על הנאמן לנקוט בהתאם לתוצאות הערכות שכאלה. כך ניתן להתמודד עם האתגר שבהותרת מקום להתחשבות ברצונותיו של היורש. בעוד נאמנות עבור ילדים רגילים מסתיימת בדרך כלל במועד קבוע מראש, עת הגיעם לגיל מסוים למשל, הרי שככל שמדובר בילדים בעלי מוגבלויות יש צורך בגמישות שתבטיח סיום הנאמנות (או התאמת התנאים לפיהם היא מתנהלת) אם וכאשר ייווצר מצב המצדיק זאת.

משרד עורכי הדין רן רייכמן מזמין אתכם לייעוץ ראשוני מיידי ולפגישת ייעוץ מקצועית ומקיפה, בה תוכלו לקבל מידע שהוא רלוונטי למקרה שלכם, ואשר יאפשר התמודדות מתאימה יותר עם כל מצב של ירושה לבעלי מוגבלויות. פנו אלינו בטלפון – 03-7524213

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרט

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: