מלחמות ירושה בזמן שההורה בחיים

מלחמות ירושה בזמן שההורה בחיים – ייתכן שנתקלתם במצב דומה מסיפורים של חברים או אפילו בעצמכם: קשיש או קשישה אלמנים ולהם מספר ילדים. אחד או יותר מהאחים חושש/ים שאח אחר יתקרב אל ההורה שנותר בחיים, ינהל את כספו ואת רכושו, יבצע עבורו עבודות מיוחדות בבית המגורים וכדומה – במטרה לזכות בנתח גדול יותר מהירושה. במקרים מסוימים, ההורה הנותר בחיים מוכן למצב זה ומאפשר לאחד או יותר מהאחים גישה לרכוש ולכספים, מה שמעלה את חמתם של אחיו.

במצבים מעין אלו, אותם נהוג לכנות "מלחמת עיזבון בחיים", שכיח מאוד שאחד או יותר מהאחים מעוניינים לפנות לדרך משפטית באמצעות עו"ד צוואות וירושות, כדי למנות אפוטרופוס להורה המבוגר, מתוך מטרה להגן עליו מפני האח/ים שעלולים לנצל אותו.

על אפוטרופסות לרכוש

David-Castillo-Dominici-199x300 ישנם שני סוגי אפוטרופסות – האחד הוא אפוטרופוס לגוף והוא ממונה כשההורה לא מסוגל לקבל בעצמו החלטות, מכיוון שהוא במצב המצריך טיפול רפואי. במקרה זה, מופנית לבית המשפט בקשה למנות אדם קרוב מאוד להורה כדי שיקבל את ההחלטות הרפואיות הנוגעות לו. הסוג השני הוא אפוטרופסות לרכוש – מצב שבו ההורה תשוש ו/או חולה ולא מסוגל להתמודד בעצמו עם הנושאים הרכושיים והכלכליים, או להתנהל פיננסית. זהו מצב נפוץ לצערנו שמוביל למלחמות העיזבון אותן תיארנו כאן.

יש להבדיל בין מצבים שבהם ההורה אכן לא מסוגל לטפל בעניינו הכספיים בעצמו, לבין מצב שבו הוא מאפשר לאחד האחים לעשות זאת מטעמי נוחות. במקרים של מלחמות מעין אלה בין האחים, ניתן לפנות אל בית המשפט וזה יביא את כל הצדדים הקשורים לדיון. לעתים, הוא אף יבקש מהילדים לצאת מהאולם וישוחח עם ההורה באופן פרטני ובלתי אמצעי, כדי להתרשם אם האדם שמולו צלול ומסוגל לנהל את ענייניו הכספיים, וכן אם באפשרותו לענות בצורה ברורה על השאלה מי מילדיו הוא מעדיף בסיוע לו.

במקרה שבית המשפט מבין שההורה שמולו צלול, יכול לקבל החלטות בעצמו ומבין מה מצבו, לא ימונה לו אפוטרופוס. תהיה זו זכותו המלאה של ההורה שאחד או יותר מילדיו יעזור לו בענייניו, כיצד שיחפוץ. לעתים, יבקש בית המשפט תזכיר מפקיד הסעד שישוחח עם ההורה בנינוחות במקום אחר, כדי להגיש דוח לבית המשפט. בכל מקרה, קשה למנות אפוטרופוס במקרה שבו ההורה צלול ומודע להחלטותיו.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: