מהו נכס שאינו ניתן לחלוקה ומה דינו?

מהו נכס שאינו ניתן לחלוקה ומה דינו? – לעתים קרובות צוואות כוללות רכוש שאינו ניתן לחלוקה בין היורשים, כמו לדוגמה דירת המגורים של הנפטר. רכוש מסוג זה נקרא "נכס שאינו ניתן לחלוקה". באופן טבעי, השאלה המתבקשת היא מה דינם על פי החוק של נכסים מסוג זה. חוק הירושה מציע מספר פתרונות כיצד לפתור את הסוגיה.

ההגדרה של נכס שאינו ניתן לחלוקה על פי סעיף 113 לחוק הירושה מתייחסת או לנכס שבלתי אפשרי לחלק אותו בין היורשים פיזית, או לחלופין נכס שחלוקה שלו תגרום לאובדן שיעור ניכר מערכו, כמו חלקת אדמה שהועברה בירושה וחלוקתה בין היורשים תוריד מערכה הכספי הכולל.

הפתרון הראשון – שיטת המכרז

דרך אחת שהחוק מציע היא מתן האפשרות לכל אחד מהיורשים החוקיים במסגרת הצוואה להגיש הצעה לרכישת הנכס בשלמותו. במקרה שבו יותר מיורש אחד מעוניין לרכוש את הנכס המדובר, יתנהל מעין מכרז בין כל הרוכשים הפוטנציאלים, כאשר בסוף התהליך הנכס יעבור לידיו של היורש אשר הציע את הסכום הגבוה ביותר בתנאי שהצעתו איננה מתחת לשווי הכספי של הנכס בשוק החופשי.

חשוב לציין כי סכום ההצעה המנצחת של היורש שניצח במכרז יתקזז מחלקו הכולל בירושה. במקרה שהסכום שקוזז אינו מספיק לכיסוי ההצעה, היורש ייאלץ להוסיף את החסר מכיסו הפרטי. כל אחד מהיורשים מורשה להגיש את הצעתו לרכישת הנכס המדובר כל עוד לא הונפק צו ירושה רשמי מטעם הרשם לענייני ירושה, שמצהיר על זהות היורשים וחלקם בירושה באופן סופי.

הפתרון השני – מכירת הנכס וחלוקת ההכנסות

אך מה קורה במקרה שבו אף אחד מהיורשים איננו מעוניין לרכוש את הנכס בשלמותו? בסיטואציה כזו, החוק קובע שהנכס יימכר בשוק החופשי לכל המרבה במחיר. לאחר המכירה, הסכום שיתקבל ממכירת הנכס יחולק בין היורשים.

יש לשים לב כי נוהל זה מופעל גם על ידי בית המשפט כאשר אף אחד מהיורשים לא הגיש הצעה לקניית הנכס בפרק הזמן שבין פטירת המצווה לבין הנפקת צו הירושה. לכן, במקרה שאתם שוקלים להגיש הצעה לרכישת נכס שאינו ניתן לחלוקה, מומלץ מאוד להגיע להחלטה בהקדם האפשרי בנושא זה.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פר

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: