צוואת שכיב מרע

זה יכול להיות קל לדחות כתיבת צוואה אחרונה. המחשבה על סוף חייכם היא בדרך כלל ממש לא נוחה, ומפתה לדחות את יצירת המסמך החשוב הזה ליום אחר. אך אם למישהו הייתה מחלה קשה ולא היה לו צוואה, מה יכול לקרות? יש בני אדם שפונים למסור את משאלותיהם האחרונות לסובבים אותם ברגעיהם האחרונים. שיתוף מילולי זה של המשאלות ידוע בתור צוואת שכיב מרע. אנחנו מבקשים ממכם, בכל לשון של בקשה, תקדישו כמה דקות מזמנכם היקר, ותקראו את המאמר הזה למן טרום דבריו ועד לסופם, וכך תתוודעו לנושא כל כך חשוב, הלא הוא – צוואת שכיב מרע.

 

צוואת שכיב מרע
צוואת שכיב מרע

מה כדאי שתדעו על צוואה בכתב ועל צוואת שכיב מרע?

חרף העובדה שמרבית בני האדם כותבים את צוואותיהם בפורמט מודפס, כדי למנוע את התפיסות השגויות שעולות בדרך כלל עם הצוואות הבלתי פורמליות יותר בעל פה ובכתב יד, שני הסוגים האחרונים עדיין יכולים להיחשב תקפים במרבית המדינות. ברם, צוואות בכתב יד ובעל פה חייבות לעמוד בדרישות המחמירות שנקבעו בחוק המדינה על מנת שיהיו ניתנות לאכיפה. כמו כן, גם אם הצוואות הללו תקפות, צוואות מסוג זה כפופות להרבה יותר עמימות ופוטנציאל להונאה מאשר צוואות מוקפדות בתוקף. מסיבה זו, עדות כהלכה, צוואות מודפסות הן הפורמט המועדף כמעט אוניברסלית לצוואה אחרונה. יחד עם זאת, לעתים, כאשר אדם הולך לעולמו, צוואה בעל פה או בכתב יד היא כל מה שקיים ויש צורך להסתמך עליה כדי לממש את רצונו של המצווה . חיוני להצטייד בעורך דין מיומן לדיני עיזבון שיסייע בתהליך זה, במיוחד אם יש ספקות באשר לאותנטיות של הצוואה.


מה זה בעצם צוואת שכיב מרע?

צוואת שכיב מרע, המכונה גם צוואה בעל פה, היא סוג של צוואה הנמסרת בעל פה לעדים (במקום להיכתב). צוואת זו ניתנת בדרך כלל על ידי אנשים שנמצאים על ערש דווי. צוואת שכיב מרע הייתה פופולרית ואף נחוצה לפני כמה מאות שנים, כאשר רוב האנשים לא יכלו לקרוא או לכתוב והסתמכו על המילה המדוברת על מנת להעביר מידע חשוב. אך בעולם של ימינו, צוואת שכיב מרע היא רק לעתים נדירות תקפה, קשה להוכחה ואיננה מקובלת ברוב המדינות.


מה ההיסטוריה מעידה?

אם היו לכם רק כמה שעות לחיות ולא הייתה לכם תכנית עיזבון, מה הייתם עושים? זה לא נדיר שבני אדם מעבירים את משאלותיהם האחרונות לאהובים ברגעים האחרונים שלהם. אולם בימינו, כמעט כל דבר דורש ראיות כתובות. האם רצון נינוח יחזיק מעמד במבחן בית המשפט? המשיכו לקרוא כדי לגלות. צוואת שכיב מרע הימנ צוואה מסוג הניתנת בעל פה, בדרך כלל על ידי אדם שנמצא על ערש דווי. תשמעו גם את המונחים "צוואה בעל פה", "צוואה מילולית" ו"צוואה על ערש דווי". צוואת שכיב מרע ניתנת בדרך כלל על ידי אדם שיש לו רק כמה רגעים לחיות. אם אין לו צוואה כתובה, לפעמים האפשרות היחידה שלהם היא להעביר בעל פה הוראות כיצד הוא רוצה לחלק את רכושו עם פטירתו. לפני שהמילה הכתובה הייתה נפוצה, התקשורת בעל פה של סיפורים, רעיונות ומידע הייתה מסורת. פעם נהוג היה שצוואות ניתנו בעל פה כאשר כתיבת צוואות לא הייתה אופציה. אנשים חולים קשים על ערש דווי או חיילים בשדה הקרב היו לרוב מביעים את משאלותיהם האחרונות לכל מי שלצדם.


מה המשמעות שעומדת מאחורי צוואה שכזו?

צוואות בעל פה, או צוואת שכיב מרע, מותרות רק בנסיבות מוגבלות ביותר . אם אדם נמצא על ערש דווי או בסכנה מידית כזאת או אחרת, ובסופו של דבר הוא לא שרד את ערש דווי או את הסכנה, אזי הוא רשאי להכריז בעל פה על צוואה בנוכחות בו זמנית של שני עדים מוסמכים שהמוריש מבקש במיוחד להעיד. אם האדם חושב שהוא על ערש דווי אבל בסופו של דבר הוא שורד, זה לא ייחשב בתור צוואת שכיב מרע . בנוסף לכך, צוואה בעל פה הנצמדת להקשר הנ"ל רשאית לשמש רק להורשה של רכוש אישי, הווה אומר – לא קרקע, מבנים או דברים המחוברים לקרקע. על מנת להיות ניתנת לאכיפה, יש להציע צוואה בעל פה או צוואת שכיב מרע גם לצוואה בתוך שישה חודשים ממועד כניסתה של המצווה, אלא אם כן אחד העדים צמצם את ההצהרה לכתב תוך עשרה ימים ממועד הוראות של המצווה. לבסוף, צוואה בעל פה אינה יכולה לשמש לשינוי צוואה הכתובה התקפה של הדובר בעבר. במילים אחרות, גם אם צוואה בעל פה עומדת בכל הדרישות האחרות שתוארו לעיל, היא תיחשב כלא אפקטיבית אם האדם כבר ערך בעבר צוואה תקפה בכתב שעדיין הייתה בתוקף.


מה הדרישות של צוואת שכיב מרע?

במדינות שמקבלות צוואות בעל פה או לחלופין צוואת שכיב מרע, יש דרישות קפדניות לגבי מה שהופך אותן לחוקיות, כדלקמן – עושה הרצון גוסס, או שחייהם בסכנה מידית. כמו למשל – מדינות רבות שמקבלות צוואות בעל פה עושות זאת רק עבור חברים פעילים בצבא. על עושה הצוואה לבקש משני אנשים לפחות להיות עדים (לשמוע) את הצוואה. חלק מהמדינות דורשות שלושה עדים. על העדים לרשום את ההנחיות בעל פה בהקדם האפשרי. אם הם לא ירשמו את הצוואה המילולית בתוך מסגרת זמן מסוימת (בדרך כלל 30 יום), סביר להניח שהיא לא תהיה תקפה. חוקים לגבי צוואות בטלות משתנים ממדינה למדינה, אז בדקו את החוקים של המדינה שלכם עבור הדרישות המדויקות. זאת ועוד, אם כותב הצוואה ישרוד את האירוע מסכן החיים שהניע את צוואתם בעל פה, היא תפוג זמן קצר לאחר מכן. צוואת שכזו היא רק מאמץ אחרון עבור מישהו לרשום את רצונותיו אם הוא על ערש דווי ואין לו אפשרויות אחרות.


האם צוואה שכזו ישימה בבית המשפט?

אם הייתם עדים לצוואה בעל פה ואתם מתכננים להתייצב בפני בית משפט לצוואה, עליכם להיות מוכנים למאבק בעלייה. קודם כך, בעיני מערכת בתי המשפט, כל דבר בפורמט כתוב יחליף הסכם בעל פה. זה נכון לא משנה כמה זמן לפני הצוואה הכתובה נחתמה לתוקף. צוואת שכיב מרע עשויה להיחשב כראיה נוספת במקרה שיש מחלוקות או אזורים אפורים הנוגעים לצוואה הכתובה. עם זאת, הם אינם מחייבים מבחינה משפטית. זה לא אומר שלצוואות בעל פה אין שום ערך. במקרה שצוואה אינה ערעור בבית המשפט, צוואת שכיב מרע יכולה לספק תמיכה נוספת. לצורך העניין – זה יכול לעזור למבצעים לקבל החלטות על סמך רצונותיו הסופיים של הנותן. זה גם יכול לעזור להפחית מחלוקות בתוך המשפחה. צוואה בעל פה יכולה לספק הבטחה נוספת לצדדים המעורבים כי הם מבצעים את רצונו של המנוח.


לסיכום

עורכי הדין המסורים שלנו מטפלים במנעד נרחב של ענייני דיני עיזבון לרבות יצירת צוואות וערעור. פנו אלינו עוד היום לייעוץ עם אחד מעורכי הדין המנוסים שלנו בדיני עיזבון. משום שאנחנו מתמחים בתחום.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: