עילות התנגדות לצוואה

עדכון צוואה אחרונה חשוב יותר מאי פעם, במיוחד עכשיו. עם זאת, צוואה שנוצרה בצורה גרועה או שאינה מתעדכנת לעתים קרובות עלולה להיות חשופה למחלוקת ולהביא בעקבותיה עילות התנגדות לצוואה. מהי התנגדות לצוואה? זוהי ההתנגדות הפורמלית לתוקף של צוואה (או נאמנות), מכיוון שהיא – איננה משקפת את רצונו של האדם שיצר את הצוואה, או מכיוון שהצוואה אינה עומדת בסטנדרטים משפטיים. יש להימנע מהתנגדות לצוואה בכל מחיר. לא רק שהתנגדות זאת יכולה להרוס את המשאלות הסופיות שלכם, כי אם שהיא גם יכולה לרוקן במהירות את הירושה שלכם ולחולל הרס רגשי על בני המשפחה שנותרו מאחור. אל פחד. עם תכנון נכון, אתם יכולים למנוע את זה. טוב תעשו באם תחליטו לקרוא את המאמר הנ"ל למן ראשית דבריו ועד לתומם, כי בוא נדון על – עילות התנגדות לצוואה.

 

עילות התנגדות לצוואה
עילות התנגדות לצוואה

מה הן עילות התנגדות לצוואה?

ערעור על צוואה הוא בדרך כלל לא קל, מכיוון שבית המשפט נוטה לקיים ברירת מחדל את רצונו הסופי של המוריש כפי שהם מצוינים בצוואתו או בנאמנות העדכנית ביותר. אף על פי כן, אם ניתן להוכיח שהוראות המסמך אינן תקפות על בסיס עילות התנגדות לצוואה מוכרות, רשאי בית המשפט להורות על ביטול הצוואה, הווה אומר – נכסי המצווה יחולקו ליורשיו בהתאם לצוואה של המדינה. חוקי ירושה או למוטבים לפי גרסה תקפה קודמת של המסמך אם המוריש ביצע גרסה כזו. בית המשפט מתיר את עילות התנגדות לצוואה הבאות לערעור על צוואה – השפעה מיותרת. חוסר מקום. התעללות בקשישים. הונאה. זיוף. חוסר ביצוע ראוי. טעות. פסילה. בתתי הסעיפים הבאים נעמיק במשמעות של כל אחת מאותן עילות התנגדות לצוואה וכן באילו ראיות נדרשות כדי להוכיח אותן.


עילות התנגדות לצוואה – מי יכול להתנגד לצוואה?

התנגדות לצוואה נערכת על פי רוב באמצעות בני אדם אשר יכולים להיות בני משפחה, חברים קרובים או שותפים עסקיים המאמינים שהם נושלו בטעות. עם זאת, לא לכל המשפחה או לחברים שלכם יש את היכולת לערער על רצונכם בבית המשפט. הם חייבים להיות בעלי "מעמד" משפטי כדי להגיש תביעה. עמידה פירושה שאדם המעורב בתביעה יושפע אישית מתוצאות התיק.


האם עילות התנגדות לצוואה הן השפעה מיותרת?

חלק מן עילות התנגדות לצוואה היא טענה להשפעה בלתי הוגנת מוגשת כאשר קיימת סברה שמישהו הפעיל לחץ על המוריש לערוך צוואה שהועיל לו. אם אתם סבורים שהמוריש היה תחת השפעה בלתי הוגנת של אדם אחר, יש לפנות לייעוץ בשלב מוקדם. יכול להיות קשה להוכיח והגורמים יכללו האם המנוח היה תלוי באותו אדם בזמן עריכת הצוואה, האם המנוח היה שברירי או חולה ולכן פגיע יותר, האם הצוואה ערכה תיקונים וכללה אדם שלא היה. נקבע בצוואות קודמות. על תובע מוטל נטל ההוכחה להראות שהמוריש נכפה לעשות דיספוזיציה לטובת מוטב מסוים. חייבת להיות הוכחה חיובית של כפייה שגוברת על רצונו של המוריש ולכן הנטל על הטוען שנקבע על ידי בית המשפט הוא גבוה.


"מה הן באופן כללי עילות התנגדות לצוואה?

ישנן מספר עילות התנגדות לצוואה. אך לפני שנחקור אותם במדריך המשפטי הזה, מי יכול להתמודד עם צוואה וכיצד להתמודד עם צוואה, חשוב לזכור שאם אתם חושבים שיש לכם עילות התנגדות לצוואה להגיש תביעה, עליכם לקבל ייעוץ משפטי בהקדם האפשרי ממספר סיבות מרכזיות, כדלקמן –  ביחס לעילות מסוימות לערעור על צוואה, קיימת מגבלת זמן קפדנית של שישה חודשים להגשת תביעה ממועד קבלת מתן הצוואה; ייתכן שיש לכם כמה עילות התנגדות לצוואה להגיש תביעה ולחלקם יש סיכוי גבוה יותר להצליח מאחרים או שקל יותר להוכיח. עורך דין יכול לעזור לך לזהות את אלה; ייתכן שתצטרכו לנקוט בצעדים משפטיים מונעים על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה שלכם. כמו למשל – ייתכן שתזדקקו לעורך דין כדי להגיש בקשה ל'סייג' המונע את חלוקת נכסי העיזבון עד ליישוב הסכסוך. אחת מאותן עילות התנגדות לצוואה – משפטית לא רגשית – אתם לא יכולים לערער על צוואה על סמך רגש גולמי או בגלל שאתם לא אוהבים את אופן חלוקת הנכסים. אתם חייבים להיות בעלי סיבות משפטיות תקפות כדי לערער על צוואה.


האם זה קל להתנגד לצוואה?

בדרך כלל קשה מאוד לערער על צוואה. צוואות נתפסות על ידי בתי המשפט כקולו של מי שכתב את הצוואה. אדם זה ידוע בתור "המוריש" כשהוא בחיים וכמוריש ברגע שהוא נפטר. מכיוון שהמוריש אינו יכול להביע או להבהיר את רצונו לאחר מותם, בתי המשפט מקפידים על נוסח הצוואה. לפני ניהול צוואות נבדקות לעתים קרובות בבית המשפט כדי לוודא שהן ביטויים נכונים ותקפים של כוונת המורישים. בתי משפט אלו מכונים בתי משפט לצוואה. כמעט כל הצוואות עוברות את תהליך הצוואה ללא בעיה. למרות זאת, ישנן מספר סיבות משפטיות שעלולות להיפסל צוואה. ואלו הן האפשרויות של עילות התנגדות לצוואה –  שני אתגרים מוצלחים אולי הם שהמוריש: חסר יכולת, עבר מניפולציה לכתוב את הצוואה בצורה מסוימת . אתגר מוצלח יכול לבטל צוואה באופן חלקי או מלא. אם יבוטל לחלוטין, בתי המשפט יתנהגו כאילו הצוואה מעולם לא הייתה קיימת. לאחר מכן, העיזבון מחולק על פי חוקי המדינה. לעיתים, ניתן להחיות מחדש הוראות מצוואה קודמת כדי להשלים פערים.


האם עילות התנגדות לצוואה יכולות להיות השפעה בלתי הוגנת?

אכן, עילות יכולות להיות השפעה בלתי הוגנת, בעודה מתרחשת כאשר אדם משתמש בעמדת אמון וביטחון לטובתו על ידי השפעה על אדם אחר לעשות משהו שהוא היה רוצה. אחרת לעשות. בהקשר של סכסוכי צוואה ונאמנות, נוצרת השפעה בלתי הוגנת כאשר נעשה שימוש בשכנוע מופרז כדי לשכנע אדם לשנות את תכנית העיזבון שלו. במקרים רבים של השפעה בלתי הוגנת מעורבים ילדים, בני זוג שנותרו בחיים, מטפלים ונאמנים מכיוון שהם עוסקים בדרך כלל ביחסי אמון עם זקנים. לרוב, זה יהיה תלוי במי שמביא את הנאמנות או המתמודד להוכיח שהשפעה בלתי הוגנת מילאה תפקיד בחתימה על הצוואה או הנאמנות. הוכחת השפעה בלתי הוגנת. על מנת לקבוע אם השפעה בלתי הוגנת יכולה הייתה למלא תפקיד ביצירה או בביצוע צוואה או נאמנות, בית המשפט ישקול בדרך כלל את הגורמים הבאים – הפגיעות של הקורבן (למשל, האם הקורבן סבל ממצב שפגע בתפקוד הקוגניטיבי שלו?).  הסמכות לכאורה של המשפיע (למשל, האם המשפיע היה בעמדה של סמכות על המוריש בהיותו מיופה כוח, נאמן או משמר?).  הפעולות והטקטיקות בהן השתמש המשפיע (למשל, האם המשפיע היה מעורב בהכנת הצוואה או האמון החדשים?) הגינות התוצאה (למשל, האם המשפיע הצליח להגדיל באופן משמעותי את הירושה שלו במחיר של צמצום דרסטי של ירושות המוטבים האחרים?.


לסיכום

במאמר זה סקרנו והסברנו את העילות המקובלות לערעור על צוואה. אם יש לכם שאלות או שתרצו עזרה בעניין הצוואה הספציפית שלכם, כדאי שתדברו עם עורכי הדין שלנו ותתמודדו עם עורכי הדין שלנו בהזדמנות המוקדמת ביותר שלכם. אם תחכו זמן רב מדי, אתם עשויים לאבד את זכותכם להגיש ערעור על הצוואה, גם אם העילות לערעור צוואה תקפות. מומלץ שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנחנו מתמחים בתחום עילות התנגדות לצוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: