כתיבת צוואה לאדם במצב סיעודי

צוואה הינה מסמך משפטי המאפשר קביעה אישית בהתאם לרצונות בנוגע לחלוקת הרכוש והנכסים של אחד, לאחר מותו. בישראל, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק הירושה לצידו, קובעים כי לאדם חירות לקבוע כיצד יחולק עיזבונו באופן עצמאי וחופשי לחלוטין מהתערבויות חיצוניות.

ארבעה סוגי צוואות מוכרים בישראל – צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות, צוואה בכתב יד או צוואה של שכיב מרע, המאושרת רק בתנאי שהמצווה על סף מוות ותקפה רק למשך חודש ימים. כל הסוגים המאושרים של צוואות בישראל, מחייבים את המצווה לצלילות נפשית ולבחירה חופשיה מהשפעות מן החוץ. בכל מקרה בו יכולתו המנטלית של המצווה נחשדת כלוקה בחסר או שהוא פסול דין – הוא אינו כשיר לעריכת צוואה ועובדה זו כשלעצמה עלולה לשמש לביטול הצוואה.במקרים של אדם במצב סיעודי, אדם מבוגר, המטופל לעתים על ידי מטפלת סיעודית או על ידי חלק מילדיו וכדומה – חשוב להוכיח את הכשרות המנטלית לעריכת צוואה טרם כתיבתה, במקרה שעולה הצורך. בכל מקרה של עריכת צוואה לאדם סיעודי מבלי לתת את הדעת על נושא צלילות הדעת של המצווה – קיימת האפשרות לביטול הצוואה. כיצד ניתן לכתוב צוואה, במקרה של אדם סיעודי פיזית אולם צלול בדעתו? על כך – במאמר שלפניכם.

הוכחת כשירות משפטית

העילה השכיחה ביותר בהגשת התנגדות לצוואה היא אי כשירות משפטית, כאשר המתנגד לקיום הצוואה טוען כי הצוואה נכתבה תוך שהמצווה לא היה מודע באופן שלם למשמעות צוואתו. שלושה משתנים משמעותיים נבחנים לקביעת הכשירות המנטלית והמשפטית לעריכת צוואה של המצווה, ואלו הם:

  • הבנת המצווה את העובדה כי הוא עורך צוואה
  • הבנת המצווה בנוגע להיקף הנכסים אשר בבעלותו
  • הבנת המצווה בנוגע להשפעות וההשלכות של הצוואה שהוא כותב על יורשיו

הוכחת הכשירות המשפטית היא נדרשת רק כאשר צפויה להתעורר התנגדות לקיום הצוואה. ברב המכריע של המקרים בהם לא מוגשת התנגדות לקיום הצוואה, לא נבדקת כשירותו המשפטית של המצווה והצוואה מקוימת כלשונה.

מטופלים סיעודיים וכתיבת צוואה

יש שיאמרו, כי כתיבת צוואה היא נושא שחבל לדחות אותו. על אף הקושי בעיסוק במוות, החיים מפתיעים ומומלץ לערוך צוואה שתבטיח חלוקת הנכסים שלכם על פי רצונכם. עם זאת, לא אחת עולה כי קשישים וחולים סיעודיים, שבריאותם הפיזית רופפת, מבקשים לערוך או לעדכן את צוואתם.

נושא שכיח (וכואב) הוא, שינוי ההשקפה של מטופל סיעודי, בעיקר כאשר מטפלת סיעודית מלווה אותו וקרובה אליו פיזית ונפשית, בתקופה קשה, לעתים בשעה שילדיו ובני משפחתו תומכים בו פחות. לעתים שלא בתום לב, מבוצעים שינויים בצוואה לטובת אותה מטפלת סיעודית, אשר מדירה את רגלי היורשים הטבעיים של המצווה מעיזבונו. במצבים כאלה, ובמקרים אחרים של חלוקה שנתפשת כלא הוגנת על ידי היורשים הטבעיים, אך טבעי הוא שתעלה התנגדות לצוואה – בדרך כלל על רקע אי כשירות משפטית.

כל עוד הכשירות הנפשית אינה פגומה, כומר – המצווה מבין באופן מלא את משמעות והשלכת מעשיו, אין מניעה מעריכה מחדש של הצוואה, ועם זאת, חשוב לפעול על מנת להוכיח את הכשירות המשפטית של המצווה לצד כתיבת הצוואה. לשם כך, יש להשיג חוות דעת רפואית מרופא מוסמך, בדרך כלל פסיכיאטר בעל הכשרה גריאטרית, אשר יקבע כי המצווה כשיר לכתוב את הצוואה והוא צלול בדעתו.

בסמוך לקבלת חוות הדעת הרפואית המורה על כשירות משפטית לעריכת צוואה, יש לערוך את הצוואה – בדרך כלל על ידי עורך דין צוואות וירושות המציע שירות של הגעה לבית המצווה.

לאחר כתיבת הצוואה וחתימתה בידי המצווה, בדרך כלל מומלץ לבקש חוות דעת נוספת מן הרופא, שתעיד על הכשירות הנפשית גם לאחר כתיבת הצוואה.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטים

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: