ניכור הורי – כשהילד אינו מעוניין לקיים קשר עם ההורה שאינו משמורן

תהליך הגירושין הוא תהליך רב רבדי וכואב לכל המשתתפים בו, שיש לו היבטים רגשיים, טכניים, כלכליים, ואחרים. במקרים בהם בהליך הגירושין מעורבים גם ילדים, זה הופך מורכב יותר.במרבית המקרים ישנה פגיעה רגשית, כעסים, תסכולים, קשיים בתקשורת, ואפילו תחושות נקם של בן זוג אחד ביחס לשני או של שניהם, זה בזה. תחושות אלה הן טבעיות, אולם הן עלולות להפוך לבעיה לא פשוטה כאשר הילד או הילדים "לוקחים צד", ומתנכרים לאחד ההורים.

סינדרום הניכור ההורי הינו תופעה פסיכולוגית של אי מוכנות מצד הילד לשמור על קשר בריא ואוהב עם אחד ההורים שלו לאחר שאלה התגרשו. זו תופעה שהיא אופיינית במיוחד כאשר ההורים מסוכסכים והקשר ביניהם אינו טוב – עד כדי כך, שנפוץ לשמוע מהילד טענות בעניין ההורה המנוכר (זה שמתנתקים ממנו) שאינן מתאימות לגילו (כלומר, שברור שהוא שמע אותן נאמרות על ידי אדם בוגר).

חשוב לציין, כי סינדרום הניכור ההורי מתרחש (אמנם במיעוט של המקרים) גם מבלי שההורים מעורבים ביצירתו או בתחזוקת הניכור (למשל על ידי שיתוף הילד בתחושות קשות בקשר להורה השני, תוך עידוד שלו לתמוך בהורה המנכר, לבחור צדדים, או להדגים חוסר מוכנות לשתף פעולה עם ההורה המנוכר). אבל ברוב המכריע של המקרים, מדובר בילד שמוצא את עצמו מתוגמל או מחויב "לבחור צדדים", והוא עושה כן על מנת לעזור להורה, שאותו הוא תופש כקורבן בהליך הפרידה, ולעמוד בצד שלו.
עוד חשוב לומר, כי בתי המשפט אינם רואים בעין יפה אי טיפול בתסמונת הניכור ההורי, לא כל שכן גרימתו או עידודו. כל הורה, גם זה שעובר גיהינום רגשי בתהליך הגירושין שלו – נדרש להפגין דאגה כנה לילד ולעודד אותו לקיים מערכת יחסים עם שני ההורים שלו על פי מיטב היכולת. במקרים בהם ניראה כי ישנו הורה מנכר אשר פועל לטובת, או שאינו פועל דיו נגד התופעה של ניכור הורי מצד ילד אחד או יותר במשפחה כלפי ההורה המנוכר – בסמכות בית המשפט לפעול על מנת להשתדל למגר את התופעה.

ניכור הורי – מה שחשוב לעשות

ראשית נאמר בהקשר של ניכור הורי, כי טובת הילד בתהליך היא מעל הכל, וכי חשוב וראוי לספק לילד סביבה יציבה ואוהבת בתהליך של פרידה, הרב המשפחה הישנה שלו ושינוי מצב משמעותי, אשר ממילא דורש ממנו למצוא לעצמו איזון חדש ולבסס את הדימוי העצמי שלו. מומלץ לעודד את הילד לוותר על הכעסים שיש לו כלפי כל אחד מההורים, להסביר לו כי מי שנפרד הם ההורים ולא הוא, ושהוא נשאר ילד עם שני הורים שאוהבים אותו ודואגים לו – וידאגו לו תמיד. מומלץ לעודד את הקשר של כל ילד עם שני ההורים – גם אם יש כעסים ורצון להרע להורה השני, וזה טבעי – על מנת שהילד לא ישלם מחירים גבוהים על הבחירות שלכם.
מבחינה משפטית, ניתן לבקש הן הפחתה של תשלום המזונות כאשר ההורה המנוכר הוא האב והוא זה המשלם מזונות לאם. עוד, ניתן לתבוע את ההורה המנכר לתשלום קנס בשל עידוד התופעה אצל הילדים.

על רקע של ניכור הורי, ניתן גם לבקש לשקול מחדש את המשמורת והסדרי הראייה, כולל בדיקות מסוגלות הורית והעברת המשמורת להורה המנוכר. זה לא תמיד בטובת הילד, במיוחד כאשר הוא בטוח שההורה המנוכר הוא "הרוע בהתגלמותו" – אבל ייתכן שלאור אי מסוגלות הורית של האם, שבאה לידי ביטוי גם בהסתת הילדים נגד האב – העברת המשמורת תהיה הצעד החכם לטובת שמירה על איכות החיים של הילדים.
אם אתם מתמודדים עם ניכור מצד הילד או הילדים לאחר הליך גירושין, חשוב שתיוועצו עם עורך דין משפחה איכותי ותפעלו לטיפול בתופעה. דעו, כי על חודשים או שנים של ניכור מצד הילד, הוא עלול לשלם בתקופות ארוכות של ייסורי מצפון ואשמה בבגרותו. הקשר של הילד עם כל אחד מהוריו חשוב לו, להתפתחות והתבגרות תקינים, ואם חלילה קשר זה מופרע על ידי ניכור הורי – יש הרבה מה לעשות. קבלו ייעוץ מעורך דין מנוסה ומפסיכולוג טוב – ועזרו לילד לצלוח את הגשר שמולו.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: