ירושה ללא צוואה

כאשר אדם הולך לעולמו מבלי שהותיר אחריו צוואה תקפה, יש לחלק את רכושו (העיזבון) לפי כללים מסוימים. אלה נקראים כללי האינטרסציה. אדם שנפטר מבלי שהותיר אחריו צוואה נקרא בעל רצון. רק בני זוג נשואים וכמה קרובי משפחה אחרים יכולים לרשת תחת כללי ירושה ללא צוואה. אם מישהו עורך צוואה אבל אין לה תוקף משפטי, כללי הצוואה קובעים כיצד יחולק העיזבון, לא הרצונות המובעים בצוואה. מוטב שתחליטו בינכם לבין עצמכם שתקראו את המאמר הזה למן תחילתו ועד לתומו, וכך יתגלה לכם עולם שלם על – ירושה ללא צוואה.

 

ירושה ללא צוואה
ירושה ללא צוואה

מה המובן של ירושה ללא צוואה?

חוקי הירושה של המדינה שלכם יקבעו לאן ילך הכסף שלכם אם תמותו לפני שתכתבו צוואה. זה מחייב פנייה לבית משפט לצוואה, שם בית המשפט ימנה מישהו כנציג אישי שיפקח על חלוקת החפצים שלכם. יתרון אחד במעבר צוואה הוא שהתהליך מתחיל בניתוק כל תביעות הנושים. זה יכול לצמצם את הזמן שהנושים יכולים להגיש תביעות עד לשלושה חודשים. ברגע שהנציג האישי ישלם את חובותיכם, יתרת הנכסים שלכם יוקצו ליורשיכם . כל מדינה פועלת לפי סדרה שונה של כללים, באופן הזה שהמקום בו אתם גרים קובע בדיוק כיצד המדינה אומרת שהרכוש שלכם יחולק. אז מי מקבל את הרכוש שלכם אם אין לכם צוואה, או מה היא ירושה ללא צוואה? בדרך כלל, לבן הזוג יש עדיפות ראשונה לקבל את הנכסים שלכם; אחר כך ילדים, נכדים, הורים ואחים. ומי יכול להיות האחראי? בדרך כלל חל אותו סדר עדיפות – בן זוג שנותר בחיים הוא ראשון בתור לשמש נציג אישי או מנהל העיזבון. אחר כך, ילדים, נכדים וכיוצא בזאת. אנשים באותה רמת עדיפות (עדיפות "שוויונית") יכולים להימנות כמנהלים משותפים, או שבית המשפט יכול להחליט למנות רק אחד לניהול העיזבון.


מה המשמעות של נכס בבעלות משותפת בתרחיש של ירושה ללא צוואה?

בני זוג עשויים להיות בעלי ביתם במשותף. ישנן שתי דרכים שונות לבעלות משותפת על בית. מדובר בשכירות משותפת מועילה ושכירות משותפת. אם השותפים היו דיירים משותפים מועילים בעת הפטירה, כאשר השותף הראשון נפטר, השותף שנותר בחיים יירש אוטומטית את חלקו של השותף השני בנכס. אולם אם השותפים הם דיירים משותפים, השותף שנותר בחיים אינו יורש אוטומטית את חלקו של האחר. לזוגות עשויים להיות גם חשבונות משותפים של בנק או חברה לבניין. אם אחד נפטר, השותף השני יירש אוטומטית את כל הכסף. רכוש וכסף שיורש השותף שנותר בחיים אינם נחשבים כחלק מעיזבונו של מי שנפטר כאשר הוא מוערך לפי כללי ירושה ללא צוואה.


מה ההשלכות בגין הילדים במקרה של ירושה ללא צוואה?

זכויות הילדים יועברו לידי בית המשפט אם מתתם לפני יצירת צוואה או שמות של צאצאיכם כמוטבים. זו הסיבה שחשוב במיוחד להורים לתעדף את תכנון העיזבון שלהם. שופטי המדינה יעשו כמיטב יכולתם להבטיח שהאפוטרופסות של הילד היא לטובתו, אבל העובדה נשארת בעינה – בתי המשפט אינם מכירים את הילד או את הדינמיקה המשפחתית, מה שמקשה עליהם להפליא לקבוע "מה עדיף" . ברוב המקרים, בן משפחה יתנדב לגדל את ילדיו של קרובו שנפטר. עם זאת, אי אפשר להבטיח שהילד (או הילדים) יגיעו למשק הבית לפי בחירת הוריהם ללא ירושה ללא צוואה מתאימה.


מה הן ההשלכות של ירושה ללא צוואה אם אין קרובי משפחה בחיים?

אם אין קרובי משפחה שנותרו בחיים שיכולים לרשת על פי כללי הירושות, העיזבון עובר למדינה. לאחר מכן, עורך הדין של המוריש אחראי לטיפול בעיזבון. הוא יכול להעניק מענקים מהעיזבון אך אינו חייב להסכים להם. אם אינכם קרוב משפחה שנותר בחיים, אבל אתם סבורים שיש לכם סיבה טובה להגיש בקשה למענק, תזדקקו לייעוץ משפטי.


מה הם המצבים הפוטנציאליים של ירושה ללא צוואה?

מה קורה אם אתם נפטרים ללא צוואה? מה דין ירושה ללא צוואה? התרחישים שלעיל מתארים מה יכול לקרות במקרים בהם אדם נפטר לפני הכנת צוואתו, אבל עכשיו נפרק את הפרטים עוד יותר ובהתבסס על מצב היחסים של אדם בזמן מותו.

  1. שותפות מקומית – למרבה הצער, לא כל מדינה מכירה באופן חוקי בשותפויות מקומיות, ולכן חשוב לבדוק את התקנות של המדינה הספציפית שלכם בכל הנוגע לחלוקת נכסיו של אדם לאחר פטירתו. ברם, ברוב המדינות, שותף ביתי מקבל את אותן זכויות כמו בן/בת זוג (בהתאם לאופן הבעלות על הנכס).
  2. רווק – ישנם מספר תרחישים שיכולים להתרחש אם אתם רווקים ונפטרתם ללא צוואה. בראשון, ילדיכם היו יורשים את כל העיזבון שלכם, אם לא צוין אחרת בצוואה שלכם. במקרה שאין לכם ילדים, ההורים שלכם, אם הם עדיין בחיים, יהיו אחראים על העיזבון שלכם. כמו כן, העיזבון שלכם יינתן לאחים שלכם (בחלקים שווים) אם אין לכם ילדים והוריכם נפטרו. במקרה הנדיר שאין לכם בן זוג, ילדים, אחים או צאצאים של אחים (אחיינים ואחיינים), המשפחה מצד אמכם ואביכם תחלק את הנכסים שלכם שווה בשווה.
  3. נשוי – כמעט בכל מדינה, בן זוג שנותר בחיים יקבל חלק מהנכסים שלכם אם תמותו בלי צוואה. תזכרו שהכללים והתקנות משתנים במידה ניכרת ממדינה למדינה, אז שלכם מתכנן נדל"ן אישי יצטרך לפרוט את הפרטים. כאשר אתם נשואים ויש לכם ילדים רק עם בן זוגכם שנותר בחיים, בן הזוג מקבל מאה אחוזים מהרכוש שלכם – יתר הנכסים מחולקים לפי חוק ירושת צוואה. במקרים שבהם לאנשים יש ילדים עם שותפים קודמים, מחצית מהעיזבון שלהם יחולק שווה בשווה בין אותם ילדים ואילו המחצית השנייה תינתן לבן זוגם הנוכחי שנותר בחיים.
  4. מוות ללא צוואה יכול לזרז אינספור עומסים על בני משפחתו של המנוח. חשבו על צוואה כעל ה"קול" שלכם לאחר שנפטרתם. יש לכם את היכולת להכתיב את עתיד הנכסים שלכם, אם אתם מתכננים מבעוד מועד; וזה לא כל כך קשה להתחיל.


האם במצב של ירושה ללא צוואה ניתן לארגן מחדש את אופן חלוקת העיזבון?

ניתן לארגן מחדש את אופן חלוקת הרכוש כאשר מישהו נפטר מבלי להשאיר צוואה, בתנאי שהדבר נעשה תוך שנתיים מהפטירה. זה נקרא עריכת שטר של סידור משפחתי או שינוי. כל האנשים שיורשו על פי כללי הנטיות חייבים להסכים. אם אותם אנשים יסכימו, ניתן לחלק את הרכוש בדרך אחרת, באופן הזה שאנשים שלא יורשים על פי כללי ירושה ללא צוואה עדיין יוכלו לקבל חלק מהעיזבון. או שהם יכולים להסכים שהסכום שאנשים מקבלים שונה מהסכום שהם יקבלו על פי כללי האינטרסנטיות.


לסיכום

אמנם אתם לא נדרשים לשכור עורך דין על מנת להכין את הצוואה שלכם, אבל לעורך דין צוואות, כמו עורכי הדין שלנו, יש מספר שנים של ניסיון בעריכת צוואות, בנוסף למתן עצות שימושיות לגבי אסטרטגיות תכנון עיזבון. ומכיוון שכך חשוב שתצרו קשר בהקדם עם צוות עורכי הדין שלנו משום שרק אנו מתמחים בתחום ירושה ללא צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: