באלו מקרים ניתן להגיש תביעה להפחתת מזונות

תביעה להפחתת מזונות

גובה מזונות הילדים נקבע בהסכם גירושין המאושר בבית המשפט. המזונות נקבעים על פי המצב הקיים בעת הגירושין, נלקחים בחשבון צרכי הילדים, יכולתו הכלכלית של האב, אופן חלוקת הנטל בין ההורים (במיוחד כאשר נקבעת משמורת משותפת), פוטנציאל ההשתכרות של האב, כל זאת תוך ניסיון לא רק לתת מענה למצב הקיים אלא גם לצפות את פני העתיד שהרי צרכי הילדים משתנים ככל שהם מתבגרים.

ישנם מקרים בהם מתחוללים שינויים שלא ניתן היה לצפות מראש, מהם כאלה המצדיקים הפחתת גובה מזונות הילדים אותם מעביר האב לידי האם מדי חודש, כך למשל כאשר נפגע כושר ההשתכרות של האב בשל מחלה, הגעתו לפשיטת רגל, כמו גם מעבר למשמורת משותפת, מעבר בן הזוג לשעבר למגורים עם בן זוג חדש ועוד.

במצבים בהם יש מקום להפחית מזונות מומלץ לפנות ללא דיחוי אל עורך דין המתמחה בדיני משפחה אשר יוכל לקבוע אם אכן ניתן להשיג הפחתה שכזו ולהגיש תביעה בנושא. נקדים ונציין כי אין מדובר בעניין פשוט ויש צורך בשינוי נסיבות מהותי על מנת שבית המשפט יאות לפתוח את נושא מזונות הילדים לבחינה מחדש.

עילה מוצדקת

כאמור, על מי שתובע הפחתת מזונות להוכיח שינוי נסיבות מהותי המצדיק הפחתה שכזו. ישנם מספר מצבים העשויים להוות עילה שכזו, על אלה נמנים שינוי לרעה במצבו הכלכלי של האב, שינוי במצבו הבריאותי, הולדת ילדים נוספים, ילד מרדן (ילדם המסרבים לנהל מערכת יחסים תקינה עם אביהם) ושינוי במצבה כלכלי של האם. גם שינוי באופן בוא נושאים ההורים בנטל, ובמיוחד מעבר למשמורת משותף.

חלוקת הנטל באופן שווה בין ההורים

ברבות השנים נשמעו קולות רבים הקוראים לשינוי המצב הארכאי הקיים בארץ לפיו נטל פרנסת הילדים נופל, מכוח הדין העברי, כולו על כתפי האב. הצעות חוק שונות הונחו על שולחן הכנסת במטרה להביא למצב בו מזונות ילדים ייקבעו לפי יכולותיהם הכלכליות של הוריהם, ללא קשר למגדר.

עד כה לא צלחה אף יוזמה שכזו, אולם נראה רוח הדברים כבר מחלחלת אל המערכת המשפטית וכך ביולי 2017 ניתן פסק דין בבית המשפט העליון לפיו במשמורת משותפת שני ההורים חייבים במזונות ילדיהם. לאור פסיקה זו יכולים כיום אבות החולקים משמורת ילדים עם גרושתם לתבוע הפחתת מזונות כך שייווצר מצב שוויוני יותר המשקף הלכה למעשה את הנשיאה בנטל. במשמורת משותפת האב נושא באופן ישיר בחצי מן ההוצאות ואך טבעי שתהייה התחשבות בכך. יש לציין כי פסיקה פורצת דרך זו נוגעת לפי שעה רק לילדים מגיל שש ומעלה.

מעבר למגורים עם בן זוג חדש

כפי שכבר הוזכר לעיל שינויים מהותיים בהוצאות שנדרשת להם האם כדי לספק לילדים כל צרכיהם עשויים לאפשר תביעה להפחתת מזונות. לעיתים קרובות שינוי כזה קשור להוצאות דיור, כך למשל כאשר האם נדרשה בעבר לשלם דמי שכירות גבוהים ובעקבות מעבר למגורים עם בן זוג חדש פחתו אלה באופן משמעותי. מצב דומה ייתכן כאשר האם מקבלת דירה בירושה.

מבחנים בהם צריך לעמוד מי שתובע הפחתת מזונות

חשוב להדגיש כי בית המשפט לא יישמע תביעה להפחתת מזונות אם זו אינה מוגשת בתום לב ובידיים נקיות לפיכך יש להימנע מכל ניסיון להעלים נכסים ויש להוכיח כי האב עושה כל מאמץ כדי לעמוד בתשלום המזונות שנקבעו. בנוסף, התובע הפחתת מזונות נידרש להוכיח שינוי נסיבות מהותי ואי צדק בהשארת סכום המזונות המקורי שנקבע.
אם ייתכן ונוצרו נסיבות המצדיקות הפחתת מזונות ילדים יש לפנות ללא דיחוי אל עורך דין לענייני משפחה אשר יידע לבחון את הדברים ולקבוע אם ניתן להגיש תביעה להפחתת מזונות כמו גם לנהל תביעה כזו כך שתושג התאמה אמיתית של סכום המזונות למצב החדש.

משרד עורכי הדין רן רייכמן מציע ליווי משפטי מקצועי, מדוקדק וקשוב בתהליך גירושין, קביעת מזונות, ושינויים בהסכם הגירושין שאושר. פנו אלינו לייעוץ משפטי מקצועי שמתאים למקרה שלכם – 03-7524213.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: