סיבות לביטול צוואה

מקובל בהתנגדות לצוואה ואמון שהיכולת הנפשית של הקשיש בזמן ההוצאה לפועל עולה בסימן שאלה, בין אם בגלל שהם סבלו מפגיעה בקוגניציה עקב זקנה או דמנציה, ובין אם בגלל שהמנוח סבל מבעיות או מוגבלויות אחרות של בריאות הנפש. בשל העובדה שנאמנויות הן על פי רוב מורכבות יותר מצוואות, הכשירות הנדרשת לחתום על נאמנות היא לעתים קרובות גדולה מהכשירות הנדרשת לחתום על צוואה. כאשר משתמשים בחוסר יכולת כאחת העילות להתנגדות לצוואה או נאמנות, חשוב לזכור שהמלה שלכם לבדה לא תספיק. בית המשפט ככל הנראה יסתמך על ראיות, כמו לדוגמה – תיעוד רפואי, ועדויות של מומחים רפואיים ואחרים המקורבים למנוח על מנת לקבוע אם המצווה אכן הוא חסר יכולת. אנחנו מאוד ממליצים לכם לקחת כמה דקות הפסקה ממה שאתם עושים, ופשוט לקרוא את המאמר שלפניכם למן ראשיתו ועד לסופו, וכך תוכלו לגלות נדבכים מעניינים על – סיבות לביטול צוואה.

 

סיבות לביטול צוואה
סיבות לביטול צוואה

מה הן סיבות לביטול צוואה משפטיות?

אם לאדם יש את המעמד המשפטי לערער על הצוואה שלכם, כי אז עליו להוכיח שהצוואה אינה תקפה עקב אחת מתוך ארבע סיבות לביטול צוואה שלעיל –

  1. הצוואה נרכשה במרמה – צוואה או נאמנות שנחתמות על ידי מי שחושב שהוא חותם על סוג אחר של מסמך או על מסמך עם הוראות שונות, היא כזו שנרכשת במרמה.
  2. הצוואה אינה שלמה או פגומה – לכל מדינה יש חוקים ספציפיים שמכתיבים כיצד יש לחתום על צוואה או נאמנות, כדי שיהיו תקפים מבחינה משפטית. צוואה שלא פעלה לפי הכללים הללו – שנחתמה ללא מספר עדים מתאים, חסרות חתימות או השמטת טקסט חשוב – יכולה להוות אחת מתוך אותן סיבות לביטול צוואה.
  3. האדם שערך את הצוואה הושפע שלא כדין לחתום על הצוואה – ככל שבני האדם מזדקנים ונחלשים, גם פיסית וגם נפשית, אחרים עשויים להשפיע על החלטות, כולל – כיצד לתכנן את רכושם. ניתן להשפיע השפעה בלתי ראויה על הצעירים והלא כל כך צעירים. השפעה בלתי הוגנת היא יותר מסתם נדנוד או איומים מילוליים. זה חייב להיות כל כך קיצוני עד שזה גורם למצווה להיכנע ולשנות את תכנית העיזבון שלו, כדי להעדיף את המשפיע הלא ראוי.
  4. חוסר יכולת נפשית – היכולת לערוך צוואה פירושה שהאדם מבין (א) את נכסיו, (ב) יחסיו המשפחתיים ו-(ג) את ההשפעה המשפטית של חתימה על צוואה. לכל מדינה יש חוקים שקובעים את הסף שיש להתגבר עליו בשביל להוכיח שלאדם חסר יכולת נפשית מספקת לחתום על צוואה.


האם סיבות לביטול צוואה מתקיימות שיש עדות להשפעה שאיננה הוגנת?

אם המצווה נאלץ לערוך צוואה, היא פסולה. הוכחה לכך פירושה הוכחה שהייתה כפייה, מניפולציה, הונאה או הפחדה מצד מישהו להפעיל לחץ על המוריש להשפיע על תוכן הצוואה לטובתו בעת עריכתה. זה כולל דברים כמו שימוש באיומים, אלימות פיזית ואמירת שקרים. זוהי אחת מכמה סיבות לביטול צוואה, הסיבה המרכזית לערעור על צוואה, אבל כדי להוכיח השפעה בלתי הוגנת, בית המשפט צריך להגיע למסקנה שהמוריש חשב כנראה – זה לא מה שאני רוצה אבל אין לי ברירה.


מה הוא הקשר המשולש של סיבות לביטול צוואה?

הונאה, זיוף והשפעה בלתי הוגנת הם כולם סיבות לביטול צוואה. שלושתם קשורים במידה שכל אחד מהם מתייחס לצורות של חוסר יושר. כמו למשל – הונאה מתרחשת כאשר מישהו מציג מידע חשוב בכוונה בפני המוריש כדי להבטיח רווח כלשהו באמצעות הצוואה. לעומת זאת, זיוף מתרחש כאשר מישהו אחר מלבד המוריש יוצר מסמך או חתימה מזויפים. מבין שלושת הפרקטיקות הלא ישרות המפורטות כאן, השפעה בלתי הוגנת היא הפתוחה והגמישה ביותר, מה שהופך אותה למסלול פופולרי לאתגרי רצון. הביטוי מתייחס פשוט למניפולציה של רצונו החופשי של המוריש לקבל החלטות עצמאיות לגבי אופן ההפצה של הירושה שלו. השפעה בלתי הוגנת כוללת בדרך כלל מישהו הלוחץ על מוריש פגיע לכלול אותו (או מישהו קרוב לו) בצוואה. לרבות – קשיש המסתמך במידה רבה על אחרים לתמיכה בחיי היום יום שלו או בן זוג הסובל ממחלת נפש עלולים להיות חשופים לסוג זה של לחץ או מניפולציה. הטענה כי צוואה אינה תקפה עקב השפעה בלתי הוגנת הולכת פעמים רבות יד ביד עם טיעונים כי למוריש לא הייתה יכולת נפשית לערוך את הצוואה.


האם סיבות לביטול צוואה עשויות להיות כתוצאה מהתעללות בבני גיל הזהב?

מציאות מצערת היא שהתעללות כלכלית בקשישים הולכת לעתים קרובות יד ביד עם השפעה בלתי הוגנת. כאשר יקיריהם מתבגרים, הם עשויים להתחיל לחוות מגבלות נפשיות ופיזיות, מה שהופך אותם לפגיעים להתעללות כאשר אנשים נכנסים לחייהם כדי "לעזור" להם. בעוד שראיות מצביעות על התעללות בקשישים במטרה לשנות את התוכן של צוואה או נאמנות, סביר להניח שניתן יהיה להביא צוואה או תחרות נאמנות כדי לפסול את המסמך. כגון – אם יתברר שהחברה החדשה של מוריש מנעה את התרופות או המזון של המצווה על מנת לאלץ אותו לשנות את צוואתו או את האמון לטובתה, יהיה צורך בהתנגדות לצוואה . אם ההתעללות לכאורה פגעה כלכלית בעיזבון או בנאמנות, לא רק שניתן להחזיר את הנכסים שאבדו מהמתעלל אלא גם פיצויים שניתן להחזיר מהמתעלל. בנוסף לכך, במידה וההתעללות הוכחה בהצלחה, בית המשפט עשוי לעבור לפסול את החלק בצוואה או בנאמנות שממנה את המתעלל כמוטב.


מה הן סיבות לביטול צוואה?

אם אתם מאמינים שצוואה זויפה, או שהחתימה זויפה, או שהתרחשה הונאה אחרת, ייתכן שזו אחת מאותן סיבות לביטול צוואה, עילה לטענה שהצוואה אינה חוקית. למרבה הצער, בדרך כלל קשה מאוד להוכיח הונאה ולעתים קרובות גם מאוד יקר. יכול להיות שצוואה היא חוקית ולגיטימית לחלוטין, אבל למרות שאינכם יכולים לערער עליה, אתם יכולים לערער על הצוואה אם אינכם מרוצים מהוראות מסוימות שנקבעו בה. היעדר הפרשה כספית לתלויים בצוואה – כאשר קטגוריות מסוימות של אנשים מרגישות שלא הספיקו בהתאם לתנאי הצוואה , ניתן להגיש תביעה להפרשה כספית סבירה במסגרת חוק הירושה . תלוי מוגדר כל מי שהמוריש קיים כלכלית (או הייתה לו מחויבות) בזמן מותו. לעתים קרובות, תובעים הם בני זוג בחיים, שותפים, ילדים או אנשים המטופלים כאל קרוב משפחה קרוב, אבל בכל זמן נתון מומלץ לבדוק האם ייתכן שתוכלו לתבוע. לאחרונה, בתי המשפט גילו נכונות רבה יותר לאפשר תביעות, גם כאשר התובע לא נתמך כלכלית על ידי המוריש בעת הפטירה.


לסיכום

בהתחשב בזמן ובהוצאות, ביטול צוואה הוא משהו שתרצו להימנע ממנו בכל מחיר. זה לא רק יסכן את המשאלות הסופיות שלכם, אלא זה גם גורם לעימות מיותר וכואב בין יקיריכם במהלך תקופה מאתגרת כבר מבחינה רגשית. כדי להימנע מתרחישים הרות אסון וכואבים אלה, אל תעשו את זה בעצמכם. אפילו הטעות הקטנה ביותר עלולה להשאיר את רצונותיכם חשופים לעימות על ידי קרוב משפחה או שותף עסקי אומלל. רק עורכי הדין המנוסים שלנו יוכלו לעזור לכם ליצור ולתחזק תכנית שתרתיע תביעות משפטיות. ולכן כדאי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו כי אנחנו מתמחים בתחום סיבות לביטול צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: