כתב התנגדות לצוואה

נניח שקיבלתם הודעה בדואר המודיע לך שאח שלכם הגיש בקשה לפתיחת צוואה בלתי רשמית של הצוואה ומינוי נציג אישי לעיזבון האימא שלכם. אתם אולי תוהים – מה זה אומר ומה עליכם לעשות כדי להתנגד לעתירה? מה בדבר – כתב התנגדות לצוואה? מאמר זה נועד לספק חלק מהיסודות להגשת התייצבות והתנגדות לבית המשפט לענייני ירושה ולמשפחה. תחליטו בריש גלי לקרוא את המאמר שלפניכם למן ראשיתו ועד לתומו, כי בו נדון בהרחבה על – כתב התנגדות לצוואה.

 

כתב התנגדות לצוואה
כתב התנגדות לצוואה

האם חייבים עורך דין להגשת כתב התנגדות לצוואה?

כשמישהו נפטר, ייתכן שהעיזבון של אותו אדם יצטרך לעבור אישור צוואה. במהלך הצוואה, בית המשפט יאשר צוואה אם ​​הייתה כזו. בנוסף לכך, בית המשפט יוודא שהנציג האישי ישלם את המיסים של הנפטר, ולנושים יש הזדמנות לתבוע חובות מהעיזבון. כמו כן, בית המשפט יורה לנציג האישי לחלק את הנכסים לפי תנאי הצוואה. אם אין צוואה, החלוקה תהיה על פי דיני ירושה. רוב הזמן, צוואה עוברת חלק. לאחר הפורמליות המשפטיות, יורשיו של המוריש מקבלים את כספם. ברם, צוואה לרוב היא תהליך ציבורי. הסיבה שהיא פומבית היא שלכל מי שיש לו התנגדות לעתירה, ורוצה להגיש כתב התנגדות לצוואה, יש סיכוי להשמיע את ההתנגדות הזו. אם אתם סבורים שהצוואה אינה נכונה, או שיש לכם סיבה מוצדקת אחרת להתנגד לצוואה, תוכלו להגיש כתב התנגדות לצוואה. יש לקחת בחשבון, כי החדשות הטובות הן שאינכם צריכים עורך דין כדי להתנגד לעתירה לצוואה.


מדוע בעצם להגיש כתב התנגדות לצוואה?

ישנן סיבות רבות לכך שאדם עשוי להחליט להתנגד לצוואה ולהגיש כתב התנגדות לצוואה. כמו למשל – ייתכן שתחושו שהצוואה על תנאי אינה הצוואה העדכנית ביותר, הצוואה היא תוצר של השפעה בלתי הוגנת, כפייה או זיוף, לנציג האישי אין עדיפות למינוי, או שיש פגם אחר בעתירה. צריך לתקן. ישנן סיבות רבות להתנגד לבקשה לקיום צוואה באופן פורמלי. אם אתם חושבים שיש משהו לא נכון בצוואה, תוכל להגיש כתב התנגדות לצוואה בתחילת הליך צוואה. ייתכן שתרצו להתנגד למינוי אדם ספציפי העותר להיות מנהל העיזבון. רוב האנשים שמגישים כתב התנגדות לצוואה הם בני משפחה של הנפטר. לפעמים אנשים מתנגדים לעתירה לקיום צוואה בגלל בעיות בצוואה. הם עלולים להאמין שהצוואה, כפי שהוגשה לבית המשפט לצוואה, אינה מעניקה להם את ירושתם החוקית או שהיא מרמה. להלן כמה מצבים שבהם ייתכן שתרצה להתנגד לבקשה לצוואה.


האם יש להגיש כתב התנגדות לצוואה במידה והצוואה מזויפת?

יש להגיש כתב התנגדות לצוואה במידה והצוואה מזויפת ככה –

  1. נראה שמישהו התעסק בצוואה והוסיף או הסיר מילים או משפטים.
  2. מישהו הטריד את הנפטר כדי לשנות את צוואתו ולצמצם את הירושה שלך.
  3. אתה מאמין שמישהו ניצל את הדמנציה של הנפטר או את בריאותו הלקויה כדי לשכנע את הנפטר לשנות את הצוואה.
  4. הצוואה המקורית לא הופקה.
  5. התנגדויות על בסיס יכולת של נציג אישי

ייתכן שתרצו להגיש כתב התנגדות לצוואה משום שאתם סבורים שלאדם המבקש להתמנות כנציג אישי אין את היושרה או הכישורים לפעול כראוי. לצורך העניין – אולי האדם המבקש לקבוע מינוי אינו בריא מבחינה כלכלית או שהיה לא ישר וערמומי בעבר. יתכן ואתם מרגישים שאין להם את היושר והיושר למלא את תפקידם כנציג אישי של העיזבון כראוי. ייתכן שלאדם המבקש מינוי אין את המעמד והסמכות המשפטית לעתור כנציג אישי. ישנן סיבות רבות ושונות שאדם עשוי לרצות להגיש כתב התנגדות לצוואה. אם אתם סבורים שהנציג האישי המוצע לא יפעל לטובת העיזבון, עליכם לפעול במהירות. הגשת כתב התנגדות לצוואה תחייב אתכם בדרך כלל להגיש גם עתירת צוואה משלכם.


מה מבחינת המועד להגשה של כתב התנגדות לצוואה?

המועד להגשת כתב התנגדות לצוואה הוא לפני הדיון הראשון בצוואה. כאשר הנציג האישי של עיזבון מגיש בקשה לקיום צוואה, בית המשפט מתחיל לפרסם הודעות פומביות על העיזבון. הם מפרסמים הודעות בעיתונים, ומודיעים למעוניינים שהעיזבון ייפתח לצוואה. הודעות אלו מכילות את מועד דיון הצוואה הראשון. הסיבה להודעות הללו היא לתת לאנשים הזדמנות להתנגד. אם לא תגישו כתב התנגדות לצוואה לפני הדיון הראשון, בית המשפט יניח כי המבקש להתמנות לנציג אישי הוא האדם המתאים ביותר לתפקיד וכי הצוואה נכונה. יש לפנות לעוזר במסמכים משפטיים לסיוע בכתיבת ההתנגדות מיד עם היוודע לכם הגשת בקשת צוואה.


האם חייבים לרכוש את שירותיו של עורך דין לשם הגשה של כתב התנגדות לצוואה?

ניתן להגיש כתב התנגדות לצוואה ללא שכירת עורך דין. רוב בני האדם אינם יכולים להגיש כתב התנגדות לצוואה ללא עזרה מקצועית כלשהי. הדרך הזולה ביותר להתנגד לבקשה לקיום צוואה היא לשכור עוזר רשום למסמכים משפטיים שינסח אותה עבורכם. למרבה הצער, באופן כללי אין טופס התנגדות שאתם יכולים פשוט למלא. תזכרו, אם ברצונכם להתנגד לעתירה לקיום צוואה, עליכם להציג בפני בית המשפט פתרון חלופי. פתרון חלופי זה הוא עתירה נגד צוואה. אם התנגדותכם תנוסח היטב, תוגש בזמן, והעתירה שכנגד שלכם להשלים, סיכוייכם שבית המשפט יקבל את ההתנגדות והעתירה שכנגד משתפרים משמעותית. השקעה טובה של עוזר מסמכים משפטיים מקצועיים לנסח את ההתנגדות ואת העתירה הנגדית שלכם.


מה בדבר הגשת כתב התנגדות לצוואה לפני כניסתה לתוקף?

כאשר אדם נפטר עם צוואה, יובאו נכסי הצוואה שלו בפני בית המשפט. יחד עם זאת, צוואה אינה באמת צוואה עד שבית משפט לצוואה יגיד שכן. אם נפטר כתב צוואה אחרונה, מנהל העיזבון שלו  יצטרך להגיש את המסמך לבית המשפט לצוואה לעיון. אם ברצונכם לערער על צוואה, עליכם להגיש כתב התנגדות לצוואה לפני שהצוואה תתקבל לצוואה רשמית. אתם יכולים לעשות זאת לאחר שתקבלו הודעה המודיעה על "עתירה לצוואה". ברם, כדי לערער על הצוואה, יהיה עליכם להתייצב באופן אישי בפני בית המשפט ולהתנגד לצוואה בדיון הצוואה הראשוני. לאחר שבית המשפט יקבל וירשום את התנגדותכם, הוא ייתן לכם זמן נוסף להגשת כתב התנגדות לצוואה בכתב.


לסיכום

אם אתם זקוקים לעזרה משפטית בנושא עיזבון או נאמנות, עליכם לדבר עם עורכי הדין שלנו לנאמנות ולניהול עיזבון המנוסים בהקדם האפשרי. אנחנו משרתים בגאווה לקוחות ברחבי מדינת ישראל . אז תצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו כי אנחנו מתמחים בתחום כתב התנגדות לצוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: