איך כותבים צוואה?

כתיבת צוואה הינה אולי השלב החשוב ביותר בתהליך תכנון העיזבון, אך בסביבות שישים ושבעה אחוזים מהמבוגרים במרחבי העולם מדווחים שאין להם בכלל צוואה. המטרה העיקרית של כתיבת צוואה היא לבחור מוטבים שיקבלו את כל הנכסים שלכם. המוטבים שלכם עשויים להיות בני משפחה או יקיריהם, או ארגון כמו למשל – עמותה. כמו כן, תבחרו מנהל עיזבון, מי שתפקידו לבצע את המשאלות המפורטות בצוואה. במאמר זה, נלמד איך כותבים צוואה ונדגיש איך לשנות אותה, יחד עם טעויות נפוצות שיש להימנע מהן בתהליך. נשמח מאוד באם תחליטו ברוב טובכם לקרוא את המאמר הנ"ל למן ראשיתו ועד לסופו, כי "רב הנסתר על הגלוי", והיום נדון אודות – איך כותבים צוואה?

 

איך כותבים צוואה
איך כותבים צוואה

איך כותבים צוואה – האם אתם צריכים בכלל צוואה?

אף אחד לא אוהב לחשוב על המוות שלו, אך הכנת מסמכים של סוף החיים, כמו לדוגמה – צוואה אחרונה, יכולה לספק לכם שקט נפשי גדול עכשיו, בידיעה שהרצונות שלכם יעקבו אחריכם כשתעזבו את העולם הזה. ונשאלת השאלה החשובה מכל – איך כותבים צוואה? ובכל זאת, גיבוש צוואה אחרונה יכולה להיראות כמו משימה מרתיעה, ואולי אתם ממש לא בטוחים בדיוק איך כותבים צוואה, המסמכים הבסיסיים ביותר של תכנון עיזבון שכדאי שיהיה לכם. החדשות הטובות הן שכתיבת צוואה לא חייבת להיות מסובכת או אפילו לארוך זמן רב. חרף העובדה שפעם, מרבית בני האדם התייעצו עם עורך דין על מנת לכתוב צוואה, בעידן המודרני, כתיבת צוואות באמצעות רשת האינטרנט מעולם לא הייתה קלה יותר. יחד עם זאת, לפני שנגיע לדקויות של איך כותבים צוואה? בואו ונדבר קצת יותר על למה כדאי לכם לכתוב צוואה ועל מה אתם צריכים לחשוב בזמן שאתם מכינים את המסמך הכול כך חשוב הזה. באופן כללי, צוואה הינה מסמך משפטי אשר מפרט מה שאתם רוצים שייעשה עם הרכוש שלכם לאחר מותכם ובאופן פשוט – כן, אתם צריכים צוואה. אף במידה ואתם סבורים שאין לכם יותר מדי נכסים, או לחלופין שהעיזבון שלכם ילך אוטומטית לאן שאתם רוצים עם פטירתכם באמצעות חוקי העריסה של המדינה, כתיבת צוואה עשויה להבטיח שההעדפות המדויקות שלכם יתממשו אחרי מותכם. כמו כן, אתם תעשו טובה ליקרים לכם, וזאת משום שהיקרים ללבכם לא יצטרכו לנחש מה אולי רציתם. במסגרת הצוואה שלכם, בתור מורישים, תציינו מנהל עיזבון שימונה על חלוקת העיזבון שלכם לפי ההנחיות שלכם. בנוסף לכך, אתם יכולים לתת שם אפוטרופוס לכל ילד קטינים או תלויים אחרים. ללא אחת מההוראות הללו בצוואה, שופט יהיה זה שיחליט מי מטפל בעיזבון שלכם, ויותר מכך, מי דואג לילדים שלכם. יתרה מזאת, אם יש לכם חיות מחמד אהובות, הצוואה שלכם היא מקום נהדר לספק להם טיפול לאחר מותכם. צוואה לא תיכנס לתוקף עד מותכם, אבל לאחר מכן, הצוואה הופכת לחלק מהרשומה הציבורית, תהליך סגירת עזבון של נפטר בפיקוח בית המשפט.


איך כותבים צוואה – לבחור מוציא לפועל?

כאשר חושבים ברצינות על השאלה – איך כותבים צוואה? יש קודם כל לבחור מוציא לפועל – מנהל העיזבון, או הנציג האישי, הוא מי שיהיה אחראי על הטיפול בעיזבון שלכם. זה צריך להיות מישהו שאתם סומכים עליו ושאחראי ומאורגן – ניהול עיזבון כרוך בניירת רבה. זאת ועוד, מומלץ לדבר עם אדם זה מראש, על מנת להיות בטוחים שהוא מוכן לקבל את התפקיד. תיתנו לו לדעת היכן ניתן למצוא מסמכים חשובים, כדוגמת – הצוואה שלכם, פוליסות ביטוח וסיסמאות לחשבונות אונליין.


איך כותבים צוואה – לאסוף את המידע?

מבחינת השאלה – איך כותבים צוואה? קודם כל, יש לאסוף את המידע שלכם. בזמן שאתם מתכוננים לכתוב צוואה משלכם, עליכם לשקול את הדברים שלהלן –

  1. טיפול בחיות מחמד – מי אתם רוצים שיטפל בחיית המחמד שלכם, ואף כל הכספים שתרצו להפריש לטיפול בחיית המחמד שלכם.
  2. מוציא לפועל – האדם שאתם רוצים שיהיה אחראי על חלוקת העיזבון שלכם. המוציא לפועל צריך להיות, כמובן, מישהו שאתם סומכים עליו.
  3. אפוטרופוס – הוא האדם שאתם בוחרים שיטפל בילדים שלכם וברכוש שלהם במקרה של מותם של שני ההורים, והן בחירה חלופית אם אותו אדם לא יוכל לקחת על עצמו את האחריות.
  4. נכסים – כל הרכוש המקרקעין והרכוש האישי, לרבות – רכב, חשבונות בנק, ירושה משפחתית וכיוצא בזה.
  5. חובות ומיסים – כל הסכומים שהעיזבון שלכם צריך לשלם.
  6. מוטבים – בני האדם שאתם מעוניינים שיקבלו את הנכסים שלכם, כולל שמם המלא, תאריכי הלידה ומספרי הביטוח הלאומי שלהם.


איך כותבים צוואה – לערוך תיעוד של הרכוש?

והנה שאלה מקורית – איך כותבים צוואה? אז תערכו תיעוד של הרכוש שלכם, כולל חובות. צוואה יכולה לכסות כל רכוש אמתי ואישי של כותב הצוואה, אז תערכו רשימה מקיפה לעבודה בזמן שאתם מחליטים מי יקבל מה. נכס מקרקעין כולל – בתים, קרקעות ושאר חפצים מקרקעין. רכוש אישי כולל – חשבונות בנק, מניות, תכשיטים, ירושה משפחתית ופריטים נוספים. אל תשכחו שאתם יכולים להוריש רק את מה שבבעלות שלכם, באופן הזה שאם אתם בעלי משהו במשותף, אתם יכולים רק לתת את החלק שלכם. כגון – אם יש לכם בית נופש עם החבר הכי טוב שלכם, כי אז אתם יכולים לתת רק את החלק שלכם בבעלות בצוואה שתכתבו. כל חוב שיש לכם יימשך למוטבים אם הם לא מכוסים על ידי הנכסים הנותרים שלכם. החוב כולל – משכנתאות, כרטיסי אשראי, הלוואות רכב, הלוואות סטודנטים, חובות מס, חובות אישיים וחשבונות רפואיים. תוודאו שהמוטבים שלכם יהיו מודעים למצב החובות שלכם, כדי שיוכלו לתכנן תכניות להפחתת החובות הללו.


איך כותבים צוואה – האם צריך עורך דין בכלל?

ולהלן שאלה מסקרנת – איך כותבים צוואה? בשלב זה יתכן ואתם תוהים האם אתם צריכים עורך דין שיכתוב צוואה. אז לא, אתם לא צריכים עורך דין כדי לכתוב צוואה, ובעצם, צוואות מקוונות הפכו פופולריות יותר ויותר בשנים האחרונות. צוואות מקוונות הן בדרך כלל קלות ומהירה ליצירה והן אף תקפות מבחינה משפטית כל עוד הן מבוצעות בהתאם לחוקי המדינה. אפשרויות אחרות לכתיבת צוואה משלכם יכללו שימוש בתבניות צוואה שנוצרו באמצעות תוכנת צוואה או טפסי מילוי ריק. לא משנה באיזו שיטה תבחרו, תהיו מוכנים היטב משום שכבר שקלתם הרבה מהבעיות שתצטרכו לטפל בהן בזמן איסוף המידע.


איך כותבים צוואה – צריך לוודא שהצוואה חוקית?

ולסיום המאמר ננסה לענות על השאלה האחרונה – איך כותבים צוואה? אז נענה שצריך לוודא שהצוואה חוקית. בשל העובדה שהחוקים הנוגעים לצוואות משתנים ממדינה למדינה, חשוב שתדעו מה המדינה שלכם דורשת כדי להעמיד צוואה בתוקף.


לסיכום

חלק מהאתרים, כמו למשל – הפייסבוק, כוללים הוראות מובנות לטיפול בדף שלכם לאחר מותכם, ותוכלו לבחור את ההעדפות שלכם כיום. אך בכל זאת כדאי גם לפרסם את רצונותיכם בצוואתכם כדי שהמוציא לפועל או אהובים אחרים יוכלו לטפל במורשת הדיגיטלית שלכם לפי טעמכם. והדרך הכי טובה לעשות זאת היא לשכור את שירותי עורכי הדין שלנו, כדאי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנחנו מתמחים בתחום איך כותבים צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: