צוואה כתב יד

לחשוב על יום מותכם ולמי להוריש את כל הרכוש שהיה לכם בחיים יכולה להיות מחשבה אפלה. ברם, כדאי לחשוב על הרצון האחרון שלכם אם יש לכם פריטים או נכסים יקרי ערך ואתם רוצים שאנשים ספציפיים יירשו אותם. סוג אחד של צוואה הוא צוואה בכתב יד, צוואה בכתב יד, שיכולה להיות דרך טובה להבטיח שהנכסים שלכם יחולקו על פי רצונכם לאחר פטירתכם. אנא ממכם, תקראו את המאמר הזה למן תחילתו ועד לתומו, וכך תדלו פרטים עסיסיים על – צוואה כתב יד.

 

צוואה כתב יד
צוואה כתב יד

מה הינה בעצם צוואה כתב יד?

צוואה כתב יד היא כזו שנכתבת ונחתמת על ידי המוריש, כאשר הוא מי שנכסיו אמורים להתחלק לאחר פטירתו. מלבד כתב היד, הצוואה ההולוגרפית מחייבת שני עדים בוגרים שאינם מוטבים לחתום על הצוואה על מנת להפוך אותה לחוקית ולמחייבת. יחד עם זאת, במצבים מסוימים, ייתכן שלא יהיה צורך בנוכחותם של שני עדים בשביל שצוואה הולוגרפית תהיה זהה לחוקיות של צוואה עם עדים. במידה והלגיטימיות של צוואה שנעשתה בנסיבות כמו אלו תעמוד בספק, עדיף להתייעץ עם מומחה לדיני משפחה.


האם צוואה כתב יד מתומחרת בעלות יותר נמוכה?

צוואה כתב יד נכתבת על ידי המוריש עצמו. מכיוון שכך, על פי רוב, צוואה כתב יד לא כרוכה הוצאות רבות בהשוואה לצוואה באישור שעשוי להיערך על ידי עורך דין. זה גם מקל על אנשים בעלי הכנסה בינונית ובעלי הכנסה נמוכה יותר לקיים צוואה.


אימתי תכתבו צוואה כתב יד?

הזמן הנפוץ ביותר של מישהו לכתוב צוואה כתב יד הוא כאשר הוא או היא נמצאים בסכנת מוות קרובה, ולא ערכו צוואה או מעוניינים לשנות צוואה. דוגמאות אופייניות למצבים כאלה יכללו חייל בשדה הקרב, מישהו שאבד במדבר שאינו מצפה לשרוד, אדם על מטוס שעומד להתרסק, או אדם לכוד בבניין בוער.


מה צריך בשביל שצוואה בכתב יד תוכר על פי חוק?

בדרך כלל, צוואה שהוקלדה תקפה אם היא: (1) בכתב; (2) חתום בידי המוריש, דהיינו, עורך הצוואה; וכן (3) חתום על ידי שני עדים לפחות שראו את המוריש חותם על הצוואה או מאשרים את החתימה על הצוואה. לעומת זאת, במדינות המכירות בצוואה בכתב יד או הולוגרפית, היא תהיה תקפה אם החלקים החשובים או המהותיים של הצוואה נמצאים בכתב ידו של המוריש (כלומר, לא מוקלדת) והיא חתומה על ידי המוריש. חלק מהמדינות דורשות גם תאריך של צוואה בכתב יד, ואחרות דורשות ראיות ברורות ומשכנעות לכך שהמוריש התכוון שהמסמך יהיה צוואה ולא רק הערות על מה הוא היה רוצה לכלול בצוואה. ובכל זאת, אחרים דורשים מהעדים לקבוע שכתב היד והחתימה הם, בעצם, של המצווה. בכל המקרים – עבור צוואה כתובה או בכתב יד – על המוריש להיות בעל כושר צוואה (כלומר, יכולת נפשית לחתום על הצוואה, לרבות ידיעה על מה היו בבעלותו ומי היו בני משפחתו והמוטבים שלו) וכוונת צוואה (כלומר. , הידיעה שמה שהם חותמים על מסמך נועד להיות צוואה.


האם צוואה בכתב יד מספקת נוחות למדי?

ניתן לערוך צוואה כתב יד עם נייר ועט בלבד. אם אדם יודע שהוא עומד לעבור ניתוח או הליך רפואי חשוב, הוא עשוי לנסח צוואה כזו במהירות מבלי שיצטרך לדאוג לאותם פורמליות כמו צוואות באישור, כגון הדרישה לקיים עדים זמינים.



האם צוואה כתב יד מבוקרת ומותאמת אישית?

צוואה כתב יד יכולה להעניק תחושת שליטה רבה יותר למוריש מאחר שהם כותבים את הצוואה בנימה אישית יותר עם פחות ז'רגון משפטי. מורישים יכולים להרגיש נוטים יותר לספק פרטים נוספים, כמו למשל – הסיבות למתן רכושם באופן מסוים ולאנשים ספציפיים.


האם צוואה כתב יד אכן פחות יקרה וקלה?

במבט ראשון, נראה כי צוואה כתב יד היא הדרך הקלה והזולה ביותר להוריש את כספכם ורכושכם בעת פטירתכם. לפיכך, ייתכן שזה לא המקרה מכמה סיבות הבאות – תהליך צוואה ארוך ויקר. בדומה לצוואות אחרות, צוואה כתב יד חייבת להתקבל בבית המשפט לצוואה לאחר מות לפני כניסתה לתוקף. למרות שאתם עשויים לחסוך את שכר הטרחה הראשוני של עורך דין לתכנון עיזבון לערוך צוואה ו/או נאמנות, צוואות בכתב יד ידועות לשמצה בכך שהן גורמות להליכי צוואה ואתגרים משפטיים מסובכים, יקרים וציבוריים . ייתכנו שאלות לגבי האם המסמך בכתב יד נועד להיות צוואה או שזה היה רק ​​מחשבותיכם לגבי מה בסופו של דבר תרצו לכלול בצוואה. בנוסף לכך, למרות שמה שאתם כותבים בצוואה שלכם עשוי להיראות לכם מאוד ברור, ייתכן שאחרים לא יבינו למה התכוונתם. זאת ועוד, חלק מהיורשים עשויים לתהות אם כתב היד הוא באמת שלכם – משמע – יש להזמין עדים או אפילו מומחה כתב יד כדי לאמת אותו. זה יעלה כסף וזמן נוספים. עריכת צוואה של עורך דין מנוסה לתכנון עיזבון המבוצעת כהלכה דהיינו – חתומה על ידכם ועידה על ידי אחרים תקל על תהליך צוואה חלק יותר, ימנע את ההוצאות המיותרות שעולות לעתים קרובות כל כך כאשר צוואה נכתבת בכתב יד. יתר על כן, אפשר להימנע לחלוטין מהליך צוואה אם ​​אתם יוצרים נאמנות. כאשר אתם יוצרים נאמנות חיים הניתנת לביטול, אתם מעבירים את כספכם ורכושכם לנאמנות לטובת המוטבים שתבחרו. משום שהנאמנות היא הבעלים של הרכוש שלכם בפטירתכם, אין צורך בצוואה כדי להעביר בעלות למוטבים שלכם כאשר אתם נפטרים. נאמן שתבחרו ינהל את הנכס והכספים שאתם מציבים בנאמנות ויעביר אותם למוטבים שלך בדרך שציינתם ללא מעורבות בית המשפט או עיכובים. ביטוי לא הולם של כוונות – אנשים רבים יודעים מי הם היו רוצים לקבל פריטים מסוימים, אבל ייתכן שהם לא יודעים מהי הדרך הטובה ביותר לבטא זאת בצורה ברורה כך שהיא תחזיק מעמד בהליך הצוואה. אולי הם גם לא חושבים על כל מה שהצוואה צריכה להתייחס אליו, כמו לדוגמה – מי ידאג לילדים שלכם אם יקרה לכם משהו, מה יקרה לכסף או לרכוש שהפרשתם לילדים שלכם אם תמותו כשילדיכם עדיין קטינים? אלו הם רק חלק קטן מהנושאים שעורך דין מנוסה יכול לעזור לכם לטפל בצוואה או נאמנות מקצועית. צוואה בכתב יד עשויה להיראות כדרך הקלה והפחות יקרה לוודא שהאנשים שאתם רוצים שיקבלו את הכסף והרכוש שלכם כאשר אתם נפטרים. זה אכן עשוי להיות קל וזול יותר עבורכם – אבל לא בהכרח עבור בני משפחתכם ויקיריכם. במקום זאת, היא עלולה לגרום לחודשים ואף לשנים של הליכים בבית המשפט, התנגדויות לצוואה ופגיעה בקשרים משפחתיים.


לסיכום

רוב בני האדם לא מבינים את ההשלכות של חציית קו פשוט או מתנה בצוואתם. זה אולי לא ישיג את התוצאה המיועדת, אך זה בטוח יגרום להליך בית משפט מסובך ומבולגן. עורכי הדין שלנו הם המתאימים ביותר לספק ייעוץ בכל הנוגע לצוואות. ועל כן, כדאי שתצרו קשר לאלתר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שרק אנחנו מתמחים בתחום של צוואה בכתב יד.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: