מהו הדין כאשר יורש נפטר לפני המוריש?

מהו הדין כאשר יורש נפטר לפני המוריש? – זכותו של כל אדם לבחור למי להוריש את נכסיו לאחר מותו, אך העיקרון הבסיסי על פיו חוק הירושה פועל הוא שהירושה תועבר אך ורק לידיו של האדם האחר בהיותו חי. לפעמים, לדאבון הלב, היורש העתידי נפטר לפני מותו של המוריש. מה עושים במקרה מצער מסוג זה?

סעיף 49 לחוק הירושה מתייחס בדיוק למקרים כאלה: "זוכה על פי צוואה שמת לפני המצווה, ולא קבע המצווה אדם אחר שיזכה במקומו – אם בשעת מות המצווה נשארו צאצאים של אותו זוכה, יזכו הם לפי כללי החלוקה שבירושה על פי דין. בכל מקרה אחר, הוראת הצוואה לטובת אותו זוכה מתבטלת".מה בעצם החוק אומר? במקרה שהיורש נפטר לפני מימוש הצוואה, חלוקת הירושה תתבצע בהתאם לאחד משלושת המצבים הבאים:

יורש אחר יורש

המוריש יכול להתכונן מראש למקרה של פטירת היורש המקורי בטרם עת ולקבוע את זהותו של יורש חלופי. מהלך זה נקרא צוואת "יורש אחר יורש". לפי צוואה כזו, היורש החלופי יזכה בכל הרכוש שיישאר לאחר מות היורש הראשון. במלים אחרות, היורש החלופי אותו מגדירה הצוואה יהיה זה שיקבל את הירושה בפועל.

העברת הירושה לצאצאים

במקרה שהיורש נפטר ולא הוצהר על יורש חלופי בצוואה, רכוש הירושה יועבר אל צאצאי היורש. צאצאי היורש המקורי נחשבים על פי חוק כיורשים חלופיים לו ולכן הירושה תעבור אליהם במלואה במקומו ותתחלק ביניהם על פי הדין.

ביטול הצוואה

אם מתברר כי אין שום יורש חלופי לזה שנפטר, כלומר אין לו צאצאים ולא הוגדר יורש חלופי בצוואה עצמה, תוקפה של הצוואה יבוטל. במקרה כזה, הירושה תחולק בין יורשיו החוקיים של המוריש בהתאם לכללים לחלוקת רכושו של אדם שלא הותיר אחריו צוואה.

חשוב לציין כי ישנם מקרים חריגים בהם גם אם ישנו יורש חלופי זמין, הוא עלול להיחשב מבחינה חוקית כ"פסול לרשת". כלומר, בית המשפט קבע שאותו אדם אינו רשאי לקבל את הירושה, לא במלואה ולא בחלקה. הסיבה השכיחה ביותר לכך היא מעורבות הפסול לרשת במותו של המוריש או ניסיון להחשת פטירתו. קרה והיורש החלופי פסול לרשת, הצוואה תבוטל.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרט

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: