ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת

יכול להיות קשה לערער בהצלחה על תוכנה של צוואה, מכיוון שהדגש הוא על התובע להוכיח את טענותיו בבית המשפט, במקום שהנתבע יגן על העמדה שלו. בעניינים שבהם מובאת 'השפעה בלתי הוגנת' כעילה, זה עשוי להיות מאתגר במיוחד, שכן הגבול בין כפייה לעצה עשוי להיות סובייקטיבי במקצת. אך בעידן שבו אפילו הפרט הנבון ביותר יכול להיפגע בניצול של רמאים, חשוב להבין בדיוק מה מחפש בית המשפט כאשר תובעים 'השפעה בלתי הוגנת' בצוואה. כדאי לכם פשוט להמשיך לקרוא, כי עכשיו נדסקס על – ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת.

 

ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת
ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת

מה הקשר בין מניפולטיביות לבין ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת?

לעתים בני האדם עושים מניפולציות על אחרים שפגיעים בדרך כלשהי ותלויים במיוחד באחרים – כמו לדוגמה – מישהו די מבוגר או חולה. הונאה של מישהו קשיש, או סתם גניבה, היא צורה אחת של התעללות בקשישים. אחר, בעולם תכנון העיזבון, הוא להפעיל את מה שעורכי הדין מכנים – השפעה בלתי הוגנת על אדם פגיע. דוגמה קלאסית אחת להשפעה בלתי הוגנת היא לגרום לקשיש עם דמנציה לשנות את רצונו ולהשאיר נכסים למניפולטור.


מה זה אומר בכלל ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת?

זה לא יוצא דופן שבני משפחה או חברים מציעים עצות לא רצויות, במיוחד כשמדובר בקרובי משפחה מזדקנים. ברם, זה כשלעצמו לא יכול להיות מסווג לרוב בתור השפעה בלתי הוגנת לצורך ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת. השפעה בלתי הוגנת היא למעשה פעולת הלחץ על אדם עד כדי כך שהוא כבר לא מרגיש שהוא יכול לבחור בעצמו, בין אם באמצעות התנהגות מאיימת, בריונות פיזית או רגשית, ובין אם באמצעות אמצעים מניפולטיביים עדינים יותר. פעולות שכאלו משבשות בדרך כלל את רצונו של המוריש לפרנס את יקיריו בצוואה שלו ובמקום זאת מציבות את המניפולטור כמרוויח העיקרי. אם המצווה מסוגל נפשית ופיסית, הוא יכול להחליט אם להישמע לדעה של מישהו אחר, לא משנה באיזו עוצמה היא הושמעה. לפיכך, אם מאמינים שהאדם פגיע בדרך כלשהי עקב חולשה גופנית או ירידה קוגניטיבית, בית המשפט יודה בדרך כלל כי קיימת סבירות גבוהה יותר שהוא היה חשוף להשפעה בלתי הוגנת. ככלל, אפשר להוביל מוריש, אבל לא להניע אותו לגבי הצוואה שלו. לרוע המזל, בני אדם מסוימים יפנו לאנשים פגיעים בכוונה במטרה לתמרן אותם לשנות את צוואותיהם למען הרווח האישי שלהם. פעולה מסוג זה מסתכמת לא רק בהשפעה בלתי הוגנת, אלא גם בכפייה, הונאה או התעללות בקשישים. יחד עם זאת, הזיהוי אם זה המקרה הוא לא תמיד כל כך ברור.. לרבות – בן משפחה או חבר יכולים לבחור לעבור לגור עם קרוב משפחה קשיש כדי להציע טיפול או תמיכה במהלך תקופת מחלה. למרות שהכול עשוי להיראות מאוד נוח על פני השטח, עם הזמן, הקשיש יכול להתחיל להתנכר מילדיו או אהובים אחרים ללא סיבה מוחשית, להתבודד או להתחיל לפעול מחוץ לאופי הטבעי שלו. למרות ששינויים התנהגותיים כאלה אינם חריגים כאשר הבריאות יורדת בגיל מבוגר, הם עלולים לעורר חשד להשפעה בלתי הוגנת.


מה הכוונה בביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת?

מי שחושד בהשפעה בלתי הוגנת חייב להגיש ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת בבית משפט לצוואה, לאחר מותו של עורך הצוואה. ניתן לעשות זאת בין אם מתקיים הליך רגיל של בית משפט צוואה לצוואה ולחלוקת נכסי העיזבון. על בן המשפחה המתלונן להוכיח שהצוואה נעשתה בהשפעה בלתי הוגנת של מישהו. כדי לעשות זאת, בדרך כלל האדם חייב להוכיח כי הצוואה משאירה רכוש באופן שלא הייתם מצפים לו בנסיבות העניין – כדוגמת – בני משפחה קרובים נותרו בחוץ לטובת אחרים, ללא הסבר ברור. עושה הרצון היה תלוי במיוחד באדם שהשפיע, או נתן אמון בו. מחלה או שבריריות גרמו ליוצר הרצון להיות חשוף להשפעה בלתי הוגנת. המשפיע ניצל את עושה הרצון והפיק תועלת מהרצון על ידי החלפת רצונותיו שלו ברצונותיו של בעל הרצון.


מתי זה הופך לביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת?

מה יקרה אם אבא שלכם יהיה שברירי פיזית וסובל מבלבול נפשי, ובן הדוד שלכם יעבור לגור בביתו על מנת לטפל באבא שלכם? אם אז הוא ניסה להרחיק אותו מבני משפחה אחרים ולשכנע אותו ללכת לעורך דין במיוחד אם הוא בחר בעורך הדין, כדי לערוך צוואה שונה בתכלית, כזו שהשאירה אתכם בחוץ ותעמיד אותו במקומכם, המצב היה להיות מאוד שונה. אנשים שנמצאים בעמדה לשלוט במצב החיים או הכספים של אדם פגיע הם אלה שיש להם הזדמנות להפעיל השפעה בלתי הוגנת על תכנון עיזבון. לדוגמה, השפעה בלתי הוגנת עשויה להיות מופעלת על ידי עורך דין, מטפל או משפחה. יוצר הרצון יכול להיות קשיש ושברירי, וסובל מדמנציה קלה, אבל זה לא תמיד המצב. כל מי שחולה פיזית או נפשית יכול להיות חשוף להשפעה לא נאותה.


האם ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת כרוך בהוכחה מראש?

כדי להוכיח השפעה בלתי הוגנת, חייבות להיות ראיות ברורות לכפייה ולא רק לשכנוע. המוריש בוודאי חש שחופש הבחירה שלהם מוגבל בדרך כלשהי. אם ירגישו שעדיין שמרו על חירותם בקבלת החלטות חשובות, אזי זה ייראה רק כשכנוע בעיני החוק, ולא יספיק להתערב בית המשפט. אולם, אם קיימת סברה שהשפעה בלתי הולמת הייתה גורם אזי ניתן להעלות את העניין בבית המשפט. אם יוכח, ייתכן שהשופט יתבקש לקבוע כי הצוואה אינה תקפה לאחר מכן ויש לבצע ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת. צריך לשקול את כל הראיות במלואן, יחד עם הנסיבות הספציפיות של המקרה, בשביל לקבוע אם התביעה היא בת קיימא. בפסיקתו, שופט יחפש תובע שיוכיח כל אחד מהדברים הבאים –  העיזבון הוריש באופן בלתי צפוי, אולי לא כולל הפרשות לבני משפחה קרובים לטובת גורמים אחרים ללא הסבר ברור. יכולתו של המוריש, או התלות באדם המפעיל את ההשפעה, במיוחד אם אותו אדם הופך לאחר מכן למוטב עיקרי. מחלה, פחד מנטישה או שבריריות הפכו את המוריש לרגיש יותר להשפעה בלתי הוגנת. "המשפיע" ניצל את המוריש בכך שהחליף צוואה מקורית באחת אחרת, אשר מועילה לו במיוחד. האם עורך דין היה מעורב בתהליך עריכת הצוואה, או שהיה נוכח במהלך פגישות כלשהן כדי לדון בעניינים כאלה. יידרשו ראיות מאנשים שהכירו היטב את המוריש להוכחת השפעה בלתי הוגנת. זה יכול לכלול אנשי מקצוע רפואיים או ספקי שירותי בריאות, מטפלים, עורכי דין, או אפילו בני משפחה. הם יתבקשו להעיד על היחסים בין המנוח לאדם שנטען כי הפעיל השפעה בלתי הוגנת, תוך ציון התנהגויות חריגות או פעילות חשודה.


לסיכום

לעורכי דין ולכותבי צוואות יש אחריות לזהות סימנים של שליטה קיצונית מצד שלישי שעלולים להגיע להשפעה בלתי הוגנת. לעיתים קרובות, שיחה כנה עם המוריש ועורך דינו תהיה הדרך היעילה והזולה ביותר למניעת השפעה בלתי הוגנת. דיון כנה לגבי האופן שבו תכנון עיזבון יכול להשפיע על הדורות הבאים של המשפחה לפני שהמוריש הופך פגיע מדי או לא טוב יכול להספיק כדי להבטיח שלא יינקטו פעולות לא אופייניות במועד מאוחר יותר. ועל כן, מן הראוי שתצרו קשר מידי עם צוות עורכי הדין שלנו כי אנחנו מתמחים בתחום של ביטול צוואה עקב השפעה בלתי הוגנת.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: