כמה זמן יכול לעבור עד עריכת הסכם גירושין סופי?

כמה זמן יכול לעבור עד עריכת הסכם גירושין סופי? – אין ספק שההחלטה על גירושין ופירוק קשר הנישואין הנה בדרך כלל החלטה קשה ומורכבת ביותר, במיוחד כשגם ישנם ילדים משותפים ורכוש משותף רב.

לא פעם תהליך קבלת החלטה כזו יכול לארוך זמן רב, ואף שנים רבות. ואם לא די בכך, אזי גם כשמתקבלת ההחלטה להתגרש, תהליך מימושה, עד לקבלת הגט ועריכת הסכם הגירושין הסופי, יכול לארוך זמן רב, אולם חשוב לדעת שהדבר איננו בהכרח מחויב המציאות, וניתן לקצרם באופן משמעותי. משפט המפתח בעניין זה הנו עד כמה בני הזוג עצמם נכונים להתגרש ולהגיע להסכם גירושין בהקדם האפשרי.

מקובל להניח בציבור הרחב שהליך הגירושין לוקח זמן רב, ומשאבים נפשיים וכספיים רבים, הן בגלל העומס על בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים, והן בגלל שלא פעם נוצרים מאבקים ומחלוקות קשים בין בני הזוג, אשר מקשים על ההגעה להסכם הגירושין המשותף.  ואמנם, לא פעם, מהניסיון בתור עורך דין גירושין, ההליכים אכן אורכים זמן רב, ואף שנים רבות.

אולם, לא תמיד המצב הוא כך, ולא פעם ניתן לקצר את משך הליכי הגירושין באופן משמעותי, והכל בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל תיק גירושין בנפרד, ובמיוחד בהתאם לאופיים של בני הזוג עצמם. שכן, אם בני הזוג מסוגלים לשבת יחדיו ולדון ולהחליט מראש שהם נפרדים בידידות, ומתוך מטרה לסיים את הליכי הגירושין בהקדם וללא מחלוקות מיותרות, וכן מסוגלים לסכם ביניהם את עקרונות חלוקת הרכוש המשותף, המשמרות על הילדים, ותשלומי המזונות, אזי אין ספק שהתהליך יכול להיות קצר באופן משמעותי, וכך סיוע עו"ד משפחה יוכל לסיים את הסוגיה בהקדם. במקרה ועדיין נותרו ביניהם מחלוקות פתוחות, ניתן גם להסתייע בעוה"ד של שני הצדדים, או במגשר מקצועי, שיכולים לגשר מעל מחלוקות אלו וליישב אותן לשביעות רצון שני בני הזוג.

לעומת זאת, אם בני הזוג אינם מסוגלים להגיע להסכמות עקרוניות לגבי הסכם הגירושין, בין באופן עצמאי, ובין באמצעות תיווך של עו"ד גירושין או מגשר מקצועי, אזי אין מנוס מלפנות לעזרת הערכאות במקרה כזה, על מנת שהם יחליטו ויפסקו בין בני הזוג בהתאם לשיקול דעתם המקצועי.

divorce-619195_640 באופן כללי, הליכי הגירושין כוללים את השלבים הבאים (מלבד הפנייה ליחידת הסיוע על פי החוק החדש להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה):

(1)        פתיחת תיק גירושין ברבנות. כאשר מדובר בבני זוג יהודים שהתחתנו, בין בנישואים דתיים ובין בנישואין אזרחיים בחו"ל, הליכי הגירושין ייעשו בבית הדין הרבני. מאחר שקיים מחסור חמור בדיינים בבית הדין הרבני, וכן נוכח העלייה המתמשכת במספר תיקי הגירושין, קיים עומס רב על בתי הדין הרבניים, דבר שיכול להאריך את משך הליכי הגירושין.  הפרמטרים שמשפיעים על משך ההליכים מבחינת בית הדין הרבני תלויים בשאלה תוך כמה זמן מקבלים הזמנה לבית הדין, תוך כמה זמן הדיינים עצמם מבצעים את ההליך, האם הם יתעקשו על דרישה לשלום בית או ימהרו לסיים את ההליך, וכדומה. יחד עם זאת, ככל שבני הזוג מתגרשים בהסכמה, ובית הדין הרבני אינו מנסה להביא לשלום בית, אזי הליכי הגירושין בבית הדין הרבני בד"כ ייעשו בהקדם ובמשך זמן קצר יחסית, שיכול להגיע לעתים למספר חודשים בלבד.

באופן כללי, זמן ממוצע של ניהול תיק גירושין בבית הדין הרבני עומד על שנה וחצי בערך. כאשר מדובר בניהול תיקים מורכבים, עתירי מאבקים ודחיות דיונים, משך הזמן מתארך בהרבה, במיוחד כשאחד מבני הזוג הינו סרבן גט, אשר מסרב לתת את הגט ללא כל עילה עניינית, ורק במטרה להפעיל לחץ מיוחד על בן הזוג השני, לרבות על מנת לסחוט אותו כלכלית.

(2)        חלוקת הרכוש המשותף.  בנוסף לקבלת הגט, יש לדון בחלוקת הרכוש המשותף לבני הזוג. בדרך כלל ככל שמדובר בבני זוג שנשואים זמן רב יותר, כך גם יש להם רכוש משותף יותר, שכולל דירת מגורים, רכב, חשבונות בנק, וכדומה. גם את חלוקת השיתוף ניתן לעשות באמצעות הגעה להסכם חלוקת רכוש, ולאשרו למתן תוקף בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. אולם, אם הדבר אינו אפשרי כאמור, יש להגיש תביעת רכוש לבית הדין הרבני (במידה וניתן לכרוך אותה בהליך הגירושין) או לבית המשפט לענייני משפחה, שם התביעות מתבררות יותר מהר יחסית, כאשר הזמן הממוצע של תביעות רכוש נע בין שנה אחת לשלוש שנים.

(3)        קביעת משמורת הילדים והמזונות. אם לבני הזוג ישנם ילדים משותפים, יש לדון בקביעת המשמורת על הילדים, האם זו תהיה משמורת יחידנית או משותפת, ומה יהיה סכום המזונות עבורם. גם נושא זה ניתן לסכם במסגרת הסכם משותף שיאושר למתן תוקף בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, ולחילופין, באמצעות הגשת תביעה לבית הדין הרבני (אם ניתן לכרוך אותה בהליך הגירושין) או לבית המשפט לענייני משפחה.

לסיכום, אין ספק שככל שהיחסים בין בני הזוג תקינים באופן שמאפשר להם להגיע להסכמות לגבי תוכנו של הסכם הגירושין מחוץ לכתלי בית המשפט, אזי משך הליכי הגירושין שלהם יתקצר באופן משמעותי ביותר, ולהגיע למספר חודשים בלבד. לעומת זאת, במקרה הפוך, שבו הם מתכתשים ללא הפסק, ונדרשים לערכאות שיפסקו בעניינם, הדבר עלול להתמשך במשך שנים רבות, וחבל מאד שכך.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: