צוואה לא שוויונית

חלוקת הירושה שלכם בין צאצאים יכולה להיות עסק מסובך. אתם זוכרים מה קרה למלך ליר של שייקספיר? ברם, אי קיום צוואה הוא שיא חוסר האחריות. יש להתמודד עם המשימה. ישנם מצבים רבים שבהם האפשרות המתבקשת – חלוקת נכסים שווה בין ילדים – היא הבחירה הנכונה. עם זאת, במשפחות מסוימות, מתן ירושה זהה לכל ילד עשוי להיות לא הגיוני. כפי שמציינים עורכי דין לתכנון עיזבון, יש הבדל בין השארת ירושה שווה, שבה כל ילד מקבל את אותו הסכום, לבין צוואה לא שוויונית, שבה כל ילד מקבל מה שהוגן, בהתחשב בנסיבותיו. אז מתי הגיוני להשאיר לכל אחד מילדיכם את אותה ירושה, ומתי סידור אחר הגיוני יותר? וכיצד כל בחירה עשויה להשפיע על ההרמוניה בין האחים והאם רצונותיכם מתממשים כפי שהתכוונתם? תמשיכו לקרוא וכבר תבינו הכול.

 

צוואה לא שוויונית
צוואה לא שוויונית

מה כדאי שתדעו על צוואה לא שוויונית?

אם אתם המוטבים במסגרת צוואה ואתם סבורים שהייתה צוואה לא שוויונית או לא הוגנות של הצוואה, אז אתם יכולים לנקוט בפעולה לתיקון החלוקה. אם נותרתם מחוץ לצוואה כליל, אזי תוכלו גם לנקוט בפעולה לקבלת חלוקה שוויונית והוגנת מעיזבון המוריש. סוגים אלה של פעולות נופלות תחת 'תביעות הפרשה משפחתית' ויכולות להתבצע אם נותרתם מחוץ לצוואה לחלוטין, או לחלופין אם אתם סבורים שהירושה שלכם על פי הצוואה אינה שוויונית ובלתי הוגנת. יש מגבלות זמן קפדניות בערעור על צוואה ועליכם לנקוט בפעולה בהקדם האפשרי. ככל שתעכבו יותר את פנייתכם לייעוץ משפטי, כך גדל הסיכוי שהנכסים בעיזבון המנוח יחולקו מה שמוסיף לחץ נוסף בהשבה שכן נכסים אלו יצטרכו להיות מושבים. על פי החקיקה, על מנת להגיש תביעה לפרנסה משפחתית עליכם להיות תחילה זכאים. הזכאים כוללים את אלו – בן זוג של המנוחים בעת פטירתם; שותף בפועל של המנוחים בעת פטירתם; ילד של המנוח; בן זוג לשעבר של המנוח; מי שהיה תלוי לחלוטין או חלקי במנוח והיה נכד של המנוח או בן בית של המנוח; אדם שחי עם המנוח בקשר אישי קרוב בעת פטירתו.


צוואה לא שוויונית – באיזה מצבים יש להקצות חלוקת צוואה שווה?

אם יש שלושה ילדים, חלוקה שווה משמעה כמובן שכל אחד יקבל שליש מהעיזבון הנותר לאחר ששני ההורים נפטרו. זה הגיוני שכל ילד יקבל את אותה ירושה כאשר לכל ילד יש צרכים דומים וממוקם באופן דומה בחיים, כל ילד קיבל בעבר תמיכה דומה מהוריו, וכל ילד מסוגל ואחראי נפשית ורגשית. כמו למשל – אם כל ילדיכם סיימו מכללה ואינם סומכים עוד עליכם לסיוע כספי, אם לאף ילד אין נכות או מחלה קשה, ואם כולם הוכיחו שהם אחראים בכסף, זה הגיוני לחלק את הנכסים שלכם באופן שווה ביניהם. אם ילד אחד תמיד אהב את הבית שלכם ועדיין גר בקרבת מקום, זה יכול להיות הגיוני להוריש לו או לה. ילד אחר, שגר במקום אחר, יכול לרשת את בית החוף. כל הבדל בשווי הנכסים יכול להתבצע במזומן או בנכסים אחרים.  יש גם סיבות פחות נעימות להשאיר צוואה לא שוויונית, גם אם אתם מרגישים שאחד או יותר מילדיכם לא ראויים לכך, פעולה זו יכולה לסייע במניעת עלויות הסכסוך, הן הרגשיות והן הכלכליות. רק מנקודת מבט של ליטיגציה, הדרך הטובה ביותר להחליט היא לשקול את הסבירות שילד יגרור עיזבון דרך ליטיגציה. תביעה משפטית "מתנקזת כלכלית ורגשית למשפחתכם ולעיזבון שלכם, ותגרום לחלק מהנכסים שלכם להגיע למקום אחר ממה שקיוויתם – לכיסם של עורכי הדין. אם הצוואה שלכם תעורער לאחר שתמותו, חלק מהנכסים שלכם ייכנסו לכיסם של עורכי הדין במקום ליורשים שלכם.


באיזה מצבים עדיפה צוואה לא שוויונית?

להשאיר לכל ילד חתיכה שווה מהעוגה לא תמיד מרגיש נכון. אולי אחד מהצאצאים שלכם פועל כמטפל שלכם, ואתם רוצים לתגמל אותו על המסירות הזאת או לקבל פיצוי על אבדן זמן ושכר. או, אולי, נתתם לילד אחד הרבה יותר כסף במהלך חייכם מאשר נתתם לילד אחר, נגיד, מאה אלף ₪ עבור חתונה, בית ספר לתואר ראשון או מקדמה על בית. בתרחיש זה, אם אחרת הייתם משאירים לשני ילדיכם ירושות שוות של מאתיים אלף ₪ ליחידה, אתם עשויים להשאיר המון כסף לילד שקודם לכן הענקתם לו הרבה כסף ו לילד שלא עשיתם לו. חלוקה זו פועלת לפי ההנחיה השוויונית, לא שווה לא. אם יש לכם ילד שלא יכול לטפל בעצמו, אולי תרצו להוריש את רוב הירושה שלם לו, על מנת לספק את הטיפול בילד דרך אמון לצרכים מיוחדים. ילד עם מוגבלות עשוי להזדקק להבטחת הכנסה כדי לעמוד בהוצאות המחיה הבסיסיות ולכספים לתשלום עבור צרכים רפואיים שוטפים. סביר להניח שאחים יבינו מצב כזה ולא ייעלבו מלקבל פחות כסף, אבל עדיין מומלץ ליידע אותם על התוכניות שלכם, כדי שלא יהיו הפתעות לאחר מותכם. נאמנויות לצרכים מיוחדים במימון צד שלישי מספקות סיוע כספי לילדים עם צרכים תפקודיים מבלי להסתכן באובדן של הטבות ציבוריות קיימות או עתידיות. ייתכן שתחליטו להוריש סכומים שונים, משמע לבחור באופציה של צוואה לא שוויונית, כאשר יש לכם משפחה מעורבת, עם ילד אחד שיכול לצפות להמשיך לקבל תמיכה מהורה אחר. כמו כן, אתם יכולים לעשות זאת גם כאשר אתם מנהלים עסק משפחתי ולילד אחד יש חלק בעלות גדול יותר מאשר לאחר, או כאשר ילד אחד חסר אחריות כלכלית. הקו המנחה הכללי צריך להיות קידום ההרמוניה המשפחתית. לא יאומן כמה משפחות מתפרקות אחרי שההורים מתים בגלל אופן חלוקת העיזבון.


צוואה לא שוויונית – האם אחד הילדים רשאי לתבוע יותר?

אם תחליטו לא לחלק את הנכסים שלכם שווה בשווה בין ילדיכם, הווה אומר – צוואה לא שוויונית , תבינו שאתם מעמידים את התוכניות שלכם ואת ילדיכם בסיכון לעבור תביעה משפטית. עד כמה הסיכון הזה משמעותי, ומה הסיכוי שהתוצאה תהיה חלוקת נכסים שונה מזו שרציתם? ילדים יכולים לתבוע כדי לערער על צוואה, אבל עם תכנון עיזבון קפדני, אתם יכולים לעזור להפחית התנגדויות לצוואה. הצעד הראשון הוא לערוך את הצוואה שלכם בסיוע עורך דין לתכנון עיזבון בעודך בריא ושלם בזיכרון וללא השפעה בלתי הוגנת של אחד מילדיכם. השפעה בלתי הולמת פירושה שאחד מילדיכם האחרים מאמין – או לפחות חושב שניתן להוכיח זאת בבית המשפט – שעושה לכם מניפולציה במהלך תהליך יצירת הצוואה שלכם. כתוצאה מכך, טוען הילד ההוא, הבעת משאלות שאחרת לא היו לכם או שלא באמת היו מה שרציתם. אתם לא תהיו שם כדי להגן על עצמכם מפני טענה כזו, אז אתם צריכים לוודא שאף אחד לא יוכל להתווכח על הצוואה בהצלחה. חוסר יכולת, דרך אחרת שניתן לערער על צוואה, פירושו שלא הבנתם מה עשיתם כשיצרתם או ששיניתם את הצוואה שלכם, אולי בגלל גילכם או בגלל שמחלה פיזית או נפשית שחקה את יכולתכם לקבל החלטות נכונות. ילד יכול גם לנסות לטעון שהצוואה שלכם לא תקפה בגלל הונאה או בגלל שהחתימה שלכם לא הייתה עם עדים. סעיף אי-תחרות, הקובע כי כל מי שמתנגד לצוואה מפקיע את ירושתו, יכול לשמש כדי להרתיע מכל אתגר משפטי.


לסיכום

עורכי הדין שלנו יכולים לעזור לכם לנסח את הצוואה שלכם, באופן הזה שהם יחסכו לכם כסף במס ירושה וכך האנשים שאתם רוצים שיירשו את הנכסים שלכם יעשו זאת. לכן, תצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנחנו מתמחים בתחום צוואה לא שוויונית.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: