כלל היסוד בחוק הירושה הנו כי רצונו של אדם כבודו, לא כל שכן רצון המת. הצוואה היא הדרך בה מבטיח המוריש מי יזכה בעיזבונו. במקרה בו המוריש לא ערך צוואה, הירושה אינה על פי צוואה (משום שזו אינה קיימת) אלא ירושה על פי דין. במקרה זה, אם המנוח/ה לא הותירו צוואה, היורשים הנם היורשים על פי דין הקבועים בחוק הירושה (למשל: ילדי המנוח, אשתו ו/או צאצאיו) על פי המדרג בחוק הירושה.

במקרה בו המנוח/ה לא הותירו אחריהם צוואה, זכאים היורשים על פי דין לעתור לבקשה לצו ירושה לרשם לענייני ירושה.מעוניינים במידע נוסף? השאירו פרטים – ואנו נחזור אליכם בהקדם:

צו ירושה ניתן כשהמנוח אינו משאיר אחריו צוואה כלל, או במקרה שהיא אינה מכילה את כל מרכיבי עיזבונו של המנוח. על מנת לקבוע את זהות היורשים ואת חלקם בירושה מוגשת בקשה למתן צו ירושה, יחד עם המסמכים המתאימים ולאחר אימות זהות המבקשים, על ידי עורך דין המתמחה בדיני משפחה.

הבקשה למתן צו ירושה תוגש על ידי בעלי העניין בכך, בדרך כלל היורשים, יש חובה שלפחות אחד ממגישי הבקשה יהיה יורשו של המנוח. הבקשה תוגש ללשכת הרשם לענייני ירושה במקום מגוריו האחרון של המנוח. ניתן לעשות זאת עצמאית או להיעזר בעורך דין. זמן ההמתנה לקבלת החלטה הוא כשישה שבועות. הרשם יבדוק אם קיימת צוואה שהמנוח הפקיד והיא זאת שתקבע ותמנע את הוצאת צו הירושה, הרשם גם יבדוק אם הבקשה לצו ירושה נכתבה כראוי ומכילה כל מה שנחוץ.

מילוי בקשה לצו ירושה

חשיבות מילוי הבקשה לקבלת צו ירושה היא קריטית. פרטים לא מלאים יעכבו את מתן ההחלטה ואף יגרמו להחזרת הבקשה על מנת להשלים את מה שחסר בה. ההליכים של הטיפול בבקשה זו מבטיחים שלא יינתן צו ירושה מבלי שנבדקו כל האפשרויות, כולל פרסום מודע בעיתונות כדי למצוא יורשים ובעלי עניין נוספים לאחר הגשת הבקשה. את הבקשה מגישים על טופס מיוחד שיש למלא במדויק, לצרף אליו מסמכים כמו תעודת פטירה ועותק מכל מה שנחשב רלוונטי להוכחת חלקכם בירושה.

מילוי בידי עורך דין

חשיבות המילוי המדויק גוררת אנשים רבים להפקיד את המלאכה בידי עורכי דין שמתמחים בכך, גם כדי למנוע סחבת וגם כדי לוודא שכל ההוכחות הרלוונטיות הוגשו לרשם הלשכה כדי לקבל החלטה בעניינם. יש למלא את פרטי המבקשים, את פרטי המוריש, את הצוואה הקיימת אם היא בנמצא, את צו הירושה שכן ניתן, את פרטי היורשים ואת פרטי מי שמייצג קטינים. ללא בקשה מלאה, מהימנה ושאינה מסתירה מידע תתקשו להוכיח את הזכאות לירושה, לכן מומלץ להגיש בקשה למתן צו ירושה שכזה על ידי עורכי דין שזו התמחותם ומבטיחים שכל בקשה כזאת תוגש בצורה מלאה ונכונה.