פסילת צוואה נוטריונית

על פי חוק הירושה, סעיף 22 נאמר כי – צוואה בפני רשות תיעשה באמצעות המוריש באמירת דברי הצוואה בעל-פה בפני שופט, רשם של בית משפט או רשם לענייני ירושה, או בפני חבר של בית דין דתי, כמשמעותו בסעיף 155, או לחלופין בהגשת דברי הצוואה בכתב, באמצעות המצווה עצמו, לידי שופט או רשם של בית משפט, רשם לענייני ירושה או חבר בית דין דתי כאמור. הווה אומר – צוואה נוטריונית היא צוואה אשר נעשית בפני רשות, כמו למשל – נוטריון, שופט, הרשם לענייני ירושה או בית דין דתי. את הצוואה אפשר לומר בפניהם בעל פה והם רושמים את הדברים, או שהמוריש מגיש את המסמך הכתוב, והרשות מעידה שהמצווה הצהיר בפניה שזוהי צוואתו. אישור הצוואה באמצעות הסמכות מהווה אישור לכך שהמצווה מודע לכך שזוהי צוואתו, מבין את ההשלכות של הצוואה ומודע לדברים הכתובים בה. ממש כדאי לכם להקפיד לקרוא ברצף את המאמר שלפניכם, כי בו נתקוף מכל הכיוונים את ההיבט של – פסילת צוואה נוטריונית.

 

פסילת צוואה נוטריונית
פסילת צוואה נוטריונית

האם פסילת צוואה נוטריונית יותר קשה מפסילת צוואה רגילה?

קשה יותר לעשות פסילת צוואה נוטריונית מאשר לפסול צוואה אחרת, וזאת משום שכבר יש אישור נוטריון שהצוואה נערכה מרצונו של המצווה. יחד עם זאת, אפשר לבחור בדרך של פסילת צוואה נוטריונית באם יוכח שלא היה זה רצונו האמתי של המוריש, כמו למשל – שהצוואה נעשתה תחת לחץ, איום או הטעיה. כן ניתן לבצע פסילת צוואה נוטריונית באם נפל פגם מהותי ובסיסי בדרך עריכתה. כמו למשל – אם הצוואה לא הובאה לרשות על ידי המצווה, אלא על ידי אדם אחר, והמצווה לא הצהיר שזאת צוואתו.


פסילת צוואה נוטריונית – ממה צריך להיזהר?

הכלל המשפטי הבסיסי קובע כי צוואה שמתקיימת בה כל הדרישות הצורניות על פי הדין, עומדת לה חזקת כשרותה. הנטל להוכיח כי צוואה פגומה, מכל סיבה שהיא  מוטל על המתנגד לקיומה. בעניין זה נכתבו מספר לא מועט של פסקי דין וספרים. אף במידה והיו פגמים בצוואה, עדיין חוק הירושה מקנה לבית המשפט  סמכות לקיים את הצוואה. המבחן הוא בשאלה האם המנוח היה כשיר והאם הצוואה מקיימת את רצונו. על פי סעיף 25 (א) לחוק הירושה שנחקק בשנת – 1965 נקבע כי – "התקיימו מרכיבי היסוד בצוואה, ולא היה לבית המשפט ספק כי היא משקפת את רצונו החופשי והאמתי של המצווה, רשאי הוא בהחלטה מנומקת לקיימה, אף אם נפל פגם בפרט מן הפרטים או בהליך מן ההליכים המפורטים בסעיף 19, 20, 22, או 23 או בכשרות העדים או בהעדר פרטים מן ההליכים כאמור".


מה עשוי להביא לכדי פסילת צוואה נוטריונית?

פסילת צוואה נוטריונית היא משימה די קשה באופן יחסי לסוגי הצוואות האחרות, וזאת משום שצוואה נוטריונית אושרה בפני רשות מוסמכת שמעניקה סמכות וכשרות לצוואה. לפיכך, קיימים תרחישים אשר בהם אפשר לערער ואף להביא לידי פסילה, ואלו הם לפניכם –  פסילת צוואה נוטריונית בגין אי כשירות לצוות – אדם שאיננו בעל שיקול דעת עצמאי, משמע – הוא לוקה בנפשו, הוזה, דמנטי וכיוצא בזה, מוגדר כאדם אשר אינו כשיר לצוות וממילא צוואתו בטלה. במקרים אלו על המערער להוכיח את אי כשירות דעתו של המוריש, ולהסביר באופן משכנע מדוע הרשות אשר אישרה את הצוואה לא הבחינה באי כשירותו של המצווה. פסילת צוואה נוטריונית בגין השפעה בלתי הוגנת – באם ניתן להוכיח כי המוריש כתב את צוואתו תחת לחץ חיצוני כלשהו דינה של הצוואה להיפסל. בין המקרים הכי שכיחים להשפעה בלתי הוגנת ניתן למנות למשל – איומים על המצווה, יצירת מערכת יחסים תלותית, יצירת מיצג שווא וכיוצא בכך. פסילה בגין הוראות אשר אינן ברורות – צוואה אשר הוראותיה אינן ברורות עלולה להיפסל. כמובן שהדבר תלוי בגורמים רבים, ועשוי להשתנות בהתאם לרמת הערפול של הדברים הרשומים בצוואה. פסילת צוואה נוטריונית בגין תוכן בלתי חוקי – באם צוואה מכילה הוראות בלתי חוקיות או בלתי מוסריות ניתן לפסול את הצוואה. יש לשים לב כי הוראות לא הגיוניות או לא מוסכמות בעיני השופט אינן עילה לפסילת צוואה, אלא רק הוראות בלתי מוסריות או בלתי חוקיות עלולות להביא ל כדי פסילת צוואה נוטריונית.


כיצד מתמודדים עם פסילת צוואה נוטריונית פגומה?

אם נפל בצוואה פגם צורני, אין פגם זה מבטל את הצוואה, אבל גורם להיפוך הנטל הראייתי. בנוסף לכך, על פי דברי יודעי דבר – הלכה פסוקה וקבועה היא, כשלפנינו צוואה שעל פניה נתמלאו בה כל הדרישות הצורניות, חזקה שהיא תקפה, ועל הטוען לפסלות שלה – הראייה. ואולם אם הצוואה פגומה בפגם זה או אחר, חובת הראייה מתהפכת, ועל הטוען לקיומה, נטל ההוכחה שאומנם לפנינו צוואה שאין ספק באמתותה, כולל החובה להוכיח את צלילות דעתו של המצווה, ושלא הופעלה על המצווה השפעה בלתי הוגנת וכולי.


פגמים בדבר השפעה שאיננה הוגנת

ואלו הם הפגמים אשר יביאו לכדי פסילת צוואה נוטריונית בעקבות הטענה בדבר השפעה בלתי הוגנת – על פי הוראות סעיף 30 לחוק הירושה אשר נחקק בשנת -1965 נקבע – "הוראות צוואה שנעשתה מחמת אונס, איום, השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית – בטלה". הכלל המשפטי קובע, כי לכאורה – "אין פסול בניסיון להשפיע על אדם שיכתוב צוואה לטובתו או לטובת אחר, מה שפסול הוא השפעה בלתי הוגנת". הכלל המשפטי קובע, כי נטל ההוכחה לעניין ההשפעה הבלתי הוגנת, מוטל על הטוען להשפעה כזו . אם בית המשפט קובע כי נפל פגם צורני בצוואה, עקב כך נוצר "היפוך הנטל הראייתי" ועול ההוכחה בדבר העדר השפעה בלתי הוגנת, מוטל דווקא על שכם התובעת. מעדותו של הנוטריון שערך את הצוואה, לשם המחשה – יש אישורים שהמנוח היה מוגבל בניידותו, ומרותק לכיסא גלגלים המומחה השיב בחקירתו הנגדית על חוות דעתו, כי המנוח לא היה מסוגל לנהל את עניין זה.     מעדותה של התובעת עלה, כי המנוח היה כה בלתי עצמאי, עד כדי כך שהיא החזיקה למנוח את הטלפון, כדי שיוכל לדבר, והיא גם חייגה עבורו את מספר הטלפון. המסקנה העולה מן המקובץ, המנוח היה בלתי עצמאי, מן הבחינה הפיזית, וגם מנטלית, כפי שנקבע בחוות דעת המומחה.


לסיכום

כדאי שתתייעצו עם עורכי דין נוטריונים כמונו עוד לפני שתחתמו על מסמכים ותהפכו את הצוואה לכדי מסמך מחייב. התייעצות אתנו עשויה למנוע המון עוגמת נפש בטווח הארוך. המטרה הינה להסביר למצווה את כל ההיתכנויות שעומדות בפניו, למנוע חילוקי דעות בין בני זוג, חברים או שותפים עסקיים, ולבצע הכנה מדויקת של ההוראות, וכיוצא בזאת, לכן כדאי שתפנו אלינו, לשיחה עם צוות עורכי הדין שלנו משום שרק אצלנו מתמחים בתחום פסילת צוואה נוטריונית.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: