מה זה הסכם ממון?

כולכם בוודאי יודעים שהליך בבית המשפט לענייני משפחה יכול להיות תהליך ארוך, יקר ורגשי. חוק דיני משפחה מקנה לבתי המשפט לענייני משפחה סמכות לקבוע כיצד ניתן לטפל בענייני רכוש וכספים עם התמוטטות נישואין או מערכת יחסים דה פקטו. בני אדם רבים רוצים להימנע מתהליך ליטיגציה מאתגר וקשה על ידי התקשרות בהסכם ממון מחייב. ברגע שצדדים מתקשרים בהסכם ממון מחייב מבחינה משפטית, הם מוותרים על זכויותיהם לפנות לבתי המשפט לדיני משפחה לצורך הכרעה בענייני הכספים והרכוש שלהם. טוב תעשו אם פשוט תקראו למן תחילת דברינו ועד לתומם, כי היום נברר הכול אודות – מה זה הסכם ממון?

 

מה זה הסכם ממון – האם הוא מסוגל להגן על עסק?

ונשאלת השאלה – מה זה הסכם ממון והאם הוא מסוגל להגן על עסק? ובכן, הסכם ממון בהחלט יכול להגן על העסק, החברות והנאמנויות שלכם מפני תביעה מהשותף לשעבר שלכם. זה יכול להיות גם כלי חשוב בתכנון עיזבון וירושה והגנה על עושר של דורות שונים במשפחה שלא בהכרח יהיו צד למערכת היחסים. אחד השימושים היעילים ביותר בהסכם ממון הוא מקום שבו מספר אנשים מפעילים עסק ביחד. אם מערכת היחסים של אחד מבעלי העסק מתקלקלת יכולה להיות השפעה משמעותית והרסנית על העסק; יכול להיות שהעסק הוא הנכס היקר ביותר ויש לממן תשלום שמשפיע על האחרים, או אפילו העובדה שהבעלים מוסח על ידי הליכים שנמשכו שנים אחרונות או ביצוע הערכות שווי וניתוחים משפטיים יכולים להשפיע על כל השאר. הסכם ממון יכול לקבוע מה אמור לקרות כך שבן הזוג שאינו בעל עסק יטופל אבל הוא נעשה באופן שמגן על העסק, תזרים המזומנים שלו ובנוי בצורה יעילה במס.


מה זה הסכם ממון?

אז מה זה הסכם ממון ? הסכם ממון שונה מאוד מצווי הסכמה. הסכם ממון מהווה הסכם אזרחי על חלוקת הכספים שלכם, וככאלה אינם מכסים נושאי הורות. במקום זאת, הסכמי ממון מחייבים הם דרך שבה שני אנשים יכולים להסכים באופן רשמי כיצד יחולקו רכושם, הפנסיה, הנכסים האחרים וההתחייבויות שלהם אם תתבצע הפרדה. בעוד שחלק מבני האדם בוחרים לקבל הסכם ממון מחייב לאחר גירושין, הסכמים אלו יכולים להתבצע בכל שלב של מערכת היחסים. כאשר זוגות נכנסים להסכם ממון לפני שהם מתחתנים, זה נקרא לעתים קרובות "טרום אפ". אינכם צריכים להגיש את הסכם הממון המחייב שלכם לאחר עריכתו – אתם רק צריכים לערב את בית המשפט לענייני משפחה אם אתם צריכים אותם כדי לאכוף את התנאים ששניכם הסכמתם להם. הדבר החשוב ביותר שיש לדעת על חתימה על הסכם ממון מחייב הוא שברגע שאתם מתקשרים בחוזה זה, אתם עלולים לסכן את זכותכם שבית משפט לענייני משפחה יקבל החלטות הסותרות את התנאים שציינת בהסכם שלכם.


מה זה הסכם ממון – מתי הסכם ממון נחשב בתור מחייב?

והנה שאלה חשובה – מה זה הסכם ממון? הסכם ממון מחייב נחשב כמחייבים אם –

  1. העתקים של ההצהרות החתומות על ידי שני עורכי הדין מוחלפים בין הצדדים; וההסכם אינו מבוטל או מבוטל על ידי בית המשפט.
  2. ההסכם נחתם על ידי שני הצדדים;
  3. לאחר חתימת ההסכם, כל צד מקבל הצהרה חתומה על ידי עורך הדין שלו המאשרת שהם מקבלים ייעוץ משפטי עצמאי;
  4. לפני חתימת ההסכם, כל צד קיבל ייעוץ משפטי עצמאי לגבי השפעת ההסכם על זכויותיו, כמו גם היתרונות והחסרונות של עריכת ההסכם;

קיימות נסיבות שבהן ניתן לבטל הסכם ממון מחייב על ידי בית המשפט, כמו אלו –

  1. ההסכם נעשה במטרה להביס או להונות נושה;
  2. היו נסיבות של הונאה או כפייה;
  3. מאז כריתת ההסכם, חל שינוי בנסיבות הקשורות לילד אשר יביא למצוקה עבור הילד (או המטפל בו) אם ההסכם לא יבוטל;
  4. חלו שינויים משמעותיים בנסיבות של אחד הצדדים או של שני הצדדים, מה שהופך את ביצוע ההסכם לבלתי מעשי;
  5. צד לא חשף נכסים או מידע רלוונטי להסכם.


מה זה הסכם ממון – האם הוא עשוי להגן על ירושה עתידית?

ובכן, מה זה הסכם ממון? האם הסכם ממון עשוי להגן על ירושה עתידית? התשובה הקצרה היא – כן. אלה שמתחילים מערכת יחסים, במיוחד כשיש עושר משפחתי; סוגיות של ירושות עתידיות פוטנציאליות; משפחות מעורבות; מערכות יחסים שניות; או כאשר יש פער בין הנסיבות הפיננסיות של הצדדים יש לשקול הסכם ממון. גם ברגע שאתם בזוגיות עדיין ניתן להתקשר בהסכם ממון. הסכמי ממון מחייבים המכסים הן מערכות יחסים דה פקטו והן נישואין. אנשים שחיים יחד ורוצים וודאות של הסכם ממון הקובע מה יקרה לנכסיהם אם ייפרדו, עשויים לשקול לערוך הסכם ממון שמכסה הן את מערכת היחסים בפועל והן את מה שיקרה אם יתחתנו.


מה זה הסכם ממון – איך מנסחים אותו?

אז מה זה הסכם ממון ואיך מנסחים אותו? כדאי לדעת שהסכם ממון מחייב צריך להיות מנוסח באופן שיעסוק בחלוקת נכסי מקרקעין, מניות, השקעות, כלי רכב, רכוש המוחזק בנאמנות ומבנים תאגידיים וירושות שקיבלו שני הצדדים. זהו מסמך מורכב שנוסח כדי לכסות תרחישים אפשריים במקרה של פרידה. ייעוץ של עורך דין אינו רק מומלץ, אלא דרישת חובה לתוקף המסמך. הסכם ממון צריך להיערך בקפידה ונכונה ועל ידי עורך דין המתמחה בהם. חברות רבות לא יעשו הסכמים פיננסיים בגלל הסיכון ורמת המומחיות הנדרשת.


מה זה הסכם ממון – מה הן הסגולות שלו?

ועוד שאלה ניכרת – מה זה הסכם ממון – מה הן הסגולות של הסכם ממון? כאשר אתם שוקלים לבחור בדרך של הסכם ממון מחייב לאחר הפרידה, חשוב לדעת אם הסדר מסוג זה יעבוד לטובתכם. סיבות טיפוסיות לכך שאנשים חותמים על הסכם ממון מחייב כוללות את אלו –

  1. הוא שימושי להגנה על נכסים בעת כניסה למערכת יחסים: אמנם מקובל לקבל הסכם ממון מחייב לאחר פרידה או גירושין, אך מסמכים אלה שימושיים גם להגנה על הנכסים שאיתם נכנסים למערכת יחסים. שימוש בהסכם פיננסי מחייב יכול להגן על נכסים שרכשת באמצעות אינטרסים עסקיים או השקעות וירושות עתידיות מפני התמוטטות מערכת יחסים עתידית. חשוב ביותר לקבל ייעוץ משפטי לפני התקשרות בהסכם ממון מחייב.
  2. הוא מחייב באופייו – כפי שהשם מרמז, הסכמים פיננסיים מחייבים הם חוזה בר אכיפה משפטית בינך לבין הצד השני. אמנם אין צורך להגישם לבית המשפט כשהם מוכנים, אך בית המשפט יכול לאכוף אותם אם אחד הצדדים לא יחזיק בסיום ההסכם.
  3. יש לכם את היכולת להגביל את מזונות בן הזוג – בניגוד לצווי הסכמה, הסכמי ממון מחייבים יכולים לכלול הוראות המגבילות את יכולתו של בן הזוג לשעבר לבקש ממך מזונות מבני הזוג בעתיד.
  4. אין הגבלת זמן – אתם יכולים להיכנס להסכם ממון מחייב בכל עת לפני, במהלך או אחרי מערכת היחסים שלכם.


למה לעשות אותו?

למה בכלל להתחייב להסכם ממון? ייתכן שתרצו להתקשר בהסכם ממון מחייב כאשר אתם נכנסים למערכת יחסים רצינית בנסיבות שבהן ככה –

  1. יש לכם ילדים ממערכת יחסים קודמת שצריכים להיות מוגנים כלכלית.
  2. יש לכם יותר כסף, רכוש או נכסים מאשר לשותף שלכם.
  3. אתם מפעילים עסק משפחתי או השקעה שאתם צריכים לשמר.
  4. אתם עשויים, בשלב מאוחר יותר, לצפות להיות זכאים למתנה או לירושה גדולה שברצונכם לשמור.


לסיכום

הסכמי ממון מחייבים חייבים להיות מותאמים במיוחד לנסיבות האישיות שלכם, בהתבסס על תובנה וייעוץ אסטרטגי של עורכי הדין המנסחים ו/או מייעצים להסכם, כמו שתוכלו למצוא רק אצלנו.. אי לכך ובהתאם לזאת, כדאי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שרק אצלנו מתמחים בתחום הסכם ממון.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: