עילות לביטול צוואה

קיימים מקרים שבהם אדם נפטר והנסיבות סביב השמדת צוואתו אינן ברורות. כיצד מישהו מוכיח אם האדם התכוון לבטל את צוואתו במקום שזאת הייתה טעות או תאונה? ובכן, בתחילה, החוק מניח שאם הצוואה הושמדה פיסית באמצעות הבעלים, כי אז זה נעשה בכוונה. יחד עם זאת, זוהי רק נקודת המוצא ואפשר להפריך אותה באמצעות ראיות המוכיחות אחרת. ראיות אלה צריכות להיות ברורות ומשביעות רצון ולא ספקולטיביות. כפי שאתם יכולים לראות, ביטול הצוואה שלכם באמצעות הרס אינו פשוט כפי שזה עשוי להיראות בהתחלה. הדרך השכיחה ביותר לבטל את הצוואה שלכם וללא ספק הפשוטה ביותר היא לכתוב צוואה חדשה. במאמר זה נעסוק בתחום ממש מעניין, הלא הוא – עילות לביטול צוואה. אנחנו ממש בטוחים שהנושא של עילות לביטול צוואה ממש מסקרן אתכם, אחרת למה הגעתם לפה? ועל כן, טוב תעשו באם תגמרו אומר לקרוא את המאמר הזה למן תחילתו ועד לסיומו.

 

עילות לביטול צוואה
עילות לביטול צוואה

מה הן עילות לביטול צוואה בעת גירושין?

זה תמיד רעיון טוב לעדכן את הצוואה שלכם כאשר הנסיבות האישיות שלכם משתנות, במיוחד עבור משהו משנה חיים כמו למשל – גירושין או פירוק שותפות . כתיבת צוואה חדשה לאחר גירושין, בעקבות שהיו עילות לביטול צוואה מאפשרת לכם את הבאות – לוודא שהעיזבון שלכם מחולק בצורה שאתם רוצים; לוודא שהשותף החדש שלכם מסופק; לוודא שכל הילדים שלכם מסופקים וכמובן שבעי רצון. במידה ולא תעדכנו את הצוואה שלכם לאחר גירושין, ניתן להתייחס לעיזבון שלכם כאילו אין לכם צוואה בכלל. פירוש הדבר שהוא כפוף לכללים של אינטרסנטיות, שנכנסים לתוקף כאשר אין צוואה. ייתכן שהכללים האלה לא משקפים את הרצונות שלכם ויכולים לגרום לכך שיקיריכם אינם מסופקים בדרך שהייתם רוצים. כתיבת צוואה חדשה עשויה גם לסייע במניעת הגשת תביעות פוטנציאליות נגד העיזבון שלכם במסגרת חוק הירושה. בן זוג לשעבר יכול, במקרים מסוימים, להגיש תביעה להפרשה כספית, אבל קיום צוואה מעודכנת יכולה לסייע בתכנון מראש על מנת לנסות ולמנוע הצלחה בתביעה של עילות לביטול צוואה.


מה המובן של עילות לביטול צוואה?

הנה המובן של עילות לביטול צוואה  – ביטול צוואה מתרחש כאשר אתם רוצים שלא תהיה לצוואה הנוכחית השפעה משפטית. ברוב המקרים כאשר בני אדם רוצים לשנות את צוואתם, צוואתם הישנה מבוטלת במפורש על ידי הצוואה החדשה שתופסת את מקומה. אתם בטח חושבים – "למה אנחנו צריכים לבטל את הצוואה שלנו, האם אנחנו לא יכולים פשוט לשנות אותה ולפתוח את השינוי?" אילו רק כל המסמכים בתחום המשפטי היו כל כך קלים. פרשנות הצוואות עוררה עוגמת נפש ובעיות עבור בני משפחה של עריכת צוואה. במיוחד, אי עריכת צוואה נכונה עלולה להוביל לבעיות פרשנות, במיוחד כאשר צוואות קודמות אינן מבוטלות. ביטול צוואה משמעו שהצוואה אינה תקפה יותר ואינה מקיימת את כוונותיו של עורך הצוואה. לכן, חשוב מאוד להכיר בנסיבות שבהן צוואה מבוטלת שכן היא נשענת במידה רבה על כוונות עורכי הצוואה.


מה רצוי לדעת על עילות לביטול צוואה?

באופן מסורתי, מי שרצה לשנות צוואה היה מוסיף לה מסמך שנקרא קודציל. זה יכלול הוראות חדשות או תיקונים להוראות קיימות. יחד עם זאת, הוספת מסמך נפרד זה כבר אינה הכרחית וכנראה שאינה שווה את המאמץ. קודיצילים כפופים לאותן דרישות כמו צוואות כדי להבטיח את תקפותן, כמו למשל – חתימות ועדים. בדרך כלל הם עלולים לגרום לבלבול ומחלוקות לאחר מותו של המוריש. מסמך נוסף עשוי להיראות כמו תוספת לאנשים מסוימים וכמו תחליף לאחרים. כדי להימנע מבעיות אלו, עליכם פשוט לערוך צוואה חדשה. זה יצטרך לעמוד באותן דרישות כמו הצוואה הקיימת שלכם, אך זה לא צריך לדרוש יותר זמן או כסף מאשר יצירת קודציל. הצוואה החדשה שלכם צריכה לספק שהיא מבטלת את כל הצוואות הקודמות שעשיתם. זה אמור להספיק כדי לקבוע שזו הצוואה התקפה שלכם.


מה הינן עילות לביטול צוואה?

אם יש לכם צוואה או מתכננים לערוך צוואה, עליכם לדעת גם את מספר הדרכים שבהן ניתן לבטל אותה ומה הינן עילות לביטול צוואה.  בדרך כלל, נישואין, גירושין ותינוק חדש או בן משפחה, עשויים לשנות את האופן שבו אתם רוצים לחלק את העיזבון שלכם. במקרים אלו, ייתכן שתרצו לבטל את צוואתכם. נשאלת השאלה – מתי ניתן לבטל צוואה?  חלק מהותי בקיום צוואה הוא להבין מתי ניתן לבטל אותה. אירועי חיים שבהם אתם יכולים לשקול לבטל את הצוואה שלכם כוללים את אלו –

  1. שינויים במצב המשפחתי שלכם.
  2. לידה או מוות של קרובי משפחה.
  3. רכישת חובות בהיקפים גדולים.
  4. רכישת נכס, או נכסים חדשים.
  5. רכישת כמויות גדולות של כסף.


מה הן הדרכים למימוש העילות?

הדרך הנפוצה ביותר לשנות את הצוואה היא עריכת צוואה משלימה. זה ידוע בתור קודציל . יש לחתום ולהעיד על קודציל באותו אופן כמו צוואה. קודציל יכול להשתנות או להוסיף לצוואה והוא מטופל מבחינה משפטית כחלק מהצוואה. ניתן לשנות את הצוואה גם על ידי כתיבת השינויים על הצוואה או על ידי תיאור השינויים בהערה הכתובה על הצוואה. אתם יכולים גם לבטל את הצוואה שלכם, או חלק מהצוואה שלכם, על ידי – השמדת הצוואה, או חלק ממנה, מתוך כוונה לבטלה. עריכת צוואה חדשה תקפה (עדיף לכלול בצוואה החדשה סעיף הקובע שכל צוואה קודמת מבוטלת). כתיבת מסמך המעיד על כוונתכם לבטל את הצוואה במלואה או בחלקה והעיד על מסמך זה באותו אופן כמו צוואה. להתחתן או להיכנס לאיחוד אזרחי .


אימתי יש לבדוק את הצוואה כהמשך לעילות לביטול צוואה?

מומלץ לבדוק את הצוואה שלכם באופן קבוע. כמו כן, עליכם לעיין בצוואה שלכם אם יש שינויים בחוק המשפיעים על צוואות או אם הנסיבות שלך משתנות; לדוגמה, אם אתם מתחתנים, נפרדים, מתגרשים או נכנסים לאיחוד אזרחי או מערכת יחסים דה פקטו , או לחלופין אם מישהו ששמו מופיע בצוואה שלכם נפטר.


כיצד באות לידי ביטוי עילות לביטול צוואה?

במצבים מסוימים, ייתכן שתרצו להיפטר מצוואה קיימת אבל ייתכן שלא תהיו מוכנים לכתוב צוואה חדשה. יש בני אדם שהורסים את הרצון הנוכחי שלהם מתוך אמונה שזה הופך אותו לפסול, אבל ייתכן שהאסטרטגיה הזו לא תעבוד. אם יש עותקים נוספים מעבר לאלה שהרסתם, בית משפט לצוואה בכמה מדינות עשוי למצוא עותקים אלה תקפים, בהתאם למצב. יחד עם זאת, רוב בתי המשפט לצוואה מניחים שמוריש השמיד בכוונה צוואה אם ​​היא חסרה. מי שרוצה לטעון שיש לכבד עותק של אותה צוואה, יצטרך להמציא ראיות כדי להפריך את ההנחה הזו.


לסיכום

צוואה היא אחד המסמכים המשפטיים החשובים ביותר שתחתמו אי פעם. תמיד יש לשקול היטב ולחשוב היטב על מנת להבטיח שרצונותיך ברורים לגבי האופן שבו אתם רוצים שהרכוש שלכם יחולק לאחר מותכם.. ולכן, מומלץ שתצרו קשר כבר היום עם צוות עורכי הדין שלנו כי אנחנו מתמחים בתחום של עילות לביטול צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: