פתיחת תיק יישוב סכסוך

לאבד אדם אהוב זה אף פעם לא קל, וסכסוך ירושה יכול להלחיץ ​​עוד יותר ולעתים קרובות לגרום לקרע ביחסים במשפחה. סכסוך יכול להוביל להליכים של זמן רב בבית המשפט. ברם, ישנן שיטות אחרות שניתן להשתמש בהן כדי לפתור את הבעיה. אנו בוחנים את הסיבות השכיחות לסכסוכי ירושה, את הסיבות התקפות לערעור על צוואה או כאשר מבצעים – פתיחת תיק יישוב סכסוך, ואת היתרונות הרבים של יישוב סכסוכים באמצעות יישוב סכסוכים חלופי. כמו כן, אנחנו בוחנים מתי ייתכן שיהיה צורך להגיש את הנושא לבית המשפט. נחקור כמה שאלות נפוצות הקשורות לסכסוכי ירושה או לשם – פתיחת תיק יישוב סכסוך, אז פשוט תקראו למן ההתחלה ועד לסיום.

 

פתיחת תיק יישוב סכסוך
פתיחת תיק יישוב סכסוך

פתיחת תיק יישוב סכסוך – על מה ולמה?

במותו של קרוב משפחה יכול להיווצר מחלוקת אם אחד מבני המשפחה נותר מחוץ לצוואה ואחרים יורשים. במקרה של פטירת הורה יכולה להיווצר מחלוקת אם אח אחד או יותר מועדפים על פני האחרים. מחלוקת עלולה להתרחש גם כאשר כל ילדיו של הנפטר הם הנדיבים ואח אחד או יותר יורש יותר מאחרים. אחים לא מקבלים טובת הנאה שווה מהעיזבון היא עילה נפוצה למחלוקת. ואז נוצר הצורך של פתיחת תיק יישוב סכסוך. אם המנוח נפטר ללא צוואה משמע – לא נערכה צוואה, חלים דיני הירושה, בן הזוג של הנפטר יירש אוטומטית, או אם אין בן זוג, כל הילדים יירשו באופן שווה. יכול להיות שיש קרוב משפחה שסייע או היה מקורב למנוח שאינו נהנה מהעיזבון שסבור שהמנוח היה הופך אותם למוטב לו ערכו צוואה. הדינמיקה המשפחתית משתנה הרבה יותר מאשר בעבר. נישואים שניים, ילדים חורגים וגורמים אחרים עלולים להוביל למחלוקות בין המשפחה הראשונה של הנפטר למשפחתו שלאחר מכן. שינויים בדינמיקה המשפחתית הם גורם שכיח לסכסוכי ירושה. קרובי משפחה נושרים ומתנכרים, לאחר שנכתבה צוואה. הדבר עלול לגרום למחלוקות בין מי שקיבל ירושה לבין מי שמרגיש שהיה צריך לרשת אם המנוח לא עדכן את צוואתו מה שיגרום למצב של פתיחת תיק יישוב סכסוך.


"מדוע נוקטים בדרך של פתיחת תיק יישוב סכסוך?

ישנן מספר סיבות לכך שאנשים עשויים לערער על צוואה ולבחור באופציה של פתיחת תיק יישוב סכסוך; כל האתגרים חייבים להיות בעלי בסיס משפטי תקף כדי לערער על צוואה בבית המשפט. אפשר לערער על צוואה בטענה שלמנוח לא הייתה היכולת הנפשית הנדרשת לעריכת צוואה, בשל מחלת נפש או מחלה נוירולוגית מתקדמת כגון דמנציה. זו סיבה לערער על הצוואה. עם זאת, יש להמציא ולאמת ראיות רפואיות טובות כדי לתמוך באתגר. סיבה נוספת המבוססת על יכולתו הנפשית של המנוח עשויה להיות שהם לא הבינו את תוכן הצוואה וכי הם הסכימו למשהו שאת השלכותיו לא תפסו עד תום. זה יכול להיות המקרה אם המנוח היה מבוגר מאוד או דיבר בשפה שונה מהשפה בה נכתבה הצוואה. אחת הסיבות המובילות לערעור על צוואה ולרצון לפתוח פתיחת תיק יישוב סכסוך היא הטענה כי המנוח היה נתון להשפעה בלתי הוגנת של אדם או אנשים אחרים. למשל, אם הופעל לחץ על המנוח להשאיר את כספו לאדם באמצעות כפייה. לרוב זה נעשה על ידי מטפל או בן זוג חדש יחסית. במקרים מסוימים, עלול להתעורר חשד לזיוף או שהתרחשה הונאה, ובמקרה זה יכול צד אחד להאשים את האחר בזיוף או בדיה של רצונו של המנוח. סיבה נוספת שניתן לערער על צוואה ולבחור באופציה של פתיחת תיק יישוב סכסוך היא כאשר יש צורך בתיקון, כאשר בצוואה יש טעות סופר שיש לתקן על מנת שיוכלו לבצע את העיזבונות שאותם התכוון המנוח.


מתי יש צורך בייצוג עורך דין בעת פתיחת תיק יישוב סכסוך?

אם מיציתם את כל השיטות האחרות כדי להגיע לפתרון המחלוקת, ייתכן שיהיה צורך בהתדיינות משפטית. אם הנושא יגיע לבית המשפט, ואז יש לבחור באפשרות של פתיחת תיק יישוב סכסוך . יהיה עליכם להדריך עורך דין ולאסוף ראיות לתביעתכם או להגנתכם. במועד שנקבע, עורך הדין שלכם יציג את תביעתכם וייתכן שתקראו להעיד. השופט ישמע את הראיות משני הצדדים ותתקבל החלטה על ידי השופט באשר לתקפותה וחוקיותה של התביעה. ההחלטה תהיה מחייבת מבחינה משפטית.


מה הם הגורמים הכי שכיחים שבעקבותיהם מתבצעת פתיחת תיק יישוב סכסוך?

סכסוכי ירושה רכוש כרוכים לעתים קרובות בסוגיות ארוכות שנים בין בני משפחה המגיעים לראש, יחד עם סוגיות משפטיות, מה שמוביל בהכרח לפעולה של פתיחת תיק יישוב סכסוך. הגורמים השכיחים ביותר לסכסוכי ירושה רכוש הינם כדלקמן –

  1. אם קרוב משפחה נפטר ולא השאיר צוואה – "צוואה למות" פירושה שלא נערכה צוואה על ידי המנוח או שאין צוואה תקפה. לעתים קרובות, אם קרוב משפחה נפטר במפתיע מבלי להשאיר צוואה, משפחות מוצאות את עצמן במחלוקות לגבי מי צריך לרשת את עזבונו של המנוח כולל נכס או נכסים.
  2. הישארות מחוץ לצוואה או חילוקי דעות לגבי צוואה  –  ניתן לחלוק על תוקף משאלותיו האחרונות של הנפטר גם ממגוון סיבות. אלה כוללים חוסר יכולת נפשית בעת עריכת הצוואה, השפעה בלתי הוגנת מצד צד מסוים, או טעויות באופן עריכת המסמך או ביצועו. מחלוקות אלו מתרחשות לעתים קרובות כאשר קרוב משפחה נותר מחוץ לצוואה, ואתגרים משפטיים מתעוררים במסגרת חוק הירושה. סעיף חקיקה זה גם קובע ליחידים מסוימים לפנות לבית המשפט בבקשה להכללה בצוואה. ישנן סיבות מסוימות המותרות לאתגר כזה, כמו למשל – אדם תלוי כלכלית במנוח או לפעמים הבנה מרומזת שהמנוח התכוון להפוך אדם למוטב, מאושרת בפני עדים.
  3. אחים בסכסוך על הזכויות או מי הבעלים של הנכסים בנכס – מקובל שאח אחד מאמין שחסרו לו שינויים בצוואה או באמון. לדוגמה, אח שבילה זמן רב בטיפול בהורה מזדקן והשתמש בכספים שלו כדי לטפל בהם עשוי להאמין שהם צריכים לקבל יותר מעיזבון הוריו מאשר הצד השני.
  4. חילוקי דעות בנוגע למכירת נכסים שעברו בירושה – חילוקי דעות לגבי מכירת נכס מתרחשים בדרך כלל בין אחים שיש להם רצונות שונים לעתיד הנכס. אם קיים פער כלכלי בין היורשים לעיזבון, עלול להיווצר מתח בין הצד העשיר שאולי יוכל להחזיק בנכס לבין הצד הפחות מיוחס המעוניין למכור בשל הצורך הכלכלי שלהם.


איך מתמודדים עם סכסוך ירושה על רכוש?

אם תתעורר מחלוקת, היכולת לפתור את העניין בדרכים ידידותיות היא בדרך כלל התוצאה הטובה ביותר. עם זאת, אם הגעתם לנקודה שבה זה כבר לא אפשרי, זה הזמן לפנות לייעוץ משפטי ולפתוח בהליך של פתיחת תיק יישוב סכסוך. שימוש בגישור בסכסוך על רכוש שעבר בירושה – סכסוכי ירושה משפחתיים רבים ניתנים לפתרון באמצעות גישור. תהליך זה הינו הליך "ללא משוא פנים" המספק פורום להבאת פתרון סכסוך במשא ומתן. זה כרוך במינוי צד שלישי ניטרלי בלתי משוחד כמתווך. מגשר לא מקבל החלטה אלא פשוט מקל על ההזדמנות לדיון סביר שבו כל הצדדים יכולים להעלות את דעותיהם ואת הסיבות לאתגר. יש לקוות שהדיונים יובילו להסכמה. מקובל שעורך הדין שלך מגיע לדיונים. גישור יכול לעזור לחסוך הליכים יקרים בבית המשפט וכן נזק בלתי הפיך ליחסי המשפחה. הגישור הוא תהליך התנדבותי, ולכן כל המעורבים בתהליך חייבים להיות נכונים להתכנס ולפעול להשגת פשרה. התוצאה תהיה בדרך כלל בצורה של הצעה מצד אחד שהצד השני רואה כמקובלת. אם אתה צד שמציע הצעה, עליך להסביר את הרציונל למגשר, כולל הערך. הנתון הסופי יהיה בדרך כלל בגבולות הפתרון הטוב והרע ביותר של זה שצד מבקש.


לסיכום

עורכי הדין המומחים שלנו לענייני פתיחת תיק יישוב סכסוך מבינים שמחלוקות מסוג זה עלולות לגרום לדאגה רבה ולעוגמת נפש בתקופה שהיא כבר תקופה קשה. אנחנו עובדים במהירות וביעילות כדי לפתור את המחלוקת שלכם, תוך כדי צמצום ההפרעה עבורכם ועבור בני המשפחה שלכם. המומחים שלנו מנוסים בטיפול בכל סוגי סכסוכי העיזבון והצוואה ופעלו בשם נאמנים, נציגים אישיים, מוטבים ואנשים המאתגרים את חלוקת העיזבון. אנו מסורים לטובתכם ונהיה אתכם לאורך כל הדרך. משום זאת, רצוי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו כי אנחנו מתמחים בתחום פתיחת תיק יישוב סכסוך.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: